Студенческий сайт КФУ - ex ТНУ » Учебный раздел » Учебные файлы »Педагогика

Підвищення ефективності навчання на уроках біології та хімії шляхом ігрових методів, самостійної роботи та інтерактивних технологій

Тип: реферат
Категория: Педагогика
Скачать
Купить
Сутність пасивних, активних та інтерактивних методів навчання. Особливості застосування міжпредметних зв'язків на сучасних уроках біології та хімії. Аналіз ефективності використання "мозкового штурму", сінквейну, засобів мультимедіа та ігрових технологій.
Краткое сожержание материала:

Размещено на

Реферат

Підвищення ефективності навчання на уроках біології та хімії шляхом ігрових методів, самостійної роботи та інтерактивних технологій

Харків 2012

Зміст

Вступ

Розділ І. Інновації та традиції

Розділ ІІ. Особливості застосування інтерактивних та інноваційних методів та технологій на уроках біології та хімії

Висновки та пропозиції

Література

Вступ

Становлення української держави, її інтеграція у європейське та світове товариство, відмова від монополії на ідеологію, побудова громадянського суспільства передбачають орієнтацію на людину, пріоритет духовної культури. Виникає гостра потреба засвоєння гуманістичної культури з її ідеалами демократії та свободи особистості.

Не раз замислююсь і розмірковую над тим, якими хочу бачити своїх учнів. Прагну, щоб кожний учень став повноправним громадянином, готовим до всіх труднощів дорослого життя, щоб він не тільки виживав у цьому світі, а і став щасливим, жив повноцінним змістовним життям. Для цього потрібні не тільки знання, а знання, як інтегруватися, створювати та формувати унікальні ідеї, обговорювати різні точки зору та знаходити компроміс. Хочеться, щоб учні стали творчими особистостями вже сьогодні.

Чи під силу кожному стати творчою особистістю? Звідки бере початок могутня ріка творчості? Де ті життєтворчі джерела?

Необхідно перебудувати учбовий процес так, щоб у ньому велику кількість часу займало не пасивне сприйняття учбової інформації, а активна діяльність учнів. Завжди готова працювати з творчо активними учнями, які формуються як творчі особистості.

Такі учні для мене знахідка, вони дають можливість творити разом з ними, переорганізовувати уроки за інноваційними технологіями в сучасній школі. Прагну, щоб цей творчий потенціал кожного учня не загубити, щоб він ні на мить не уповільнювався. Як це не дивно, але якщо використовувати активні методи, то проблеми спілкування просто не існує. Навіть в обмежених умовах можна активізувати навчання, зробити його насиченим. Основною формою в організації навчально-виховного процесу залишається урок.

Головне завдання - щоб урок був цікавим і стимулював школярів до пізнання нового. Тільки на уроці можна виявити дітей, які виділяються, насамперед, підвищеним рівнем розумового розвитку. Навчання і виховання два боки єдиного процесу, а ефективний та якісний урок є першою сходинкою до всебічно розвинутої особистості.

Розділ І. Інновації та традиції

Не талановитих дітей не має. Завдання полягає в тому, щоб допомогти кожній дитині вчитися, засвоювати все загальнолюдське, пізнавати себе як людину, плекати почуття власної гідності, самоповаги, відчуття, що з нею рахуються, що вона потрібна, її цінують. Дати простір для творчості, кмітливості, самостійності, пізнавальної активності. Учні не бояться сказати своє слово, висловити свої думки, довіряти та не боятись бути висміяними чи покараними.

Випробувано наступні види колективної діяльності учнів:

- Парна робота, що носить односторонній характер (сильний учень допомагає відстаючому) або двосторонній характер (взаємодопомога, взаємоконтроль, взаємооцінювання);

- Групова робота в мікроколективах(гомогенні групи - однакові за успішністю; гетерогенні - різні за успішністю)

- Різновікові, для виконання деяких учбових справ тощо.

- Командні ігри.

За Фридманом Л.М. одним із принципів, за яким повинно бути побудовано учбовий процес, є принцип широкого використання колективних форм учбової роботи учнів в органічному єднанні з індивідуальною і фронтальною формами роботи. Другий принцип побудови учбового процесу є принцип особисто-рольової участі школярів у цьому процесі.

Основою для учителя та учня є учбова тема, яка вирішується і вивчається на протязі системи уроків. І відповідно ніякої загальної єдиної структури уроку не може бути і не повинно бути.

Згідно літературних джерел (Портнов М.Л. "Азбука школьного управления") існує три рівня засвоєння:

- Перший - запам'ятовування і відтворення матеріалу, який вивчили. Цей рівень сприяє накопиченню знань, фактичних відомостей. Без цього не може бути освіченої людини.

- Другий - використання знань на практиці, вміння користуватися знаннями в схожих обставинах, за зразком тощо.

- Третій - використання знань в нестандартних обставинах. Це творчий підхід вирішення задач, трансформації знань, їх комбінація, самостійна оцінка явищ та фактів.

В цілому тільки на уроці здійснюється вироблення всіх трьох рівні засвоєння. Урок має визначену мету, завдання єдині вимоги. Головна вимога до уроку - це досягнення мети, засвоєння вивченого матеріалу.

Урок - це педагогічний здобуток, який відрізняється цілісністю, внутрішнім взаємозв'язком частин, єдиною логікою, розгорнутою діяльністю вчителя та учнів.

Виклад навчального матеріалу повинен бути варіативним за своєю структурою. Більше ставити проблем і шукати шляхи їх розкриття, доказові рішення. Створюються умови для природного життя дитини, зосередження, бажання пізнавати оточуючий світ, самостійно шукати істину, знання. Коли дитині цікаво, вона прагне виявити кмітливість, швидкість реакції.

Для кожного предмету співвідношення інноваційного та традиційного можуть бути різні.

Навчальний процес в сучасних умовах реформування системи освіти вимагає постійного вдосконалення. Це обумовлено, перш за все, зміною пріоритетів та соціальних цінностей: інтеграційні процеси усе більше усвідомлюються як засіб досягнення такого рівня якості освіти, який в найбільшій мірі відповідає задоволенню потреб людини та розвитку її духовного багатства.

Успішність досягнення мети залежить не тільки від змісту освіти, але і від того, як засвоюється навчальний матеріал: індивідуально або колективно, в авторитарних чи гуманістичних умовах, опираючись на увагу, сприйняття, пам'ять або на весь особистісний потенціал людини, за допомогою репродуктивних або активних методів навчання.

Хімія та біологія можуть стати дуже цікавими, якщо збудувати процес навчання правильно, з урахуванням індивідуальних особливостей сприйняття матеріалу.

Ефективність навчання знаходиться в прямій залежності від рівня активності учнів, тому одна з основних задач -- не лише надання учням суми знань, але й розвиток пізнавальних інтересів, творчого підходу до справи, прагнення до самостійного поповнення знань, уміння застосовувати їх в практичній діяльності.

У педагогіці існує багато методів навчання. Виділимо деякі з них:

Пасивні методи: де учні виступають в ролі "об'єкту" навчання, які повинні засвоїти і відтворити матеріал, який передається їм вчитель - джерелом знань. Основні методи це лекція, читання, опитування.

Схема 1 (пасивний метод)

Активні методи: де ті, що навчаються є "суб'єктом" навчання, виконують творчі завдання, вступають в діалог з викладачем. Основні методи це творчі завдання, питання від учня до вчителя, і від вчителя до учня.

Схема 2 (активний метод)

Інтерактивні методи: От англ. (inter - "між"; act - "дія") таким чином дослівний переклад позначає інтерактивні методи - методи, що дозволяють вчиться взаємодіяти між собою; а інтерактивне навчання - навчання побудоване на взаємодії тих, хто навчає і навчається, включаючи педагога. Ці методи передбачають колективне навчання в співпраці, причому і той, хто навчається і педагог є суб'єктами навчального процесу. Педагог частіше виступає лише в ролі організатора процесу навчання, лідера групи, творця умов для ініціативи учнів. Під час інтерактивного навчання учні активно спілкуються, сперечаються, не погоджуються з співрозмовником. Відбувається забезпечення демократичного, рівноправного партнерства між педагогом і учнями і серед учнівського колективу.

Схема 3 (інтерактивний метод)

Застосування в навчальному процесі інтерактивних технологій дозволяє вести обговорення в групах, практикувати і відпрацьовувати уміння і навички на заняттях і в реальному житті. І це не випадково, оскільки інтерактивні методи задіють не тільки свідомість учня, його почуття, а також волю, тобто включають в процес навчання "цілісну людину".

Слово "інтерактивне" складається з двох слів "інтер" та "активне", що означає: "взаємно", "обопільно", "вкупі", "спільно", "між".

Друга частина слова - "активне", означає: "рухливе", "діяльне", "жваве", "енергійне".

Так що, "інтерактивне навчання" - це технології навчання, які дають можливість та сприяють учням спільно, взаємно, обопільно та вкупі, жваво, енергійно й рухливо займатися під час навчального процесу.

Інтерактивні методи навчання дають позитивний ефект при вивченні дисциплін, бо дають можливість працювати учням в парах, мікрогрупах або малих групах, маніпулювати предметним матеріалом шляхом спостережень, дослідів та випробувань різних можливостей для розв'язання поставленої задачі чи проблеми, це навчання, яке дає можливість учням опрацьовувати навчальний матеріал розмовляючи, дискутуючи та обговорюючи різні т...

Другие файлы:

Використання методів інтерактивного навчання біології в навчальному процесі
Класифікація методів інтерактивного навчання як форми організації пізнавальної діяльності на уроках біології. Характеристика ігрових методів навчання...

Ігрові прийоми навчання на уроках хімії
Теоретичний аспект застосування ігрових прийомів на уроках хімії. Ігрова діяльність. Методичні принципи організації та проведення ігор на уроках хімії...

Застосування інтерактивних технологій на уроках математики в початковій школі
Сутність, ознаки та методи інтерактивного навчання. Педагогічні умови підвищення ефективності формування в молодших школярів математичних знань із зас...

Класифікація інтерактивних методів навчання
Дослідження сутності та класифікації інтерактивних методів навчання. Особливості дискусійних (діалог, групова дискусія, розбір ситуацій з практики); і...

Особливості поєднання інтерактивних методів навчання з традиційними на уроках у початковій школі
Сутність інтерактивних методів навчання, особливості їх поєднання з традиційними на уроках освітньої галузі "Людина і світ". Організація групової навч...