Студенческий сайт КФУ - ex ТНУ » Учебный раздел » Учебные файлы »Международные отношения

Спільна політика ЄС в галузі сільського господарства

Тип: курсовая работа
Категория: Международные отношения
Скачать
Купить
Сільськогосподарська політика в Європейському Союзі як інституції держави суспільного добробуту. Соціальні та політичні рушійні сили СПСГ. Ренаціоналізація західноєвропейського аграрного сектора. Особливості генеральної домовленості по тарифам і торгівлі.
Краткое сожержание материала:

Размещено на

Спільна політика ЄС в галузі сільського господарства

План

Вступ

1. Між неґативною і позитивною інтеграцією

2. Захисна модернізація: СПСГ як інституція держави суспільного добробуту

3. Соціальні та політичні рушійні сили СПСГ

4. ГАТТ та політика в галузі сільського господарства

5. Нова політика в галузі сільського господарства

Висновки

європейський союз аграрний політика торгівля

Вступ

Сільськогосподарська політика в Європейському Союзі, незважаючи на відомий усім приклад колапсу антиринкової економіки соціалістичних країн Східної Європи та Радянського Союзу і всупереч вимогам глобального ринкового капіталізму, по суті являє собою політику, спрямовану проти ринків. Мета СПСГ сформульована як збереження економічного сектора з нестандартними інституційними та соціальними рисами -- соціально та економічно неоднорідного, "багатофункціонального" і заснованого, на праці членів родини на сімейних фермах, що не дає змоги запровадити тут принципи промислового виробництва та конкурентних ринків. Результатом проведення такої політики є пов'язане із значними витратами та конфліктами збереження економічних та соціальних рис, що суперечать як звичайній економічній структурі індустріального суспільства, так і ідеї традиційної сільської громади. Цей політичний вибір був зроблений в більшості континентальних західноєвропейських країн ще в другій половині XIX ст.; він набрав сили в умовах Великої депресії

1930-x pp. та автаркії часів Другої світової війни. Створені в результаті цього системи економічного регулювання не були демонтовані; як наслідок, сільськогосподарський сектор усіх великих західноєвропейських країн так і залишився не інтегрованим у загальну економічну та політичну систему. Натомість між сільськогосподарським сектором і загальною економікою було створено ретельно розроблений і технічно складний комплекс сільськогосподарської політики. Традиційно ціни підвищувалися до рівня, який гарантував навіть дрібним фермерам рівень життя, співмірний з загальнодержавними стандартами і забезпечував компенсацію внутрішньогалузевих дисбалансів. Основний елемент СПСГ -- всебічне регулювання ринків, ізольованих від імпортної конкуренції,-- не був винаходом брюсельських бюрократів. Він став логічним результатом домінування внутрішньодержавних інтересів.

Вибір, зроблений на користь явно не економічних цілей в галузі сільськогосподарської політики, призвів до хибного кола в обґрунтуванні СПСГ. Ця політика не лише дорого обходиться, вона також пов'язана з низкою непередбачених наслідків, у тому числі із серйозними проблемами на міжнародних сільськогосподарських ринках. З'явилися європейські ринкові організації, і їхня взаємозалежність стає дедалі відчутнішою в міру того, як фермери на свій власний розсуд реагують на регулятивне середовище. Часто результати політики виявляються дуже далекими від запланованих політиками, і це є характерною особливістю СПСГ. В Європі існують різноманітні виробничі системи і численні ферми, що значною мірою ускладнює оцінку політичних альтернатив та точний аналіз їхніх результатів. Надзвичайна строкатість європейських інституційних структур, різноманітність соціальних цінностей у різних країнах та взаємосуперечливі економічні основи легітимності перетворили СПСГ на систему з неоднозначними результатами як для виробників, так і для споживачів.

1. Між неґативною і позитивною інтеграцією

В перші роки існування ЄС характерні риси СПСГ сприймалися як такі, що закладають основи для інтенсифікації європейської інтеграції. Створення європейського спільного ринку мало на меті усунення національних бар'єрів, однак у сільському господарстві була необхідна координація роботи та інтеграція шести ретельно розроблених систем державного втручання (Pinder, 1968)1. Національні системи сільськогосподарської підтримки були замінені наддержавними організаціями та агентствами, які встановили прямі зв'язки із фермерською громадою держав-членів та ЄС. Повільно, але послідовно довкола СПСГ сформувався ретельно розроблений і дедалі складніший комплекс форм наддержавного політичного управління, який перетворив її на позитивну "історію дій та успіхів" (Lindberg and Scheingold, 1970: 41). Велетенські масштаби Конфедерації професійних сільськогосподарських організацій (КПСО), як основної організації європейських фермерів, свідчать про "квантовий стрибок" в напрямі наддержавної політичної системи. Значна частина загальних принципів європейського права була сформована у контексті сільськогосподарських суперечок (Snyder, 1985; Usher, 1988). Враховуючи свої масштаби, джерела фінансування та формат, Європейський сільськогосподарський регулятивний та гарантійний фонд (ЄСРГФ) виявився тісно переплетеним з бюджетом Співтовариства в цілому.

Ці особливості СПСГ в основному пояснюються фундаментальною асиметрією політичних структур ЄС. Лише в галузі сільського господарства масштаби політичного керівництва досягли пропорцій, аналогічних тим, що існують у федеральному уряді:

"В даному випадку інституції Співтовариства мають повноваження розробляти законодавство для Союзу в цілому , не оглядаючись на національні парламенти. Прогрес, досягнутий в галузі сільського господарства, матиме вирішальне значення для інтегративного потенціалу всього ЄЕС. СПСГ уособлює першу спробу Союзу виробити спільну політику у важливій економічній сфері. Така спільна політика має величезне значення для успішного досягнення більш загальної цілі створення економічного союзу та забезпечення ефективної роботи митного союзу" (Lindberg, 1963: 219--220).

Всупереч сподіванням першого покоління "європейців", СПСГ "як прообраз європейської інтеграції" лишилася останнім "ізольованим реліктом амбіцій батьків -- засновників Європейського Співтовариства" (Duche-neetal., 1985:1).

Однак поняттям інституційної асиметрії слід оперувати дуже обережно. Оскільки СПСГ є політикою, що має надзвичайно велике значення й інституційно надійно ізольована від інших видів політики, то деякі серйозні соціальні та політичні сили, що лежать в ЇЇ основі і підтримують її, лишаються значною мірою невидимими. Поширена думка про те, що СПСГ, як зазначено в журналі "The Economist" (29 September 1990), "є однією з найбільш ідіотичних систем економічного антименеджменту, що їх багаті західні країни коли-небудь винаходили"2. Звісно, СПСГ певною мірою заслуговує на таке визначення, однак треба визнати, що воно не враховує аналізу реальних сил, які впливали на формування сільськогосподарської політики в Західній Європі у повоєнний час. Аналізувати СПСГ лише з погляду її "дурості" або "помилковості" було б явним спрощенням. Найбільш цікавим моментом є її витривалість в умовах загального ворожого ставлення навіть з боку тих, кому дана система власне покликана допомагати -- тобто фермерів. Звичайною логікою важко пояснити, яким чином затратна політично проблематична політика не лише функціонує на сталому рівні, а й розвивається у секторі, який з часом стає дедалі менш важливим, оскільки кількість робочих місць у сільському господарстві постійно скорочується, а його частка у валовому внутрішньому продукті (ВВП) Союзу на сьогодні становить лише 0,6 відсотка.

Щоб усвідомити суть СПСГ, слід сприймати ЇЇ як окрему самостійну сутність, а не як ключ до чогось іншого (інтеграційної теорії, небезпек наддержавності, загальної теорії поведінки зацікавлених груп, теорії "гонитви за рентою" або помилок спільного ухвалення рішень). СПСГ сповідує свою власну логіку3; незважаючи на економічну революцію на селі та припливи й відпливи європейської інтеграції, СПСГ у головному лишилася незмінною. Це твердження є істинним у вузькому розумінні, оскільки "всі зміни були запроваджені шляхом часткових поправок і коригування політики на місцях" (Anania et al., 1994а: 12), однак воно істинне і в загальному розумінні, оскільки на СПСГ практично не вплинули зміни акцентів у дискусіях стосовно загальної політики європейської інтеграції. Так, зростання напруження у сільськогосподарських торговельних відношеннях між ЄС та США служило нагадуванням державам-членам про їхню відданість даній "спільній політиці", яка звільняла їх від необхідності йти на поступки сільськогосподарському лобі і одночасно контролювати торговельні відносини в галузі сільського господарства у міжнародному середовищі, що характеризувалося домінуванням ліберального мультилатералізму (Vaubel, 1994:174).

Ключем до розуміння сільськогосподарської політичної сфери є сприйняття СПСГ як інтегральної складової західноєвропейської держави суспільного добробуту з ЇЇ особливою "моральною" економікою4. Інакше кажучи, СПСГ має політичне підґрунтя. На відміну від інших інституцій держави суспільного добробуту, сільськогосподарська політика, як правило, об'єднує виробництво, тобто збільшення обсягів випуску продукції, з орієнтованими на забезпечення доходу цілями, що ускладнює відокремлення її розподільчих та регулятивних вимірів. Як наслідок, політичні та економічні виміри виявляються інтернаціональними за своїм характером у спосіб, що не дає змоги застосувати нормальні економічні критерії ефективності, на що неодноразово вказували сільськогосподарські економісти одразу після того, як вперше було затверджено орієнтовану на добробут цінову політику в галузі сільського господарства, що збереглася й донині (Schultz, 1943).

Політичні наслідки такого об'єднання функцій утримання цін і забезпечення доходів в межах СПСГ можна охарактеризувати таким чином:

* СПСГ полегшує реалізацію політики забезпечення до...

Другие файлы:

Розвиток сільського господарства Аргентини
Суть сільського господарства як важливої галузі господарства країни, структура та методи дослідження. Основні фактори розвитку сільського господарства...

Фактори територіальної організації сільського господарства
Галузева структура сільськогосподарського виробництва та методика його дослідження в межах країни. Аналіз ступеня відповідності природних умов і ресур...

Економіка сільського господарства епохи Середньовіччя. Економічна політика Б. Хмельницького. Політична економія першої половини ХІХ ст.
Характеристика эпохи середньовіччя: напрямки розвитку, нові тенденції в економіці сільського господарства. Відмінні риси, сутність та напрямки економі...

Аналіз сільського господарства в Швейцарії
Комплексний аналіз стану і перспектив розвитку сільського господарства Швейцарії. Виявлення особливостей галузей сільського господарства Швейцарії: тв...

Історія Франції
Розвиток капіталізму у Франції і внутрішня політика наполеонівської імперії. Соціальні і політичні зміни в імперії. Розвиток сільського господарства і...