Студенческий сайт КФУ - ex ТНУ » Учебный раздел » Учебные файлы »Педагогика

Управління навчальним закладом на принципах лідерства

Тип: курсовая работа
Категория: Педагогика
Скачать
Купить
Суть, завдання, соціально-педагогічні функції та принципи управління навчальним закладом. Аналіз нормативно-правової бази щодо управління навчальним закладом. Проведення атестації загальноосвітніх, дошкільних та позашкільних навчальних закладів.
Краткое сожержание материала:

Размещено на

УПРАВЛІННЯ НАВЧАЛЬНИМ ЗАКЛАДОМ НА ПРИНЦИПАХ ЛІДЕРСТВА

ЗМІСТ

ВСТУП

РОЗДІЛ І. ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ УПРАВЛІННЯ НАВЧАЛЬНИМ ЗАКЛАДОМ

1.1 Суть, завдання, соціально-педагогічні функції та принципи управління навчальним закладом

1.2 Поняття лідерства у сучасній психолого-педагогічній науці

1.3 Аналіз вітчизняних наукових джерел за темою дослідження

1.4 Аналіз зарубіжних наукових джерел за темою дослідження

1.5 Аналіз нормативно-правової бази щодо управління навчальним закладом

Висновок до першого розділу

РОЗДІЛ ІІ. ОСНОВИ СТРАТЕГІЧНОГО УПРАВЛІННЯ ДНЗ ПРИНЦИПАХ ЛІДЕРСТВА

2.1 Аналіз провідного вітчизняного досвіду стратегій управління ДНЗ

2.2 Аналіз провідного зарубіжного досвіду стратегій управління ДНЗ

2.3 Стратегія розвитку ДНЗ на принципах лідерства

Висновок до другого розділу

ВИСНОВКИ

СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

ДОДАТКИ

ВСТУП

Актуальність теми дослідження. Сучасні зміни в житті українського суспільства вимагають нового підходу до структури і змісту освіти. Держава має на меті перетворення освіти на пріоритетну галузь, покликану примножувати інтелектуальний та науково-технічний потенціал країни. Освіта має відігравати провідну роль у становленні України як європейської держави.

Сприяти формуванню особистісних якостей громадянина демократичної держави, патріота України, виховувати гармонійно розвинену особистість, якій притаманні демократична культура, готовність до компетентної участі у житті суспільства - це завдання закладів України.

Глибокі соціальні, духовні та економічні зрушення, які спостерігаємо в Україні на межі тисячоліть, спонукають до реформування системи освіти, яка повинна сприяти утвердженню людини як найвищої соціальної цінності, найповнішому розкриттю її здібностей, задоволенню різноманітних освітньо-професійних потреб, забезпеченню пріоритетності загальнолюдських цінностей.

Нові соціально-економічні умови, до яких рухається наше суспільство, вимагають побудову нової освітньої системи на новій філософській основі. Проте, яким би світлим не уявлялось майбутнє вітчизняної освіти, сучасна ситуація в світлі багатьох проблем складається далеко не на користь їх вирішення. І, як зазначає В.М Хайруліна, якщо «на початку процесу демократизації системи освіти, децентралізації її управління, диференціації її змісту багато чого видавалося реалізованим в умовах тоталітарної школи, то нині іноді стає реальною небезпека втрати більшості напрацьованого» [18, с.4]. Саме тому з метою недопущення зворотного процесу у розвитку освітньої системи були напрацьовані певні поправки до таких провідних документів як Закон України про загальну освіту та Національна доктрина розвитку освіти. У руслі таких перетворень вкрай важливою є робота, спрямована на реформування діючої системи управління дитячим навчальним закладом.

Реформування всіх ланок освіти потребує створення науково обґрунтованих систем управління, що є об'єктивно необхідним фактором на сучасному етапі державотворення.

Сьогодні спостерігаємо посилення свідомості працівників закладів освіти, стала об'єктивною необхідність модернізації цілей, завдань і принципів дошкільної освіти, як основоположних підвалин системи освіти. А це, у свою чергу, висуває на перший план проблему оновлення змісту першої ланки освітньої системи, яка є базовою у процесі розвитку особистості дитини, майбутнього громадянина України.

Сьогодні нам понад усе бракує саме компетентного досвіду управління ДНЗ з урахуванням суспільно-політичних процесів, що відбуваються в країні та з огляду на принципи лідерського менеджменту. Розробка основ оптимального управління в сфері освіти неможлива без глибокого аналізу позитивних тенденцій, узагальненого досвіду суспільного розвитку у вигляді наукових надбань та їх трансформації в управління різних суб'єктів та об'єктів освіти відповідно до їх специфіки і умов діяльності, що вимагає застосування системного підходу як методології і технології пізнання.

Реалізація нових підходів до навчально-виховного процесу у дошкільному закладі та визначення в ньому місця особистості має починатися зі змін в управлінській діяльності. А це, в свою чергу, вимагає пошуку нових відкритих і демократичних моделей управління ДНЗ.

З огляду на вище сказане, вважаємо, що насамперед ми маємо створити умови для напрацювання шляхів і методів управління ДНЗ, їх успішного впровадження на практиці в процес управління.

Є.М. Хриков зазначає, що «сучасна історія країн, які інтенсивно розвиваються, свідчить про те, що їх економічним успіхам передувало реформування всіх ланок освіти» [63, с. 5]. Саме освіта дає змогу підвищувати людський потенціал, створювати передумови для самореалізації особистості.

У своєму навчальному посібнику вчений обстоює думку про те, що «реформування системи освіти завжди починається з певних змін в управлінні освітою та управлінні навчальними закладами. Тому ефективність освітніх процесів значною мірою залежить від ефективності управлінської діяльності» [63, с. 6].

Необхідність в управлінні виникла давно, від часів появи організованих людських спільнот. Управління навчальним закладом базується на принципах навчального менеджменту, який, у свою чергу, є складовою частиною школознавства, яке «розробляє оптимальні методи й форми управління освітою, питанням організації педагогічної праці в школі, досліджує діяльність посадових осіб» [30, с. 5].

Гуманістичні цінності сучасної освіти передбачають зміну авторитарно-дисциплінарної моделі управління на особистісно-зорієнтовану. Сутнісними ознаками цих змін є максимально можлива індивідуалізація, створення умов для саморозвитку і самонавчання сучасних керівників навчальних закладів, осмисленого визначання ними своїх можливостей і життєвих цілей.

Практика показує, що керувати політичними, національними, економічними та освітніми процесами повинні ті, хто насправді є професіоналами, хто уміє гуртувати навколо себе і вести за собою, хто здатен сформувати професійну команду, в якій поважають думку кожного члена, у якій кожен може виявити свої здібності і реалізуватись у тій чи іншій справі. Такі завдання суспільства вимагають нових підходів до організації управління, до виявлення і розвитку саме здібностей лідера, адже впевнений лідер на чолі закладу - це його майбутнє, адже саме йому вирішувати завдання, які поставить суспільство у час загальної глобалізації світу. Сьогодні успіх освітньої системи, передусім, полягає у школі лідерства, яка покликана виховати керівника-лідера, управлінця нового типу.

Управління - поняття складне і багатогранне, воно являє собою процес прийняття та реалізації управлінських рішень, це процес постійного руху і видозмін, який залежить від специфіки навчального закладу.

Нинішній етап розвитку суспільства ставить перед педагогами нові вимоги та завдання до управління сучасним навчальним закладом, що визначені у провідних державних освітніх документах - Державній національній програмі «Освіта» (Україна ХХІ століття), Національній доктрині розвитку освіти України у ХХІ столітті та інших. Серед цих завдань першорядне значення надається всебічному розвитку індивідуальності керівника, забезпеченню його активної позиції у житті і колективній діяльності, формуванню особистості, яка змогла б розв'язувати як щоденні, так і масштабні завдання, що забезпечують не просто виживання, а прогрес освітнього закладу.

Ступінь розробленості проблеми. Питання управління навчальним закладом досліджували такі вчені як Є.С. Березняк [3], В.І. Бондар [4], Л.І. Даниленко [3] , Т.М. Десятов [30], Г.В. Єльниікова [15], О.І. Зайченко [19], С.А. Калашнікова [22], О.М. Коберник [30], Б.С.Кобзар [], В.В. Крижко [32], В.І. Маслов [27], Н.М. Островерхова [14], В.С. Пікельна [38], Б.Л. Тевлін [30], Н.М. Чепурна [30], М.М. Фіцула [62], М.О. Поташник [59], Є.М. Хриков [63] та ін.

Таким чином, практична значимість вказаних проблем і зумовлює актуальність дослідження нашої роботи.

Мета роботи полягає у розробленні та апробації стратегії розвитку ДНЗ на принципах лідерства.

Відповідно до мети дослідження поставлено такі завдання роботи:

- з'ясувати теоретичні засади управління навчальним закладом;

– визначити суть, завдання, соціально-педагогічні функції та принципи управління навчальним закладом;

– дослідити поняття лідерства у сучасній психолого-педагогічній науці;

– проаналізувати вітчизняні та зарубіжні наукові джерела за темою дослідження;

– проаналізувати нормативно-правову базу щодо управління навчальним закладом;

– дослідити проблему стратегічного управління ДНЗ на принципах лідерства;

– проаналізувати провідний вітчизняний та зарубіжний досвід стратегій управління ДНЗ;

– створити науково-обґрунтовану стратегію розвитку ДНЗ на принципах лідерства.

Об'єкт дослідження - процес управління ДНЗ.

Предмет дослідження - управління дошкільним навчальним закладом на принципах лідерства.

Теоретичне значення. Результати і висновки нашого дослідження дають можливість по-новому розглядати, здавалося б, традиційні питання управління навчальним закладом, відкривають нові можливос...

Другие файлы:

Автоматизована система управління навчальним закладом
Розроблення ефективної інформаційно-аналітичної системи управління вищим навчальним закладом. Структура бази даних університету ПолтНТУ імені Юрія Кон...

Управління навчальним закладом
Організація навчально-виховного процесу у середній загальноосвітній школа №97 I-III ступенів м. Львова; матеріально-технічна та навчально-методична ба...

Сутність лідерства та управління
Природа та визначення поняття лідерства. Лідерство і управління. Лідер і менеджер. Підходи до вивчення лідерства. Традиційні концепції лідерства. Тео...

Ґендерні аспекти лідерства в практиці управління
Сутність та передумови виникнення ґендерного аспекту лідерства в управлінні. Західна традиція жіночого лідерства. Аналіз та оцінка перспектив розвитку...

Інформаційне обслуговування та технічне забезпечення процесу документації управління навчальним закладом
Програмне забезпечення та шляхи автоматизації інформаційної системи управління школи. Побудова імітаційної моделі управлінських процесів за допомогою...