Студенческий сайт КФУ - ex ТНУ » Учебный раздел » Учебные файлы »Психология

Гендерні аспекти агресивної поведінки працівників ОВС

Тип: дипломная работа
Категория: Психология
Скачать
Купить
Особливості конфліктної поведінки. Проблема агресивності та гендера, їх рішення в психологічній науці. Гендерні особливості прояву агресивності і конфліктності в поведінці працівника органів внутрішніх справ, комунікативні аспекти даного процесу.
Краткое сожержание материала:

Размещено на

Размещено на

Вступ

Почастішання агресивних і конфліктних проявів є сьогодні однією з щонайгостріших соціальних проблем нашого суспільства. Агресія, в якій би формі вона не виявлялася, є поведінка, направлена на спричинення шкоди або збитку іншому живому істот. Спрадавна людство виявляло цікавість до феномена агресії. І в даний час агресія є предметом активних научно-практичных досліджень. Стреси повсякденного життя, розпад традиційної структури сім'ї, інформаційна втома, велика кількість насильства на телеекранах - ці і інші причини ведуть до посилення тривожності і агресивності. У даних умовах стає актуальним аналіз проблеми проявів і рівня агресії. Якщо агресія як загальний психічний і соціальний феномен часто виступає предметом досліджень, то гендерні відмінності в агресії вивчені недостатньо.

Зростання числа досліджень по конфліктології приводить до необхідності їх систематизації через призму окремих контекстів. Всі конфліктні явища можуть бути розглянуті в тому або іншому контексті, обумовлено, згідно А.А. Вербіцкому, сенс і значення даного феномена і вхідних в нього компонентів[3]. У конфліктологічних дослідженнях, коли мова йде про учасниках конфлікту, зазвичай враховуються узагальнені характеристики: посадовий статус, професійна приналежність, ресурсні можливості, в останнє десятилітті все частіше можна зустріти результати досліджень конфліктної поведінки чоловіків і жінок, а також гендерних відмінностей.

Крім біологічних відмінностей між людьми існують розділення їх соціальних ролей, форм діяльності, відмінності в поведінці і емоційних характеристиках. Антропологи, етнографи і історики давно встановили відносність уявлень про «типово чоловічому» або «типово жіночому»: те, що в одному суспільстві вважається чоловічим заняттям (поведінкою, рисою вдачі), в іншому може визначатися як жіноче. Різноманітність соціальних характеристик жінок і чоловіків, що наголошується в світі, і принципова тотожність біологічних характеристик людей дозволяють зробити вивід про те, що біологічна підлога не може бути служити всебічним поясненням відмінності соціальних ролей, що існують в різних суспільствах. Таким чином, виникло поняття гендер, що означає сукупність соціальних і культурних норм, які суспільство наказує виконувати людям залежно від їх біологічної підлоги. Бути в суспільстві чоловіком або жінкою означає не просто володіти тими або іншими анатомічними особливостями, це означає виконувати ті або інші наказані нам гендерні ролі.

Вплив чинника статі на характер взаємодії з іншими в ситуації конфлікту відзначають багато авторів, хоча число досліджень гендерних відмінностей в прояві конфліктності явно недостатньо. До того ж, деколи незрозуміло, чи говорить автор про статеві відмінності або гендерних. Вважається, що жінки м'якші, емоційніші, чуйніші до стану партнера і особливостей ситуації, терплячі і тяжіють до стабільності. Чоловіки ж агресивні, схильні до досягнення власних цілей, домінування, ризику, вносять зміни до життя суспільства. У конфліктній ситуації жінки і чоловіка удаються до різних тактиків. Чоловіки схильні використовувати крайні заходи: протести, прямі погрози, бійки. Жінки обережніші, прагнуть дотримувати соціальні норми і виражають своє відношення до опонента побічно, перш за все емоційним неприйняттям, бойкотом, ізоляцією.

Останнім часом проблема агресії стала однією з тих, що самих вивчаються в світовій психології. Їй присвячена величезна безліч статей і книг. У Європі і Америці регулярними стали міжнародні конференції, симпозіуми і семінари з цієї проблематики. Однією з найбільш актуальних на сьогоднішній день проблем стала проблема зростання агресивності. Це пов'язано в першу чергу із загальною соціальною напруженістю, психологічною неврівноваженістю всього суспільства, що хворобливо переживає перехід до ринкових відносин, наростаюча криза соціальної системи і загальною глобалізацією. Поляризація доходів, складний економічний стан в переважній більшості сімей, відсутність упевненості в завтрашньому дні приводить до зростання тривожності, дратівливості і, як наслідок, до зростання агресивності як дорослих, так і їх дітей.

Кількість робіт, направлених на з'ясування того, які види і форми агресивних дій можливі і за яких умов, за останніх 15 років надзвичайно зросло. Особливо актуальними бачаться ці проблеми в світлі статистичних даних, різних соціально-психологічних служб, що приводяться працівниками, співробітниками комісій у справах неповнолітніх і центрів суспільних зв'язків МВС. По даним, отриманим цими організаціями, останніми роками стрімко збільшилася кількість злочинів, що здійснюються неповнолітніми.

При цьому протиправна провина нерідко супроводжується актами агресії і насильства над іншими особами.

У зв'язку з вищесказаним, тема моєї роботи: «Гендерні особливості агресивної і конфліктної поведінки працівників ОВС». Які психологічні особливості є важливими при прояві агресії різної підлоги, які особливості є в прояві агресії? Необхідність отримання відповідей на ці питання дозволяє вважати актуальним дану роботу.

Об'єктом дослідження - індивідуально-психологічні особливості особистості.

Предметом дослідження - гендерні особливості агресивності і конфліктності працівників ОВС.

Врахування гендерного чинника при аналізі людської агресивності представляється найважливішим принципом для вдосконалення профілактичної і коректувальної роботи з агресивними і конфліктними працівниками ОВС. Виходячи з цього, поставлена мета: дослідження гендерних особливостей агресивної та конфліктної поведінки працівника ОВС.

Для перевірки реалізації поставленої мети планується виконання наступних завдань:

1. На основі теоретичного аналізу літературних джерел виявити основні підходи до вивчення умов і чинників агресивної і конфліктної поведінки.

2. Виокремити стиль поведінки працівника ОВС в конфліктні ситуації

3. Виявити гендерні особливості агресивної поведінки працівників ОВС

4. Визначити прихильності суб'єкта к конфліктам та агресивності, як особистистні характеристики.

Методи дослідження: тест К. Томаса, методика В.В. Бойко «Комунікативна агресивність», методика «Особова агресивність і конфліктність» (П.А. Ковальов, Ільїн). Для виявлення гендерних особливостей агресивності була використана методика діагностики показників і форм агресії Басса - Дарки, методи математичної статистики: критерій кутового перетворення Ст'юдент.

Практична значущість дослідження полягає в тому, що у вивчення особливостей в системі «агресія-гендер» і «конфлікт - гендер» може бути використане для психологічного консультування між особових відносин в різних групах корекції. Матеріали дослідження можуть бути використані в курсах «Психологія особи», «Соціальна психологія», «Гендерна психологія», «Психологія конфлікту».

Структура роботи підпорядкована логіці дослідження. Робота складається з введення, двох розділів (теоретичною і практичною), висновку.

1. Умови і чинники формування агресивної і конфліктної поведінки

1.1 Особливості конфліктної поведінки

Поняття конфлікту, конфліктності

Термін «конфлікт» походить від латинського терміна conflictus (зіткнення сторін, думок, сил) - означає зіткнення протилежно направленої мети, інтересів, позицій, думок або поглядів опонентів або суб'єктів взаємодії. В основі будь-якого конфлікту лежить ситуація, що включає або суперечливі позиції сторін з якого-небудь приводу, або протилежну мету або засоби їх досягнення в даних обставинах, або неспівпадання інтересів, бажань, потягів опонентів і т. п. Конфліктна ситуація, таким чином, містить суб'єкти можливого конфлікту і його об'єкт конфлікту. Проте щоб конфлікт почав розвиватися, необхідний інцидент, коли одна із сторін починає діяти, ущемляючи інтереси іншої сторони. Якщо протилежна сторона відповідає тим же, конфлікт з потенційного переходить в актуальний і далі може розвиватися як прямою або опосередкований, конструктивний стабілізуючий або неконструктивний.

Вище дане визначення поняття «конфлікт» було дано Петровським А.В., але через різноманіття різних дисциплін, що вивчають проблеми конфлікту, кожна дисципліна має конкретний соціальний зміст цього поняття, тобто свої особливості. Не існує навіть єдиного визначення терміну «конфлікт», у зв'язку з цим варто зіставити визначення цього поняття, що часто зустрічаються.

Конфлікт - важко вирішувана суперечність, пов'язана з гострими емоційними переживаннями.

Таке визначення залишає увагу суперечності в цілому, які лежать на межі важко вирішуваних.

Конфлікт - конфліктна ситуація плюс інцидент.

В цьому визначенні вводитися додаткове поняття, де інцидент розуміється як дії з боку учасників конфлікту, направлені на досягнення їх мети.

Конфлікт - зіткнення протилежно направленої мети, інтересів, позицій, думок суб'єктів взаємодії.

Конфлікт - ця суперечність, що виникає між людьми у зв'язку з рішенням тих або інших питань соціального і особистого життя.

Конфлікт - психологічне протиборство сторін, що мають несумісну мету і інтереси.

Конфлікт виявляється як прагнення однієї сторони затвердити свою позицію,...

Другие файлы:

Особливості агресивної поведінки курсантів та працівників міліції
Розгляд основних особливостей агресивної поведінки курсантів та працівників міліції. Характеристика та аналіз видів агресивності по З. Фрейду: імпульс...

Мотивація агресивної поведінки підлітків
Поняття мотивів і мотивації поведінки людини. Основні концептуальні теорії агресії. Психологічні особливості підліткового віку як чинник агресивної по...

Психодіагностика та корекція агресивної поведінки молодших школярів
Комплексна психодіагностична методика вивчення рівня агресивності молодших школярів. Дослідження причин та форм агресивної поведінки експериментальног...

Гендерні особливості схильності до девіантної поведінки працівників органів внутрішніх справ
Поняття "норми" і його зв'язок з девіантною поведінкою. Аддіктивні форми поведінки. Особливості прояву схильності до девіантної поведінки у чоловіків...

Агресивність дитини дошкільного віку як наслідок стилю батьківського виховання
Вивчення проблеми агресивної поведінки в психолого-педагогічних науках. Взаємозв`язок сімейного виховання і вікових особливостей агресивної поведінки....