Студенческий сайт КФУ - ex ТНУ » Учебный раздел » Учебные файлы »Экономика

Аналіз товарних запасів в магазині

Тип: курсовая работа
Категория: Экономика
Скачать
Купить
Економічна сутність, значення товарних запасів торгівельного підприємства. Економічна характеристика фінансово-господарської діяльності підприємства. Значення, задачі і джерела інформаційних даних по аналізу товарних запасів. Динаміка товарних запасів.
Краткое сожержание материала:

Размещено на

Вступ

Становлення ринкових відносин в Україні характеризується динамічною зміною економічної ситуації, зростаючою невизначеністю розвитку складових господарської системи. Сьогодні мало не всі торгівельні підприємства відчувають брак оборотного капіталу для ефективної господарської діяльності, зокрема для поповнення необхідного рівня запасів.

Запаси посідають особливе місце у складі майна та домінантні позиції у структурі витрат підприємств різних сфер при визначенні результатів господарської діяльності підприємства та при висвітленні інформації про його фінансовий стан. В цій ситуації удосконалення побудови своєчасного та достовірного контролю та планування рівня запасів відіграє надзвичайно важливу роль.

Отже, ми маємо підстави вважати, що проблема прогнозування товарних запасів є актуальною.

1. Економічна сутність, значення товарних запасів торгівельного підприємства

Суть та склад товарних запасів торгового підприємства.

Забезпечення безперервності процесу реалізації товарів та обслуговування покупців потребує створення на торговому підприємстві потрібного обсягу товарних запасів.

Товарний запас являє собою масу товарів, призначену для подальшого продажу, що знаходяться в сфері обігу в процесі переміщення від виробництва до споживача.

У процесі переміщення товарні запаси сфери обігу набувають різних форм:

- Запаси готової продукції на складах підприємства.

- Товари в дорозі (від виробника до оптової ланки, від оптової до роздрібної ланки).

- Товарні запаси на складах оптової торгівлі та інших збутових посередників.

- Товари в дорозі від оптової до роздрібної ланок торгівлі.

- Запаси підприємств роздрібної торгівлі (на складах та в торговельному залі).

Потреба утворення торговельних запасів обумовлена такими причинами:

- Невідповідністю ритму споживання (реалізації) та виробництва товарів.

- Сезонністю виробництва та споживання окремих видів товарів.

- Нерівномірністю розміщення виробництва і районів споживання.

- Потребою перетворення виробничого асортименту в торговий.

- Потребою утворення страхових резервів для згладжування можливих непередбачуваних коливань у попиті та пропозиції товарів, обумовлених різними факторами.

Для характеристики стану процесів утворення та розробки стратегії управління товарними запасами торговельних підприємств їх класифікують за такими ознаками:

- За призначенням запасів. Залежно від призначення виділяють чотири групи товарних запасів: запаси початкового зберігання, сезонного зберігання, дострокового завозу та цільового призначення.

Товарні запаси початкового зберігання складають головну частину всіх товарних запасів (близько 80-85% всієї суми запасів) і призначені для забезпечення безперебійного продажу товарів. Їх розмір обумовлюється обсягом реалізації товарів та інтервалом постачання. У процесі реалізації ця частина товарних запасів використовується, а отже, потребує систематичного поновлення.

Товарні запаси сезонного зберігання потрібні для формування торгової пропозиції в періоди сезонних змін попиту чи пропозиції (виробництва) товарів. Вони створюються з таких товарів, які в силу особливостей їх виробництва, попиту чи з інших причин мають розрив у часі виробництва та реалізації (овочі, шкільна форма, ялинкові прикраси, гумове взуття тощо).

Товарні запаси дострокового завозу мають забезпечувати нормальний рівень торгівлі протягом періоду між завозами товарів у віддалених гірських районах, зв'язок з якими підтримується лише певний період (період навігації чи інший).

Товарні запаси цільового призначення створюються за розпорядженням органів влади для виконання певних цілей, не пов'язаних із поточною господарською діяльністю підприємств (для стимулювання закупівлі сільськогосподарської продукції, забезпечення мережі дитячих закладів, об'єктів охорони здоров'я, інвалідів та видачі товарних виграшів у лотереях тощо).

- Залежно від місця формування. Залежно від місця формування виділяють товарні запаси роздрібної торгівлі, оптових підприємств та запаси товарів у дорозі. Наявність запасів у дорозі обумовлена діючими умовами та формами розрахунків між виробниками, підприємствами оптової та роздрібної торгівлі. До складу товарних запасів роздрібної торгівлі відносять запаси всіх товарів, які належать торговельному підприємству, перебувають на його балансі й призначені для роздрібної торгівлі та громадського харчування.

Показники, що характеризують стан товарних запасів торгового підприємства.

Для обліку, аналізу та планування товарних запасів використовують різні показники вимірювання:

- - абсолютні (у натуральних чи вартісних одиницях);

- - відносні (у днях, разах, відсотках до товарообороту).

Показники, що характеризують стан товарних запасів підприємства.

Показники натурального виміру товарних запасів використовуються для планування товарних ресурсів, отримання товарів, організації роботи складської мережі, розрахунку потреби в матеріально-технічній базі підприємства, оперативного обліку залишків товарів. Одиниці виміру, що використовуються при цьому, відображають особливості споживчих характеристик товарів.

Оскільки товари, крім споживчої вартості, характеризуються ще і вартістю, абсолютний розмір товарних запасів завжди визначається в грошовій формі, причому ціни виміру можуть бути як фактичними, так і порівняльними.

Вартісні оцінки вимірювання дозволяють оцінити рівень забезпеченості запасами підприємства.

Вартісні показники виміру товарних запасів використовуються в обліку, звітності, аналізі та плануванні товарних запасів, а також в інших показниках діяльності, пов'язаних із ними обсягу та структурі товарообороту, витратах обігу, при обґрунтуванні потреби в обігових коштах, кредитної політики.

Вартісні показники розміру товарних запасів використовуються для оцінки забезпеченості товарообороту товарними запасами, аналізу періоду та швидкості обертання товарних запасів, тобто для характеристики якісних показників формування товарних запасів.

Для оцінки забезпеченості товарообороту товарними запасами використовують показник рівня товарних запасів у днях обороту. Він визначається як частка відділення абсолютного розміру товарного запасу під кінець періоду на середньоденний товарооборот цього періоду (місяця, кварталу чи року, для яких цей запас є кінцевим).

Рз дн =

де Рз дн - рівень товарних запасів в днях обороту, днів;

З - абсолютна величина товарного запасу на даний період, грош. один.;

Т - товарооборот підприємства за даний період, грош. один.;

К - кількість днів у періоді, дні.

Рівень товарних запасів у днях обороту обчислюється та аналізується як у цілому за підприємством, так і за окремими товарними групами, а також за окремими періодами року. Особливу увагу приділяють рівню запасів у днях під кінець року, виходячи з товарообороту IV кварталу, оскільки цей показник використовується при обґрунтуванні планів діяльності підприємств на наступний рік.

Співвідношення середнього розміру товарних запасів з одноденним обсягом товарообороту підприємства визначає тривалість перебування товарів у сфері обігу або час товарного обертання.

Час товарного обертання - це період, за який товар проходить увесь шлях від виробництва до кінцевого споживача. Цей шлях складається з часу переміщення товару від робітника до складів оптової чи роздрібної торгівлі, часу перебування на складі і перетворення виробничого асортименту в торговельний, та часу, потрібного для роздрібного продажу товару. Час товарного обертання вимірюється за певний період. Різниця між показниками, рівень товарних запасів (у днях обороту) та період товарного обігу (також у днях обороту) у тому, що для оцінки першого з них використовуються дані про наявність товарних запасів на будь-який конкретний момент, а для другого використовується інформація про середній розмір товарних запасів за будь-який (той же) період.

Розрахунок середнього розміру товарних запасів ведеться за середньою арифметичною (при наявності інформації про стан товарних запасів на початок та кінець періоду) або за середньою хронологічною. Швидкість обертання, помножена на час обертання товарів, дорівнює кількості днів у звітному періоді (360,90,30). Якщо поділити кількість днів у звітному періоді на час обертання товарів, то отримаємо товарооборотність у разах. Поділивши кількість днів у звітному періоді на швидкість обертання товарів у разах, отримаємо час обертання в днях обороту.

При нормуванні товарних запасів часто використовуються такі методи:

- метод техніко-економічних розрахунків;

- метод експертних оцінок;

- економіко-математичні методи.

Метод техніко-економічних розрахунків.

Суть нормування товарних запасів з допомогою методу техніко-економічних розрахунків полягає у визначенні норм за сегментами запасів, які виділяються, виходячи з цільового використання товарних ресурсів. Розрахунок товарних нормативів при цьому здійснюється за то...

Другие файлы:

Аналіз стану товарних запасів в аптеці
Види товарних запасів, специфіка їх формування на аптечному підприємстві. Чинники, що впливають на величину товарних запасів. Логістичне регулювання с...

Аналіз стану товарних запасів і товарооборотності торгівельного підприємства ПАТ "Спортек-Черкаси" за 2012 рік
Поняття товарних запасів, ознаки їх класифікації. Порядок розрахунку показників товарооборотності. Аналіз стану товарних запасів і товарооборотності в...

Удосконалення управління товарними запасами ТОВ "Торговий Дім "Вестінвест"
Економічна сутність та склад товарних запасів. Фактори, що визначають розмір та швидкість їх обороту. Аналіз динаміки їх загальної суми. Обґрунтування...

Управління товарними запасами в магазині
Сутність товарних запасів та їх планування в торговельному підприємстві. Роздрібна та оптова торгівля непродовольчими товарами. Організаційно-економіч...

Організація і методика обліку, аналізу і аудиту постачання товарних запасів в роздрібній торгівлі продовольчими товарами
Сутність постачання товарних запасів в роздрібній торгівлі продовольчими товарами, його облік і аудит з застосуванням комп’ютерних технологій. Аналіз...