Студенческий сайт КФУ - ex ТНУ » Учебный раздел » Учебные файлы »Педагогика

Дослідження педагогічної діяльності та творчості Р.В. Захарова

Тип: курсовая работа
Категория: Педагогика
Скачать
Купить
Біографія та загальна характеристика творчості Ростислава Володимировича Захарова. Провідні балети Ростислава Захарова як балетмейстера і педагога. Процес народження балетного спектаклю. Сутність дівертісментного танцю. Дія балету "Лебедине озеро".
Краткое сожержание материала:

Размещено на

1. Біографія та загальна характеристика творчості Ростислава Володимировича Захарова

1.1 Дослідження біографії Ростислава Захарова

Ростислав Володимирович Захаров - радянський балетмейстер, режисер і педагог. Народний артист СРСР (1969). Доктор мистецтвознавства (1970). Лауреат двох сталінських премій першого ступеня (1943, 1946). Член ВКП(Б) з 1951 р.

Захаров Ростислав Володимирович народився 25 серпня 1907 р. в Астрахані. Балетмейстер і режисер, народний артист, професор мистецтвознавства. В 1926 р. закінчив Ленінградське хореографічне училище, в 1932 - драматичне відділення Ленінградського технікуму сценічних мистецтв (майстерна Л.С. Вівьена), в 1948 - режисерський факультет Ленінградського театрального інституту (клас проф. Б.В. Зона).

У 1926 р. Р. Захаров закінчив училище і став солістом Харківського, а потім Київського театру опери та балету, де пропрацював до 1929 р. У ці роки починається і його самостійна балетмейстерська діяльність.

Двадцяті роки - час інтенсивних пошуків по створенню сучасного репертуару, нових форм балетного спектаклю. Захаров - активний учасник цього загального руху. Загострення інтересу до балетмейстерської практики змушує молодого хореографа вступити до Ленінградського театрального технікуму на режисерське відділення.

В 1934-1936 рр. працює балетмейстером Ленінградського театру опери та балету ім. Кірова. В 1936-1939 рр. керівник балетної трупи, в 1936-1956 рр. - балетмейстер і оперний режисер Великого театру (Москва) [24].

Під час війни коллектив ГАБТ разом з Р.В. Захаровим був удостоєний сталінської премії першого ступеня, який був переданий до Фонду оборони.

Серед балетів, поставлених Захаровим, «Бахчисарайський фонтан» заклав основи сучасної хореографії. Він йшов в постановці Захаровим у Ленінграді, Москві, Будапешті, Токіо, Белграді, а також «Кавказький полонений» Асаф'єва, «Мідний вершник», «Червона квітка», «Попелюшка».

Як оперний режисер поставив опери «Руслан і Людмила» Глінки, «Кармен» Бізе, «Вільгельм Тель» Россіні [18].

З 1927 р. займається педагогічною роботою, в 1946-1949 рр. працює директором і художнім керівником Московського хореографічного училища. З 1946 р. очолює кафедру хореографії в ГІТІС. Одержує професорську ступінь. Серед його учнів І.В. Смірнов, Н. Кірадмієва (Болгарія) І. Блашек (Чехія) та інші.

Р.В. Захаров помер в Москві 15 лютого 1984 р. Похований на Ваганьковському кладовищі.

1.2 Досягнення та перемоги Ростислава Захарова

Захаров поставив протягом 1930-1950-х рр. ряд балетів, переважно на сюжети літературних творів: «Втрачені ілюзії» (за романом Бальзака, 1936) і «Кавказький бранець» (1938) - обидва з музикою Б.В. Асаф'єва, Мідний вершник (музика Р.М. Глієра, 1949) та ін. Володіючи режисерським хистом, домагався драматургічної стрункості, логіки розвитку характерів, придумував (особливо в пізніх спектаклях) вражаючі постановочні ефекти, такі, як повінь в «Мідний вершник», сцени казкових перетворень в «Попелюшка» (музика С.С. Прокоф'єва, 1945).

Слабкістю його був недолік танцювальної фантазії, заперечення власної виразності танцю. Тому до кінця 1950-х р., коли в радянський балет прийшло нове покоління балетмейстерів (Ю.М. Григорович, І.Д. Бєльський та ін.), виник гострий конфлікт. Захаров залишався вірний «драм балету» і навіть оголошував його єдиним балетним жанром, що відповідають принципам мистецтва.

Послідовно відстоював свої ідеї в багатьох книгах і статтях, а також - як викладач - на заснованому ним в 1946 балетмейстерському факультеті Московського Державного інституту театрального мистецтва (ГИТИС) [24].

Нагороди та премії Ростислава Володимировича Захарова:

1. Сталінська премія першого ступеня (1943) - за роботу в оперному спектаклі «Вільгельм Телль» Дж. Россіні.

2. Сталінська премія першого ступеня (1946) - за постановку балетної вистави «Попелюшка» С.С. Прокоф'єва.

- народний артист РСФСР (1951).

- народний артист Казахської РСР (1958).

- народний артист СРСР (1969).

Постановки в Ленінградському Театрі опери та балету ім.Кірова:

«Бахчисарайський фонтан» Б.В. Асаф'єва, 1934

«Втрачені ілюзії» (за романом О. Бальзака) Б.В. Асаф'єва, 1936

«Мідний вершник» Р.М. Глієра, 1949

«Червоний мак» Р.М. Глієра, 1949

«В порт увійшла Росія» В.П. Соловйова-Седого, 1964

Танці в опері «Гугеноти» Дж. Мейєрбер, 1935

Постановки Ростислава Володимировича Захарова в Великому театрі

Балети:

«Бахчисарайський фонтан» Б.В. Асаф'єва, 1936, 1944, 1954

«Кавказький бранець» Б.В. Асаф'єва, 1938

«Дон Кіхот» Л. Мінкуса, 1940

«Тарас Бульба» В П. Соловйова-Сєдого, 1941

«Попелюшка» С.С. Прокоф'єва, 1945

«Панянка-селянка» Б.В. Асаф'єва, 1946

«Мідний вершник» Р.М. Глієра, 1949

«Ніч на Лисій горі» на музику М.П. Мусоргського, 1951

Опери:

«Руслан і Людмила» М.І. Глінки, 1937

«Вільгельм Телль» Дж. Россіні, 1942

«Кармен» Ж. Бізе, 1943

Танці в операх:

«Піднята цілина» І.І. Дзержинського, 1937

«Руслан і Людмила» М.І. Глінки, 1939, 1942, 1945

«Травіата» Дж. Верді, 1942, 1943

«Євген Онєгін» П.І. Чайковського, 1942, 1943

«Аїда» Дж. Верді, 1951

«Сорочинський ярмарок» М.П. Мусоргського, 1952

«Джаліль» Н.Г. Жиганова, 1959

«Війна і мир» С.С. Прокоф'єва, 1969

З 1927 р. працював як педагог. В 1945-1947 рр. директор і художній керівник Московського хореографічного училища. Викладав на заснованому їм в 1946 балетмейстерському факультеті Московського Державного інституту театрального мистецтва імені А.В. Луначарського. З 1951 р. професор. Серед його учнів - ряд відомих балетмейстерів Росії (Хаджісмел Петрович Варзієв - заслужений діяч мистецтв РФ і ін.). також серед учнів Г.Р. Валаматзаде, Е.Я. Чан-га, И.В. Смирнов, Ан Сон Хи (КНДР), Н. Кираджиева (Болгарія), И. Блажек (Чехословакія) и др.

Ростислав Володимирович Захаров є автором книг:

«Мистецтво балетмейстера», 1954 р.;

«Записки балетмейстера», 1976. р.;

«Слово про танець», 1977 р.;

«Твір танцю. Сторінки педагогічного досвіду», 1983 р.;

«Твір танцю. Сторінки педагогічного досвіду», 1989 р.; [15, С. 175 ? 181].

У 1954 р. вийшла в світ книга Захарова «Мистецтво балетмейстера». У ній він узагальнює розроблені ним методи, прийоми, дає теоретичні основи роботи балетмейстера над спектаклем. Розмовляючи з читачем, Р.В. Захаров розповідає в книзі про становлення радянської хореографії, про особливості балетного театру і професії балетного артиста, про створення балетного спектаклю, про роботу з видатними майстрами радянської хореографії М. Семеновой, Г. Улановой, А. Єрмолаєвим, К. Сергєєвим - над образами, про свою педагогічну діяльність та про провідних педагогів-хореографів.

1.3 Провідні балети Ростислава Захарова

Серед балетів, які поставив Захаров Ростислав Володимирович «Бахчисарайський фонтан» (поклав початок радянській хореографічній «Пушкініади». «Бахчисарайський фонтан» йшов в постановці в Ленінграді, Москві, Будапешті, Токіо, Хельсінкі, Белграді та ін.). [24]

Перша значна робота Захарова - балет «Бахчісарайский фонтан» (музика Б.В. Асаф'єва), здійснений ним у співдружності з режисером С.Е. Радловим в Ленінградському Театрі опери та балету в 1934. Ця постановка залишилася його найкращою роботою, балет ставився у всіх театрах опери та балету СРСР і за кордоном. «Бахчисарайський фонтан» може вважатися зразком вистави в жанрі «драм балета», тобто хореографічної вистави, побудованого за законами драматичної п'єси.

«Бахчисарайський фонтан» - балет Бориса Асаф'єва в чотирьох діях, поставлений балетмейстером Ростиславом Володимировичем Захаровим в 1934 р. за мотивами однойменної поеми Олександра Сергійовича Пушкіна.

Композитор Борис Асаф'єв був ідеологом напряму хореодрами в балеті 30-х р. XX ст. Микола Волков оформив у 1932 р. своє лібрето у композиційну форму - балетну п'єсу. Режисер С.Е. Радлов створив міцну драматургічну основу, виразним засобом якої стала мова жестів - пантоміма. Балетмейстер Р.В. Захаров вивчав систему Станіславського, він також наполіг на додаванні сцен: польського акту, повернення Гірея після набігу на Польщу (II акт), танці татарських воїнів (IV дія) і страти Зареми. На його прохання в балеті з'явився новий герой - Гірей. У драмбалеті особливе значення мала зображальні...

Другие файлы:

Сутність та цілі педагогічної діяльності
Теоретичне обґрунтування змісту та своєрідності педагогічної діяльності. Особливості професійної діяльності педагога. Поняття та сутність педагогічної...

Проблема формування індивідуального стилю діяльності майбутнього педагога
Специфіка педагогічної діяльності. Поняття індивідуального стилю педагогічної діяльності, фактори його формування. Визначення особливостей індивідуаль...

Соціальні ролі та професійні знання соціального педагога. Система цінностей соціального педагога
Соціальні ролі у професійній соціально-педагогічній діяльності є досить різноманітними і залежать від стилю, рівня, досвіду діяльності фахівця (див. т...

Основні компоненти загальної компетентності вчителя іноземної мови
Дослідження теоретичних аспектів розумової сутності педагогічної компетентності викладача іноземної мови, визначення основних змістовних характеристик...

Характер та престиж педагогічної праці
Дослідження проблеми престижу та характеру педагогічної праці. Педагогічна праця як складна взаємодія вихователя та вихованця, що передбачає передачу...