Студенческий сайт КФУ - ex ТНУ » Учебный раздел » Учебные файлы »Психология

Особливості формування позитивної Я-концепції в юнацькому віці

Тип: дипломная работа
Категория: Психология
Скачать
Купить
Аналіз проблеми Я-концепції людини в класичних теоріях. Емоційна сфера в юнацькому віці. Емоційно-оцінкова складова в процесі формування позитивної Я-концепції. Методи емоційної саморегуляції особистості. Розвиток позитивної Я-концепції старшокласників.
Краткое сожержание материала:

Размещено на

Донецький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти

Кафедра педагогіки, психології та педагогічної творчості

Дипломна робота до захисту

допущена

завідувач кафедри педагогіки,

психології та педагогічної

творчості

___________________І.В.Родигіна

(пр. засідання кафедри № _____________

«____»_______________200__ р.)

Дипломна робота:

ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ПОЗИТИВНОЇ Я-КОНЦЕПЦІЇ В ЮНАЦЬКОМУ ВІЦІ

Виконала: С.О.Кирган,

студентка зоачної

форми навчання

групи ППЗ1А-07

Науковий керівник:

Чернікова Л.Г., проректор з науково-педагогічної роботи облІППО, доцент.

Донецьк, 2008

ЗМІСТ

ВСТУП

Розділ 1. ТЕОРЕТИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ПРОБЛЕМИ ФОРМУВАННЯ Я-КОНЦЕПЦІЇ В ЮНАЦЬКОМУ ВІЦІ

1.1 Аналіз проблеми Я-концепції людини в класичних теоріях

1.2 Розвиток позитивної Я-концепції старшокласників

1.3 Емоційно-оцінкова складова в процесі формування позитивної Я-концепції

РОЗДІЛ 2. ЕКСПЕРЕМЕНТАЛЬНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ВЗАЄМОЗВЯЗКУ Я-КОНЦЕПЦІЇ І ЕМОЦІЙНИХ СТАНІВ СТАРШОКЛАСНИКІВ

2.1 Задачі і методи експериментального дослідження

2.2 Обробка і аналіз результатів самосвідомості старшокласників

2.3 Результати дослідження емоційної сфери в юнацькому віці

РОЗДІЛ 3. ПСИХОКОРЕКЦІЯ ТА ПСИХОПРОФІЛАКТИКА ПРОЯВУ НЕГАТИВНИХ ЕМОЦІЙНИХ СТАНІВ У ДІТЕЙ ЮНАЦЬКОГО ВІКУ

3.1 Методи емоційної саморегуляції особистості

ВИСНОВКИ

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ЛІТЕРАТУРНИХ ДЖЕРЕЛ

ДОДАТКИ

ВСТУП

Юнацький вік визначений етап дозрівання і розвитку людини між дитинством і дорослістю. Психологічний зміст цього етапу пов'язано з розвитком самосвідомості, формування світогляду, рішенням задач професійного самовизначення і вступом у доросле життя.

Найважливішу роль у формуванні цілісної особистості грає «Я-концепція». Це відносно стійка, у більшому чи меншому ступені усвідомлена, пережита як неповторна система уявлень індивіда про самого себе, на основі якої він будує свою взаємодію з іншими людьми і відноситься до себе.

Кожна людина має широкий спектр самоуявлень, тобто те, що ми думаємо про себе зараз, як ми уявляємо себе в майбутньому і як бачимо себе в минулому. Для юнацького віку характерною рисою є спрямованість у майбутнє.

Як «Я-концепція» впливає на соціалізацію, так і соціальне оточення, в свою чергу, сприяє формуванню «Я-концепції» індивіда.

Сприйняття юнака іншими (батьками, однолітками і т.і.), самоаналіз (аналіз особистих переваг і недоліків), соціальні цінності, сподівання, ідеали, досвід соціальної поведінки (у тому числі й у конфліктних ситуаціях) впливають на формування «Я-концепції».

Проблемі самосвідомості приділялася значна увага, їй присвячена ціла низка теоретичних і експериментальних досліджень такими вченими як, І.І. Чеснокова, І.С. Кін, Л.І. Божович, С.Л. Рубинштейн, А.Г. Спіркін.

Усе вищевикладене обумовлює актуальність вивчення особливостей формування «Я-концепції» в юнацькому віці. Я-концепцію розуміють як складну систему уявлень людини про себе як суб'єкта, особистість, індивідуальність та універсума діяльності у взаємозв'язку і взаємодоповненні її когнітивного, емоційно-оцінкового, вчинково-креативного і спонтанно-духовного компоненітів у структурі особистості. Наше дипломна робота розглядає емоційно-оцінковий компонент Я-концепції.

Аналіз сучасних психологічних досліджень (Ф. Е. Василюка, В.Вундта, Л.С.Виготського, Б.І.Додонова, У.Джеймса, К.Ізарда, Г.С.Костюка, Р.Ліппера, Я.Рейковського, К.Роджерса, С.Л.Рубінштейна, П.В.Симонова, С.Якобсона та інших) дає підставу для визначення психологічних основ розвитку емоційної сфери особистості. Не менш важливим науково-практичним завданням є вивчення особливостей деструктивних проявів емоцій старшокласників. У зв'язку з цим виникає необхідність розробки ефективних засобів психокорекції прояву негативних емоційних станів в юнацькому віці, що в кінцевому результаті вплине на успішність професійної діяльності і розвиткові особистості.

Емоційна сфера грає важливу роль у формуванні, закріпленні і в реалізації спрямованості людини, розвитку самосвідомості. Однак ця проблема залишається недостатньо вивченою.

Актуальність і недостатня розробленість даної проблеми визначили вибір теми дипломної роботи.

Об'єкт дослідження даної роботи: самосвідомість у старшому шкільному віці.

Предмет дослідження: особливості формування позитивної «Я-концепції» в юнацькому віці.

Мета роботи: визначити особливості формування позитивної «Я-концепції» та розробити засоби психокорекції негативних емоційних станів старшокласників.

Гіпотеза дослідження склала припущення про те, що в старшому шкільному віці прояв емоційних станів пов'язанний з особливостями «Я-концепції».

Задачі дослідження:

1) теоретично обґрунтувати проблему формування позитивної « Я-концепції»;

2) експериментально дослідити емоційно-оціночні компоненти «Я-концепції»;

3) розробити способи і методи емоційної саморегуляції старшокласників.

Практичне значення результатів дослідження в тому, що на їх основі визначається можливість проводити корекційні та профілактичні заняття з дітьми старшого шкільного віку з метою зниження прояву негативних станів, та вивчення їх методів саморегуляції, на основі знання про особливості самосвідомості. Побудовано експериментальний комплекс психологічних методик для вивчення індивідуальних та групових негативних станів особистості і особливості формування позитивної Я-концепції.

База дослідження. У дослідженні дипломної роботи приймали участь старшокласники Садівської загальноосвітньої школи Шахтарського району, Донецької області. Були використані такі методики: методика визначення рівня самооцінки Дембо-Рубінштейна (у модифікації А.М.Прихожан); опитувальник Т.Лірі для визначення «Я» - реального і «Я» - ідеального; методика визначення рівня тривожності Ч. Д. Спілбергера; методика САН; самооцінки психічних станів Г.Айзенка; методи математичної статистики.

Структура роботи. Дипломна робота складається з теоретичного та експериментальної частини, які мають сторінок загального обсягу. Робота містить таблиці, малюнки, було використано літературних джерел.

РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ПРОБЛЕМИ ФОРМУВАННЯ Я-КОНЦЕПЦІЇ В ЮНАЦЬКОМУ ВІЦІ

1.1 Аналіз проблеми « Я-концепції» людини в класичних психологічних теоріях

За визначенням В.П.Зінченком, Б.Г.Мещеряковим, «Я-концепція» - це динамічна система уявлень людини про саму себе, котра містить:

а) уявлення своїх фізичних, інтелектуальних та інших властивостей;

б) самооцінку;

в) суб'єктивне сприйняття особистістю чинників, які впливають на неї [34].

«Я-концепція» не є організмом, а системою тенденцій і дій, спрямованих на самих себе, це спосіб поведінки людини. Усі ці складні дії передбачають наявність живого організму, але не ототожнюються з ним. Коли мовиться про «Я-концепцію», то очевидно, що людина є одночасно і суб'єктом, і об'єктом своєї власної життедіяльності. Звідси персоніфікація особливого типу: будь-яка динаміка у схильності організму діяти викликає зміну в суб'єкті, котрий саме зараз сприймає себе як змінний об'єкт.

Т. Шибутані вказує, що загалом люди налаштовані діяти стосовно самих себе так само, як вони ставляться і вчиняють щодо інших, або як оточуючі поводяться з ними. Тому «Я-концепцію» можна пізнати шляхом вивчення стійкої орієнтації людини до дій над собою.

«Я-концепція» - це завжди цілісність стосовно того, що сама особистість вкладає у її зміст (реальність, ідеальність, образність та ін.). Вона не може бути обгрунтована через окрему реакцію, що першочергово залежна від вимог конкретної ситуації. Їі значеннєві показники виявляються лише в шаблоні реакцій (системі дій), і хоча кожна з них несхожа на іншу, засадою для них є властивості об'єкта - самого себе. Кожного моменту часу людина формує дещо відмінний Я-образ і реагує на нього відповідно до вимог реальних обставин. Проте стійкість і постійність у поведінці зберігаються тому, зазнає Т. Шибутані, що всі реакції грунтуються на одних передумовах відносно того, до якого психотипу людина належить [50].

В психології під поняттям «Я-концепції» мається на увазі виділення істотних моментів обумовленого явища. Таким чином, нам необхідно виділити істотні сторони, що впливають на формування, а також існування такого явища як самосвідомість особистості.

По-перше, людське «Я» - явище не фізичного, а соціального і психологічного походження. Формування самосвідомості можливе тільки при залученні людини в суспільні взаємини, де вплив соціума є невід,ємною частиною дії.

Підтвердження цьому можна знайти в роботах Є. Єріксона, який запропонував генетичну теорію формування єгоідентичності і рівнобіжного формування психосоціальної «групової ідентичності». Отже, при відсутності соціальних відносин формування само...

Другие файлы:

Особливості формування позитивної Я-концепції в юнацькому віці
Юнацький вік як етап дозрівання і розвитку людини між дитинством і дорослістю, його психологічний зміст. Розробка методики дослідження взаємозв’язку Я...

Психологічні особливості саморозкриття в юнацькому віці
Сутність саморозкриття та його роль у становленні особистості. Основні науково-теоретичні концепції та підходи до вивчення проблеми саморозкриття. Мет...

Корекційний тренінг на розвиток навичок асертивності у юнацькому віці
Сутність поняття "асертивність" у науковій літературі. Асертивна поведінка як конструктивний спосіб міжособистісної взаємодії. Розвиток особистості у...

Формування соціально-позитивної поведінки старшокласників
Актуальні завдання профілактики асоціальної поведінки та особливості формування соціально-позитивної поведінки учнів старших класів. Умови формування...

Динаміка формування самосвідомості у дітей від 0 до 17 років
Основні аспекти розвитку самосвідомості людини. Становлення самосвідомості в онтогенезі. Структура самосвідомості та її загальні функції. Особливості...