Студенческий сайт КФУ - ex ТНУ » Учебный раздел » Учебные файлы »Менеджмент

Управління конкурентною поведінкою підприємства

Тип: курсовая работа
Категория: Менеджмент
Скачать
Купить
Конкурентна поведінка підприємства - сутність, види, чинники впливу, принципи формування. Особливості формування моделі та системи управління конкурентною поведінкою підприємства для підвищення рівня його конкурентоспроможності на промисловому ринку.
Краткое сожержание материала:

Размещено на

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

ДЕРЖАВНИЙ ВИЩИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД

«КИЇВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ЕКОНОМІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ ІМЕНІ ВАДИМА ГЕТЬМАНА»

Факультет економіки та управління

Кафедра менеджменту

КУРСОВА РОБОТА

на тему «Управління конкурентною поведінкою підприємства»

Київ 2013

ЗМІСТ

Вступ

1. Конкурентна поведінка підприємства - сутність, види, чинники впливу, принципи формування

2. Система та процес управління конкурентною поведінкою підприємства

3. Специфічні особливості управління конкурентною поведінкою підприємства залежно від періоду життєвого циклу

4. Методи аналізу та методики оцінки конкурентної поведінки підприємства

5. Формування стратегії конкурентної поведінки підприємства на прикладі ТОВ «Шиндлер»

Висновки

Список літератури

ВСТУП

Актуальність теми.

Трансформація економіки України висуває нові вимоги до поведінки підприємств на ринку. Внаслідок того, що ринок перебуває у постійному розвитку, підприємства мають динамічно вирішувати питання оцінки стратегії своєї поведінки.

Поведінка підприємств стикається з протиріччям - з одного боку, відчувається витіснення підприємств з ринку внаслідок зростання потужностей виробництва ринкових лідерів, з другого - прихід до галузі нових підприємств, що призводить до необхідності вирішення широкого спектру питань - від проведення досліджень у галузі до формування стратегії конкурентної поведінки.

На сьогодні далеко не всі вітчизняні підприємства готові до ведення конкурентної боротьби. Навіть маючи конкурентоспроможну продукцію, деякі підприємства не можуть реалізувати цю перевагу через відсутність практики використання всього комплексу засобів конкурентної боротьби та неправильного вибору конкурентної поведінки.

Більшість українських фірм підходять до вибору стратегії конкурентної поведінки швидше стихійно, відповідно до обставин, ніж як до процесу стратегічного планування. Як наслідок, фірми часто змінюють стратегічний курс, що призводить до неможливості досягти високих фінансових результатів, забезпечення подальшого розвитку бізнесу та веде до неконкурентноспроможності як на внутрішньому, так і на зовнішньому ринках, і до краху в майбутньому. Саме тому, необхідність формування та управління конкурентною поведінкою набуває такого вагомого значення.

Аналіз останніх досліджень і публікацій.

Важливу роль у розробці теоретичних аспектів розвитку ринків і конкуренції відіграють праці відомих зарубіжних вчених: Асселя Г., Дойля П., Котлера Ф., Ламбена Ж.-Ж., Портера М., Робінсон Дж., Сміта А., Хайєка Ф., Чемберліна Е., Шумпетера Й. та інших. Дослідження цих проблем дістало своє відображення у працях вчених країн СНД - Азоєва Г., Багієва Г., Книша М., Шамхалова Ф., Юданова А.та інших.

У працях вітчизняних учених - Балабанової Л.В., Бревнова О.О., Бритченко Г.І., Бєлявцева М.І., Войчака А.В., Герасимчука В.Г., Голікова В.І., Мочерного С.В., Подсолонко В.А., Решетілової Т.Б. - приділяється увага формуванню конкурентних переваг вітчизняних підприємств та аспектам добору конкурентних стратегій.

Разом з тим, деякі важливі теоретико-методологічні та прикладні аспекти управління конкурентною поведінкою підприємств ще не дістали належного висвітлення. Потребують подальших досліджень питання впорядкування понятійно-категоріального апарату теорії конкурентної поведінки, конкретизації переліку та послідовності етапів управління конкурентною поведінкою, відпрацювання засобів підтримки та способів підвищення рівня конкурентоспроможності промислового підприємства.

Мета і завдання дослідження.

Метою дослідження є систематизації та узагальнення сучасних теоретичних положень про управління конкурентною поведнікою підприємства.

Для досягнення поставленої мети були визначені такі завдання:

- дослідження і узагальнення категоріального базису управління конкурентною поведінкою підприємства;

- обґрунтування класифікації видів стратегій конкурентної поведінки підприємств;

- дослідження факторів, які впливають на вибір конкурентної поведінки підприємства;

- розробка методичних рекомендацій щодо аналізу та методики оцінки конкурентної поведінки підприємства;

- формування моделі управління конкурентною поведінкою підприємства для підвищення рівня конкурентоспроможності промислового підприємства.

Об'єктом дослідження обрано сукупність теоретичних, методичних і прикладних питань управління конкурентною поведінкою підприємства.

Предметом дослідження є процес управління конкурентною поведінкою підприємства в сучасних умовах господарювання.

Інформаційну базу дослідження склали державні нормативні документи, законодавчі акти з регулювання та розвитку конкуренції, офіційні статистичні матеріали, дані статистичної та бухгалтерської звітності, матеріали засобів масової інформації, дані соціологічних обстежень, матеріали науково-практичних конференцій та періодичних видань. Теоретичною й методологічною основами даної роботи є фундаментальні положення економічної теорії, наукові праці вітчизняних і закордонних вчених-економістів, які стосуються проблем формування та розвитку конкурентної поведінки підприємства.

1. КОНКУРЕНТНА ПОВЕДІНКА ПІДПРИЄМСТВА - СУТНІСТЬ, ВИДИ, ЧИННИКИ ВПЛИВУ, ПРИНЦИПИ ФОРМУВАННЯ

Незважаючи на важливість конкурентної поведінки та підвищену увагу до неї закордонних та вітчизняних вчених, єдиного загальноприйнятого поняття конкурентної поведінки немає. Більше того, в економічній літературі, вчені розглядають конкурентну поведінку під різним кутом зору. Варто зазначити, що поняття «конкурентної поведінки» та «конкурентної стратегії» тісно пов'язані, а той не відокремлюються.

Одні фахівці, серед як Луньов В.Л., Балабанова Л.В., широко трактують конкурентну стратегію як концепцію та підпорядковану їй систему дій підприємства, направлених на досягнення його кінцевих цілей, ототожнюючи її із загальною чи корпоративною стратегією підприємства.

При цьому конкурентна стратегія включає в себе конкурентну поведінку, яка визначається як позиція, яку в процесі ухвалення рішення займає підприємство стосовно своїх конкурентів.[2,с.32]

На думку інших вчених, таких як М. Портер, Ф.Котлер, А. Томпсон, Куденко Н.В, Д. Дей, конкурентна стратегія визначає як компанія конкуруватиме для досягнення успіху на цільовому ринку та дозволяє дати відповідь на питання, як фірма конкурує на цільовому ринку, за рахунок чого вона витримує конкурентний тиск і отримує перемогу в конкурентній боротьбі? [4] [3] [5]. При тому, що в різних джерелах ці стратегії мають різні назви - “конкурентні стратегії”, “маркетингові стратегії”, “підприємницькі стратегії”, “корпоративні стратегії”, “портфельні стратегії”, “стратегії бізнесу” тощо, мова завжди йде про одне і те саме - як підприємству діяти на ринку. Згідно з концепцією маркетингу, компанії досягають успіху на ринку, якщо задовольняють потреби цільових споживачів краще, ніж конкуренти. Звідси конкурентні стратегії повинні враховувати не тільки потреби клієнтів, але й ринкову активність конкурентів. Тому заслуговує на підтримку визначення О. Зозульова: "Концентрованим вираженням лінії поведінки компанії відносно конкурентів, що інтегрує в собі цілий комплекс заходів в межах підходів як акцентованого на конкурентах, так і акцентованого на споживачах є конкурентна стратегія". Якщо розглядати категорії «конкурентної поведінки» та «конкурентної стратегії» з даної позиції, то вони ототожнюються.

Проте, існує і третя думка, що базова конкурентна стратегія являє собою основу для конкурентної поведінки на ринку і описує схему забезпечення переваг над конкурентами. Крім того потрібно пам'ятати, що боротьба з конкурентами ведеться в кінцевому рахунку за бюджет споживачів. Тому, сенс конкурентної поведінки не стільки в діях проти компаній-противників, скільки в завоювані конкретних споживачів, що користуються послугами конкурентів[1, с.113]

З вище зазначеної інформації витікає, що відомі підходи до визначення «конкурентної поведінки» відчутно різняться між собою. Саме тому, доцільно провести власне дослідження з даного питання і запропонувати своє визначення «конкурентної поведінки».

Для того, щоб розібратися, що являє собою «конкурентна поведінка» потрібно почати з трактування поняття «поведінка».

Розглянемо декілька варіантів визначення поняття «поведінка».

Поведінка - це система взаємопов'язаних дій, здійснюваних суб'єктом з метою реалізації певної функції, які вимагають його взаємодії з середовищем.[7,c.356]

Поведінка - це сукупність внутрішньо взаємозалежних дій, здійснюваних суб'єктом у взаємодії з навколишнім середовищем.[8,c.147]

Поведінка - це сукупність дій і вчинків, образ життя. [9,с.454]

Економічна поведінка являє собою образ, спосіб, характер економічних дій громадян, працівників, керівників, виробничих колективів, організацій в тих або інших умовах, що складаються в умовах економічної діял...

Другие файлы:

Вдосконалення мотиваційного механізму управління трудовою поведінкою персоналу
Концепції управління персоналом. Сутність механізму мотивації. Управління трудовою поведінкою персоналу на прикладі компанії МакДональдз. Способи мате...

Управління прибутком підприємства (за матеріалами ДП ВК "Краснолиманська")
Теоретичні аспекти формування, розподілу і управління прибутком підприємства. Аналіз фінансово-економічних показників підприємства вугільної промислов...

Антимонопольне управління діяльністю підприємства
Сутність антимонопольної діяльності підприємства. Аналіз механізму управління діяльністю підприємства. Монополізм у нашій державі. Зловживання монопол...

Теоретичні основи та сучасні напрямки управління фінансами підприємства
Організація формування фінансів підприємства. Поняття, зміст та завдання управління фінансами підприємства. Аналіз фінансових результатів та рентабель...

Ефективність управління активами підприємства
Сутність та класифікація активів підприємства, методи управління та показники ефективності даного процесу. Формування та управління необоротними та об...