Тарифне регулювання у контексті членства України у Світовій організації торгівлі
Краткое сожержание материала:
Размещено на
За умов глобалізації світового господарства та розширення впливу міждержавних інституцій регулювання торгівлі, зовнішньоекономічна політика більшості держав будується із врахуванням вимог і механізмів світової організації торгівлі. Одним із найвагоміших інструментів цієї політики є митний тариф, який має повсюдне застосування, охоплюючи, за окремими оцінками, близько 2/3 зовнішньоторговельного обороту розвинених країн, збільшуючи ціну імпортного та/або експортного товару, та впливає на обсяг і структуру зовнішньої торгівлі.
Проблемам тарифного регулювання в рамках вступу до СОТ присвячено багато робіт вітчизняних та зарубіжних авторів, зокрема С. Осики, В. Пятниць-кого, В. Сіденка, О. Гребельника, Дж. Стігліца, Д. Тарра та ін. Однак, ще не досить досліджені сучасні зміни у цій сфері стосовно рівня лібералізації торгівлі та засобів захисту внутрішнього ринку.
Сучасні митні тарифи містять тисячі найменувань товарів. Загальна кількістьо товарних позицій у митних тарифах розвинених країн досягає 6-7 тисяч. Крім того, кожна товарна позиція охоплює диференційовані підпозиції внаслідок тенденції до збільшення числа товарів, які обкладаються митом. Кожному із цих товарів у митному тарифі відповідає визначена ставка мита та наводиться метод його розрахунку.
Тариф як інструмент регулювання впливає, передусім, на витрати виробництва і торговельний прибуток, завдяки чому забезпечується можливість прямого та опосередкованого втручання держави у сферу підприємництва, приватних економічних інтересів з метою корегування напрямів зовнішньоторговельної діяльності суб'єктів господарювання. До інструментів тарифного регулювання слід віднести ставки мита, митну товарну номенклатуру, порядок визначення країни походження та встановлення митної вартості, систему пільг та преференції з митного оподаткування відповідно до митного режиму.
За умов ринкової економіки та лібералізації зовнішньоекономічної діяльності ввізне мито стало одним з найважливіших економічних регуляторів цієї діяльності. За його допомогою держава має змогу вирішувати такі завдання:
· сприяти ввезенню товарів чи обмежувати їх імпорт;
· обмежувати вивезення окремих товарів з огляду на їх необхідність для потреб внутрішнього виробництва;
· вирівнювати економічні умови для аналогічних товарів вітчизняних товаровиробників та їх зарубіжних конкурентів;
· здійснювати відповідну економічну, науково-технічну, фінансову, екологічну політику у сфері ЗЕД;
· спрямовувати діяльність суб'єктів ЗЕД у русло загальнодержавних, національних інтересів.
В Україні правовою основою тарифного регулювання є Закон України «Про Єдиний митний тариф» від 01.03.1992 р. з наступними змінами та доповненнями, Митний кодекс України, а також постанови КМУ стосовно митно-тарифного регулювання та нормативні акти ДМСУ.
В Україні експортне мито протягом 1993-2005 рр. застосовувалось головним чином з фіскальною метою, про що свідчить широка номенклатура товарів, з вартості яких стягувалось мито, та відносно високі його ставки. У подальшому експортне мито використовувалось як важіль оперативного регулювання зовнішньоторговельної діяльності, передусім, для обмеження вивозу важливої для економіки сировини. Цей захід був пов'язаний з необхідністю підвищення рівня завантаженості потужностей підприємств переробної промисловості. Вивізне мито і нині використовується стосовно експортних операцій з металобрухтом, живою худобою, шкіряною сировиною, а також насінням окремих олійних культур. Однак за зобов'язаннями, прийнятими Україною при вступі до СОТ, ставки експортного мита знижуються: на брухт чорних металів - з 30 євро за тонну до 10 (кінцева ставка мита); брухт легованих чорних металів та напівфабрикатів з їх використанням - з 30 до 15 євро за тонну; живу велику рогату худобу - з 50% (55, 75 залежно від виду та маси худоби) - до 10%; шкірсировину - з 27-30% до 20%; насіння олійних культур - з 17% до 10%.
Структура ввізного митного тарифу за видами застосування ставок характеризується переважанням частки адвалорних ставок , яка впродовж 2001 - 2005 років складала 79,7%, а на час вступу до СОТ (16.05.08) зросла до 98,5%. За цей період частка специфічних ставок зменшилася з 16,3% до 1,5%, а комбінованих - з 4% до нуля.
До чинного впродовж 2005-2009 рр. митного тарифу України входило понад 10,9 тисячі тарифних ставок, з них лише 16,4% - у нульовому діапазоні, 6,4% - вище 15%, тобто на рівні міжнародних тарифних піків.
Подальші кроки тарифної політики, відповідно до вимог СОТ, стосувались збільшення в 2,2 раза кількості ставок у нульовому діапазоні і кардинальному зменшенні пікових ставок (з 698 до 314 ставок, або у 2,2 раза) та специфічних ставок (з 1782 до 163, або у 10,9 раза), а також усунення комбінованих ставок (табл. 1).
тарифний торгівля міжнародний економічний
Таблиця 1. Кількість та структура тарифів України за діапазоном ставок
Період |
Діапазон ставок |
Специфічна ставка |
Комбінована ставка |
Всього |
|||||
0 |
0,01-5,0 |
5,1-10,0 |
10,1-15,0 |
15,1 - 20 і вище |
|||||
З 04.05.01 по 30.11.05 |
|||||||||
Кількість, % |
179616,39 |
384135,05 |
171315,63 |
6906,3 |
698 6,37 |
1782 16,26 |
438 4,0 |
10958100,00 |
|
З 01.12.05 по 30.12.07 |
|||||||||
Кількість, % |
350131,11 |
342630,44 |
215519,15 |
8837,85 |
422 3,75 |
671 5,96 |
196 1,74 |
11254100,00 |
|
З 01.01.08 по 15.05.08 |
|||||||||
Кількість, % |
336930,51 |
340230,81 |
214119,39 |
8657,83 |
414 3,75 |
656 5,94 |
196 1,77 |
11043100 |
|
З 16.05.08 по 15.01.10 |
|||||||||
Кількість, % |
40106,31 |
330429,91 |
250922,72 |
7456,75 |
314 2,85 |
163 1,48 |
-- |
11045100 |
|
З 16.01.10 |
|||||||||
Кількість, % |
402836,43 |
330829,91 |
247522,38 |
7626,89 |
322 2,79 |
163 1,59 |
- |
11058 100 |
Джерело: за даними ДМСУ
Дослідження прийнятих Україною зобов'язань, взятих при вступі до СОТ, свідчить про зменшення ступеня тарифного захисту вітчизняних виробників від конкуренції з імпортом. Зміни у рівнях імпортних тарифів до і після вступу України до СОТ та збільшення ступеня лібералізації торгівлі представлені в табл. 2.
Таблиця 2. Ставки митного тарифу чинні і зв'язані, %*
Середньоарифметичні |
Середньозважені |
Коефіцієнт збільшення лібералізації торгівлі (Кл) |
||||||
Станом на 01.09.2010 р. |
Зв'язані на час вступу до СТО |
Індекс дин. (Ісас) |
Станом на 01.09.2010 р. |
Зв'язані на час вступу до СТО |
Індекс динаміки (Ісвс) |
|||
За всією номенклатурою товарів |
6,51 |
6,28 |
0,964 |
7,02 |
5,09 |
0,725 |
0,248 |
|
Сільськогосподарські товари |
13,84 |
Другие файлы:
Міжнародні організації з регулювання світової торгівлі Співпраця України і Світової Організації Торгівлі Митно-тарифне регулювання зовнішньоекономічної діяльності в Україні Митно-тарифне регулювання Наслідки вступу України до Світової організації торгівлі |