Студенческий сайт КФУ - ex ТНУ » Учебный раздел » Учебные файлы »Педагогика

Роль тестового контролю у практиці процесу навчання професійно-технічних навчальних закладів

Тип: курсовая работа
Категория: Педагогика
Скачать
Купить
Історія виникнення та використання тестового контролю у навчальному процесі, вимоги щодо його реалізації. Розробка сценарію уроку з застосуванням тестового контролю. Принципи професійного навчання, що реалізуються при використанні тестового контролю.
Краткое сожержание материала:

Размещено на

Размещено на

ВСТУП

Контроль знань дуже важлива частина в освітній діяльності. Останнім часом для перевірки знань учнів все більш широко застосовується такий контроль знань як тестування. Тестовий контроль, як форма контролю надзвичайно популярна в європейських країнах, в останні десятиліття активно впроваджується і в Україні. Тестовий контроль допомагає здійснити індивідуальний контроль учня та мобільно керувати навчально-виховним процесом. Також тестовий контроль вважається найбільш об'єктивним методом при оцінюванні. Тому в підготовці спеціаліста використання тестування як методу контролю та оцінки знань є актуальним. Також очевидно, що необхідно не тільки більш широко та активно використовувати тестові методи, а й розробляти методичний матеріал, який допомагав при складанні тестових завдань. Розробка системи тестування - це складний процес, який вимагає високого рівня професійної підготовки в галузі теорії тестових завдань.

При складанні тестових завдань треба враховувати їх недоліки:

- ймовірність випадкового вибору правильної відповіді;

- оцінювання тільки кінцевого результату (правильно - неправильно), у той час, як сам процес, що привів до нього не розглядається;

- психологічний недолік - стандартизація мислення без врахування рівня розвитку особистості;

- велика затрата часу на складання необхідного "банку" тестів, їх варіантів, трудомісткість процесу;

- тести не сприяють розвитку мови.

В педагогічній літературі проблемі тестування приділяється досить багато уваги. Фундаментальні педагогічні дослідження тестового контролю висвівтлені в роботах зарубіжних учених B.C. Аванесова, Т. Аджер, А. Анастазі,В.П. Беспалька, Л.Ф. Бурлачука, Дж. Гласс, Н. Гронланда, Л. Долінера, Р. Ібел,К. Інгенкампа, П. Клайна, А. Майорова, Р. Намбельтона, В. Переверзєва, І. Раппопорта,Дж. Стенлі, М. Чєлишкової та ін. Також тестовий контроль широко розглянутий і українськими науковцями Я. Болюбаш, І. Булах, В. Гогунський, Л. Гриневич, А. Єріна, Л. Коваленко, О. Локшина, K. Михайлов, М. Мруга, Л. Леонський, О.Ляшенко, М. Олійник, Л. Паращенко, Х. Порсева, Г. Терещук, Л. Фігурська, В. Хмельницький, В. Шпильовий, О. Яковенко та ін.

Об'єктом дослідження - процесс навчання у ПТНЗ

Предмет дослідження - тестовий контроль, як форма контролю в ПТНЗ.

Мета дослідження - виявити та теоретично обґрунтувати застосування тестового контролю у ПТНЗ.

Гіпотеза дослідження - застосування тестового контролю в процесі навчання буде ефективним, якщо :

- поступово впроваджувати тестовий контролю;

- дотримуватися організаційної чіткості в проведенні тестового контролю;

- грамотно створені тестові завдання;

- проводиться аналіз результатів тестування;

- тестовий контроль є продовженням навчання, сприяє додатковому закріпленню знань учнів;

- тестовий контроль збалансований і узгоджений зі змістом навчальної дисципліни.

Відповідно до мети дослідження та висунутої гіпотези були сформульовані наступні завдання :

1. Визначити сутність тестового контролю у сучасній педагогічній науці.

2. Проаналізувати основні класифікації тестового контролю у сучасній педагогічній науці.

3. Визначити роль тестового контролю у практиці процесу навчання ПТНЗ.

4. Надати рекомендації інженеру - педагогу щодо використання тестового контролю у процесі навчання учнів.

РОЗДІЛ 1. ТЕСТОВИЙ КОНТРОЛЬ ЯК КАТЕГОРІЯ ДИДАКТИКА

1.1 Історія виникнення та використання тестового контролю у навчальному процесі

Гулюкина Н.А дає таке визначення тестового контролю : «Тестовий контроль - це метод емпіричного дослідження, який складається із спеціально підготовленого контрольного комплекту завдань, котрий дозволяє за порівняно короткі проміжки часу надійно і адекватно методом шкалювання визначити результативність пізнавальної діяльності учнів, тобто оцінити ступінь і якість досягнення кожним учнем цілей навчання»[4].

Згідно з визначенням В.С. Аванесова тестовий контроль - це "система завдань зростаючої трудності і специфічної форми, що дозволяє якісно оцінити структуру і виміряти рівень знань"[1].

За Майоровим А.Н : “Тестування, або тестовий контроль, - це процедура визначення рівня підготовки фахівців у певній галузі знань, психологічного, фізичного та розумового стану, професійної придатності, обдарованості й інших якостей особи за допомогою системи спеціально підготовлених знань”[15].

За Фігурською Л.В.: «Тестовий контроль знань -- це процедура, за допомогою якої визначається рівень підготовки учнів із певної дисципліни за допомогою системи підготовлених завдань» [19].

Сірош Є.В та Виговська С.В пропонує наступне визначення: «Тестування або тестовий контроль - це процедура визначення рівня підготовки фахівців у певній галузі знань, психологічного, фізичного й розумового стану, професійної придатності, обдарованості та інших якостей особистості за допомогою системи спеціально підготовлених завдань» [17].

На нашу думку більш точне формулювання визначення тесового контролю запропонував Коккота В.А, він розмежовує два визначення тестового контролю у вузькому значенні використання і проведення тесту; в широкому значенні - сукупність процедурних етапів планування, складання і випробування тестів, обробки та інтерпретації результатів проведення тесту [8]. Ми розглядаємо тесовий контроль не лише як завдання, які пропонуються учням, а також як роботу викладача, який повинен грамотно розробити тестові завдання і забезпечити ефективність тестового контролю, як засобу перевірки знань.

Перші тести для визначення індивідуальних відмінностей були відомі більше чотирьох тисяч років тому. Історія стародавніх цивілізацій має велику множину тому підтверджень. Прикладом використання свого роду тестів того часу може служити система цивільних випробувань, згадки про яку відносять до розквіту Китайської імперії. У Стародавній Греції випробування проводилися для оцінки фізичної майстерності, уміння міркувати і мислити.

Історія сучасної тестології почалася з появою перших зразків шкільних тестів успішності як інструменту індивідуальних вимірів ще у 1864р. у Великобританії. У 1884г. у США вийшла перша книга з тестовими матеріалами, що містила завдання і відповіді до них з оцінкою за п'яти бальною шкалою. У цій книзі містилися завдання по математиці, історії, граматиці, навігації, давалися зразкові тексти творів разом з методом кількісної оцінки творів. Це був перший в історії випадок використання простих статистичних розрахунків в педагогічній роботі. 1917-1918 pp. у США були розроблені перші групові тести. З 60-х років ХХ ст. почалася нова хвиля використання тестів завдяки розробці педагогом Р. Тайлером програми National Assessment of Educational Progress (NAEP) - Державної програми педагогічних вимірів.

У наш час практичне втілення ідеї тестування відбулося із введенням Єдиного державного іспиту (ЄДІ) в Російській Федерації з 1998р. Згодом багато вищих навчальних закладів України почали переходити на нові умови прийому до вищих навчальних закладів із використанням тестових технологій.

Тестовий контроль широко використовуються в навчальному процесі всіх рівній навчальних закладів, починаючи від початкової школи закінчуючи вищим навчальним закладом. Тестовий контроль допомагає сформувати уявлення про рівень знань учнів з різних дисциплін природничого, гуманітарного, природничо-гуманітарного циклу наук .

У сучасній дидактиці існують різні класифікації тестового контролю. Класифікують тестові завдання в залежності від їх характерних ознак.

За місцем педагогічного тестування у навчальному процесі відповідно до мети виокремлюють такі види:

- тести для початкового (базового) контролю (тести на готовність). Перевіряє наявність знань і навичок у тестованих перед початком вивчення предмета на початку навчального року (навчального курсу), що є передумовою успішного навчання;

- тести для поточного (тематичного, проміжного) контролю здійснюються систематично у процесі навчання на лекційних або практичних;

- тести для етапного (рубіжного) контролю. Проводиться після закінчення роботи над розділом, тематичним циклом чи модулем в кінці семестру (залік);

- тести для підсумкового контролю знань запроваджуються після проходження всього курсу;

- відстрочене тестування проводиться через певний час після вивчення курсу (від 3 місяців до року і більше).

За особливостями моделей оцінювання (інтерпретації результатів за подібністю з нормами або критеріями) виділяють такі різновиди тестів досягнення:

- критеріально зорієнтовані тести досягнень (модель порівняння) призначені для оцінювання рівня індивідуальних досягнень учня відносно певного критерію. Цей тип тестів використовуються переважно для атестації учнів. Індивідуальні результати конкретного учня не порівнюються з результатами інших;

- нормативно зорієнтовані тести досягнень (модель оцінювання) як інструмент оцінювання дозволяє зіставити відносну якість досягнень окремого учня, його індивідуального результату з досягненнями усіє...

Другие файлы:

Форма навчання як категорія дидактики
Історія виникнення та використання шкільної лекції у навчальному процесі. Мета та завдання застосування методу бесіди. Принципи професійного навчання....

Стан та розвиток професійно-технічних навчальних закладів швейного профілю в Україні в 1958-2008 рр.
Процес розвитку професійно-технічних навчальних закладів швейного профілю в Україні в 1958-2008 роках: управління ПТНЗ, підготовка інженерно-педагогіч...

Трактори
Навчально-наочний посібник для професійно-технічного навчання трактористів-машиністів сільськогосподарського виробництва категорії А. Призначено на до...

Методи контролю і самоконтролю навчання
Характеристика основних методів контролю і самоконтролю навчання, особливості їх впровадження. Рекомендації з використання тестового контролю предмету...

Методичні засади контролю пізнавальної діяльності студентів вищих технічних навчальних закладів із загальної фізики
Сучасний стан проблеми контролю пізнавальної діяльності студентів за літературними джерелами, періодичними виданнями та семінарами. Логічна послідовні...