Студенческий сайт КФУ - ex ТНУ » Учебный раздел » Учебные файлы »Психология

Социально-психологичні особливості корпоративної культури у студентському середовищі

Тип: дипломная работа
Категория: Психология
Скачать
Купить
Формування теорії корпоративної культури організації. Дослідження особливостей студентської корпоративної культури на прикладі регіонального вищого навчального закладу. Індикатори дослідження структури вільного часу студентів та зміст їх дозвілля.
Краткое сожержание материала:

Размещено на

ДЕРЖАВНИЙ ВИЩИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД

"ЗАПОРІЗЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ"

МІНІСТЕРСТВА ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

ФАКУЛЬТЕТ СОЦІАЛЬНОЇ ПЕДАГОГІКИ ТА ПСИХОЛОГІЇ

КАФЕДРА ПРАКТИЧНОЇ ПСИХОЛОГІЇ

Дипломна робота

На тему: "Социально-психологичні особливості корпоротивноі культури у студентському середовищі"

Виконав: студент ІV курсу, групи 3129-1

Башинський Євгеній Вадимович

Керівник: к.психол.н., доц. Паскевська Ю.А.

Рецензент: к.психол.н., доц. Ткалич М.Г.

Запоріжжя - 2013

Зміст

Вступ

Розділ 1. Теоретичні підходи до дослідження корпоративної культури організації

1.1 Формування теорії корпоративної культури організації

1.2 Визначення корпоративної культури

1.3 Структура корпоративної культури

1.4 Типологія корпоративної культури

Розділ 2. Особливості корпоративної культури вищого навчального закладу

2.1 Структура корпоративної культури ВНЗ

2.2 Методологічні підходи до вивчення студентської корпоративної культури як складової організаційної культури ВНЗ

Розділ 3. Дослідження особливостей студентської корпоративної культури на прикладі регіонального ВНЗ

3.1 Організація, методи та методики емпіричного дослідження

3.2 Змістовні особливості студентської корпоративної культури

3.3 Структура вільного часу студентів

Висновки

Список використаних джерел

Додатки

Вступ

Українське суспільство поступово наближається до своєї інформаційної епохи, в якій, на відміну від індустріальної доби соціальних змін, найбільш значимими і актуальними виступають цінності постіндустріального суспільства: автономія, свобода, творчість, гуманізація суспільних стосунків, а центрами трансляції цих соціальних цінностей стають заклади освіти та науки, зокрема вищі навчальні заклади. Тому всі розвинені країни світу певну увагу приділяють розвитку саме системи вищої освіти і її реформуванню.

В Україні розвиток системи вищої освіти відбувається в умовах загострення конкуренції на ринку освітніх послуг, тому більшість ВНЗ шукають шляхи підвищення конкурентоспроможності. Сьогодні вищий навчальний заклад, незалежно від свого профілю, форми власності та інших показників не може розвиватися без науково-обґрунтованої та активно-впровадженої маркетингової політики. Побудова і реалізація такої політики пов'язана з низкою труднощів. В першу чергу, це відсутність методологічних, концептуальних засад для побудови конкурентоспроможної політики на ринку освітніх послуг. Проведення соціально-психологічних, соціологічних маркетингових досліджень має сприяти побудові науково - обґрунтованої концепції розвитку ВНЗ в певних умовах. Об'єктом досліджень в галузі соціології вищого навчального закладу як організації виступає його імідж на ринку освітніх послуг і особливості організаційної культури.

Дослідженнями в галузі корпоративної культури організації займалися як західні, так і вітчизняні вчені та дослідники, причому поняття корпоративної культури розглядалося і в соціологічному, і в психологічному аспектів, що взаємодоповнювали теоретико-методологічні підходи в цьому напрямку. Серед них можна виділити таких, як: Шайн Е., Оучі У., Штерн П., Кілманн Р., Сакстон М., Мацумото Д., Елвессон М., Армстронг М, Крічевській Р.Л., Журавльов П.В., Козлов В.В., Співак В.А., Максименко О.П., Хаєт Г.Л., Бузаєва І.Г., Грошев І.В., Ємельянов П.В., Капітонов Є.О., Могутнова Н.Н. та багато інших. Хоча їх погляди розвивалися в рамках певних напрямів соціологічної і соціально-психологічної думки, всі вони згодні, що корпоративна культура організації виступає фактором ефективності її діяльності.

В цілому, культуру організації можна визначити як сукупність ідей, корпоративних цінностей і норм поведінки, властивих тільки даній організації і, які формуються в ході спільної діяльності для досягнення загальної мети. Корпоративну культуру слід розглядати як особливу субкультуру, тобто культуру, яка залежить від домінуючої культури і не суперечить їй.

Вищий навчальний заклад як соціальна організація має досить складну структуру корпоративної культури, яка виступає провідним елементом іміджу ВНЗ, який складається з двох аспектів: зовнішнього іміджу, носіями якого виступають споживачі освітніх послуг, і внутрішнього іміджу, головним показником якого є спрямованість корпоративної культури ВНЗ, що представлена як система комунікаційних, соціально-психологічних та ідентифікаційних процесів, активними суб'єктами яких виступають, насамперед, викладачі і студенти.

Студентська молодь представляє собою певну соціальну групу з притаманними їй соціокультурними цінностями, соціальними ідентифікаціями, образом і спрямованістю життя, тому в соціальних науках сформувалося багато підходів до вивчення студентської субкультури і, більш конкретніше, студентської корпоративної культури в загалі і певного ВНЗ зокрема.

Все різноманіття підходів до дослідження студентської корпоративної культури можна згрупувати в декілька типологічних груп. Першу групу утворюють підходи, при застосуванні яких об'єктом вивчення є предмети або продукти культури (предметні, ціннісні (аксіологічні), символічні і текстові (семіотичні) теорії). Другу групу утворюють підходи, які описують діяльність, послідовність дій і ролі агентів культурної взаємодії (діяльнісні, технологічні, ігрові і комунікативні теорії). Третю групу складають такі теорії, які визначаються як суб'єктні і діалогові. Всі ці підходи взаємодоповнюють один одного.

Структурні особливості студентської корпоративної культури мають декілька аспектів, які пов'язані з корпоративним іміджем і організаційною культурою окремого навчального закладу з одного боку, і з домінуючими ціннісними системами в груповій свідомості сучасної молоді. Саме ці чинники визначають спрямованість корпоративної культури студентів в загалі, і роблять їх автентичними для окремого ВНЗ.

Багато авторів (Лясніков Н.В., Ляснікова Ю.В. Васюков І.Л., Якунін В.О. та інші) розрізняють зовнішній і внутрішній аспекти студентської корпоративної культури. Зовнішній аспект представлений атрибутами студентського життя: символіка ВНЗ, правила і норми зовнішнього поводження, різноманіття заходів студентського дозвілля у вузі. Внутрішній аспект студентської корпоративної культури представлений структурою вільного часу студентів, рівнем задоволеності студентським життям у вузі, системою домінуючих ціннісних орієнтацій, структурою соціальної ідентичності, стилем життя і відношенням до різних сторін навчально-виховного процесу у вузі. Саме внутрішній аспект визначає наявні форми прояву студентської корпоративної культури в загалі і певного ВНЗ зокрема, тому в даній роботі пильна увага присвячена параметрам внутрішній стороні студентської корпоративної культури.

Об'єктом дослідження виступає студентська корпоративна культура як психологічний феномен.

Предметом: соціальні та соціально-психологічні особливості корпоративної культури у студентському середовищі.

Мета дослідження: виявити особливості студентської корпоративної культури на прикладі регіонального вищого навчального закладу.

Завдання дослідження:

1) проаналізувати теоретико-методологічні підходи до вивчення корпоративної культури організації;

2) визначити особливості корпоративної культури у вищому навчальному закладі;

3) дослідити соціально-психологічні особливості студентської корпоративної культури (на прикладі регіонального ВНЗ).

Основна гіпотеза дослідження: позитивна студентська корпоративна культура залежить від домінування в змістовному аспекті студентської корпоративної культури позитивного ставлення до неформальної, комунікативної сторони навчального процесу.

Методи дослідження: соціально-психологічне опитування, анкетування ,методика дослідження ціннісних орієнтацій М.Рокича, методика діагностики соціально-психологічних установок особистості в мотиваційно-потребової сфері О.Ф. Потьомкіной. Мета методики - виявлення рівня представленості соціально-психологічних установок, спрямованих на "альтруїзм - егоїзм", "процес - результат", "свобода - влада", "труд - гроші".

Надійність і валідність результатів дослідження забезпечується за рахунок застосування комплексу аналітичних і статистичних методів: контент-аналізу, методів параметричної та непараметричної статистики.

Характеристика вибірки: в соціально-психологічному опитуванні прийняли участь 100 студентів 2 курсу одного з вузів м. Запоріжжя. З них -юнаків (12%) і дівчат (88%).

Наукова новина:

Результати дослідження може бути використано для оптимізації навчального процесу в ВНЗ, зокрема, при розробці стратегії розвитку вищого навчального закладу.

Розділ 1. Теоретичні підходи до дослідження корпоративної культури організації

1.1 Формування теорії корпоративної культури організації

Поняття культури організації почало використовуватися порівняно недавно, не більше 60-70 років тому. І приводом для його використання виявилися результати, одержані фахівцями з управління, вченим...

Другие файлы:

Оцінка корпоративної культури на промисловому підприємстві
Феномен, поняття та сутність, структура та типологія корпоративної культури. Теоретично-методичні основи, підходи та методика оцінки корпоративної кул...

Програма розвитку корпоративної культури
Опис оптимального характеру зміни виду менеджменту і культури фірми. Побудова матриці відповідності і системи мотивації. Особливості довгострокового п...

Проблеми ефективності корпоративної культури на підприємстві ТОВ "ІСК Трансекспо"
Корпоративна культура як невід'ємна складова ділових відносин на підприємстві. Модель корпоративної культури як тип ефективної поведінки працівників н...

Оцінка корпоративної культури організації та її підрозділів
Оцінка кваліметрії корпоративної культури через вивчення властивостей ієрархії і математичних моделей оцінки. Результати оцінки корпоративної культури...

Вдосконалення механізму трансформації корпоративної культури організації
Теоретичні основи дослідження механізму трансформації корпоративної культури організації. Характеристика діяльності туристичної фірми "Норіс". Впровад...