Студенческий сайт КФУ - ex ТНУ » Учебный раздел » Учебные файлы »Социология

Конфлікти в стаціонарних закладах соціального обслуговування людей похилого віку як проблема соціальної роботи

Тип: дипломная работа
Категория: Социология
Скачать
Купить
Конфлікти та причини їх виникнення. Профілактика та управління конфліктами в соціальних організаціях. Люди похилого віку як соціально-демографічна група. Специфіка соціального обслуговування людей похилого віку у стаціонарних та нестаціонарних закладах.
Краткое сожержание материала:

Размещено на

ВСТУП

Нерідко люди не можуть дійти згоди, вони неоднаково оцінюють щоденні життєві ситуації, обирають різні шляхи вирішення спільних проблем. Тому досить часто виникають конфлікти.

Конфлікт як соціальне явище є найбільш гострий спосіб розв`язання важливих протиріч, які виникають у процесі соціальної взаємодії, що полягає в протидії суб`єктів і супроводжується переживанням ними негативних емоцій у ставленні один до одного. Його виникнення і розвиток обумовлений об`єктивними та суб`єктивними причинами. Перші призводять до створення передконфліктної ситуації, а останні в основному пов`язані з тими індивідуальними психологічними особливостями опонентів, які призводять до того, що вони вибирають саме конфліктний, а не будь-який інший спосіб розв`язання об`єктивного протиріччя, яке склалося. Людина не йде на компромісне вирішення проблеми, не поступається, не уникає конфлікту, не намагається обговорити і разом з опонентом взаємовигідно розв`язати протиріччя, яке виникло, а вибирає стратегію протидії.

В різні періоди часу проблемами розвитку конфліктології як науки займалися чимало науковців. Пальму першості в описанні соціального конфлікту більшість дослідників віддають Аристотелю, Платону, Т. Гоббсу, Ж.-Ж. Руссо та ін. Серед фундаторів соціологічної теорії конфлікту можна назвати К. Маркса, М. Вебера, Г. Зіммеля та ін. Г. Зіммель вважав конфлікт універсальним явищем, стверджуючи, що безконфліктне суспільство не має механізму саморозвитку. Саме ця ідея в теорії конфлікту активізує інтерес до вивчення проблеми буття. Книга Роджера Фішера та Вільяма Юрі є чи не найвідомішою працею з конфліктології «Шлях до згоди, або Переговори без поразки», також проблеми конфліктології знаходили своє осмислення у праці такого вченого як Кеннет Боулдінг «Конфлікт і захист. Загальна теорія», який довів суть концепції «загальної теорії конфлікту». На його думку конфлікт невід`ємний від суспільного життя. В самій суті особи лежить поривання до постійної ворожнечі і боротьби з собі подібними. Однак конфлікти можливо і потрібно долати чи хоча б обмежувати. Якраз в цьому «загальна теорія конфлікту» повинна відігравати важливу роль. Вона дозволяє контролювати, управляти ними, передбачати їх наслідки.

Вітчизняні вчені Бородіна Б.М. та Коряк Н.М. розкрили анатомію конфлікта. Вони вважають, що для того, щоб відбувся конфлікт потрібні дії з боку опонентів, які направлені на досягнення мети, такі дії вони називають інцидентами. Таким чином, конфлікт - це конфліктна ситуація, яка може існувати задовго до того, як відбулося пряме зіткнення опонентів.

Актуальність магістерської роботи зумовлена тим, що проблемами сьогодення, виступають психологічні зміни людей похилого віку в конфліктних ситуаціях, які знаходяться в стаціонарних закладах соціального обслуговування, що спонукають до визначення динаміки та особливостей соціальної поведінки й ціннісних орієнтацій людей. Проте, це питання ще мало досліджено, тож вимагає ґрунтовного узагальнення великої кількості як теоретичних, так і експериментальних даних, одержаних в цій та суміжній царинах. Усе вище зазначене свідчить про те, що проблема конфліктів в стаціонарних закладах обслуговування є надзвичайно актуальною, що й обумовило вибір теми магістерського дослідження: «Конфлікти в стаціонарних закладах соціального обслуговування людей похилого віку як проблема соціальної роботи».

Об`єктом дослідження виступає конфлікт, як соціальний феномен

Предметом є профілактика конфліктів у людей похилого віку в стаціонарних закладах соціального обслуговування

Мета магістерської роботи - розкрити проблему конфліктів в стаціонарних закладах соціального обслуговування людей похилого віку.

Гіпотеза нашого дослідження базується на науковому припущенні, що конфліктність у людей похилого віку - це ознака перебування даної категорії людей в стаціонарних закладах соціального обслуговування.

Об'єкт, предмет та мета дозволили сформувати такі завдання магістерської роботи:

1. Охарактеризувати конфлікт як соціально-психологічне явище.

2. Теоретично розглянути профілактику та шляхи вирішення конфліктів в соціальних організаціях.

3. Дати характеристику людям похилого віку, як соціально-демографічній групі.

4. Проаналізувати проблеми та конфліктні ситуації у людей похилого віку в стаціонарних закладах обслуговування.

5. Провести експериментальну методику К.Н. Томаса «Як ти дієш в конфліктній ситуації» серед людей похилого віку Геріатричного пансіонату та здійснити аналіз отриманих результатів.

6. Відпрацювати практичні рекомендації для соціальних працівників в стаціонарних закладах соціального обслуговування щодо профілактики конфліктів.

Реалізація мети і завдань магістерського дослідження, а також перевірка висунутої гіпотези зумовили вибір і використання таких методів: теоретичних (аналіз літературних джерел з досліджувальної теми) та емпіричних (методика, порівняльний аналіз), а також аналіз практичної діяльності в Геріатричному пансіонаті м. Полтава

Наукова новизна роботи полягає в обґрунтуванні конфліктної поведінки людей похилого віку як ознаки перебування в стаціонарних закладах соціального обслуговування.

Практична значущість підтверджується в розробці практичних рекомендацій щодо профілактики конфліктної поведінки у людей похилого віку, які перебувають в стаціонарних закладах обслуговування.

Апробація матеріалів дослідження проведена нами при представленні та поданні наукових статей:

«Технології соціальної роботи з людьми похилого віку», Матеріали П'ятої Всеукраїнської науково - практичної конференції «Інноваційний розвиток середовища життєдіяльності людини». - Том 3. - м. Полтава, 2008.

«Інноваційні форми обслуговування людей похилого віку», Матеріали Шостої Всеукраїнської науково - практичної конференції «Інновації в освіті, науці та виробництві». - Збірник магістерських та студентських наукових статей.- м. Полтава, 2009.

РОЗДІЛ І. КОФЛІКТ ЯК СОЦІАЛЬНО - ПСИХОЛОГІЧНЕ ЯВИЩЕ

У цьому розділі ми з'ясуєм сутність конфлікту та його структуру ,розкриємо види конфліктів та причини їх виникнення та теоретично окреслимо профілактику конфліктів в соціальних організаціях.

1.1 Сутність конфлікту та його структура

Дослідження конфлікту як своєрідного соціально-психологічного феномену вимагає висунення своєрідної аксіоми про конфліктність людського існування. Людина живе в суспільстві, діє в системі міжособистісних стосунків, її діяльність спрямована на задоволення власних потреб.

У ХІХ и ХХ століттях проблема конфліктів стала предметом вивчення соціологів. По суті справи в рамках соціології склався спеціальний напрямок, що нині позначається як «соціологія конфлікту». Вивчення конфліктів означає в першу чергу ознайомлення з дуже багатою і різноманітною літературою по цій проблематиці, засвоєння теоретичних і практичних знань, накопичених у рамках даного напрямку соціологічної думки. Зрозуміло, і в інших областях суспільствознавства накопичувалися знання про конфлікти. Мова йде про психологію, політичну науку, історію, про економічні теорії, про етнологію тощо. Але в першу чергу треба звернути увагу на соціологію конфлікту, у рамках якої розробляються, з одного боку, загально - теоретичні проблеми конфлікту, а з іншого боку - практичні методи аналізу і дозволу конфліктів різного роду [ 34, С.4].

Соціальна наука завжди приділяла увагу вивченню суперечностей, але вони не можуть розглядатися як синоніми конфліктів. Суперечності, протилежності, відмінності - це необхідні, але ще недостатні умови для конфлікту; вони перетворюються на конфлікт тоді, коли начнуть взаємодіяти сили, які є їх носіями. Таким чином, конфлікт - це прояв об'єктивних і суб'єктивних суперечностей, який відображується в протиборстві їх носіїв, тобто сторін [46, С.21].

Прояви конфліктів різноманітний. Вони можуть виникати в рамках одного колективу і між колективами, між релігійними сектами і партійними фракціями; можуть приймати форми страйків і революцій, жорстоких класових битв і міжнаціональних зіткнень, локальних і світових війн; можуть також виникати між чоловіком і жінкою. Тому в науковій літературі є багато різних визначень конфлікту і кожне з них підкреслює його особливість, важливу для конкретної науки (психології, соціології, історії, юриспруденції та ін.). По-перше, конфлікт можливий лише за наявності двох і більше сторін, причому в процесі розвитку конфлікту виникають тенденції до поляризації сторін на суб'єктів, що протистоять один одному. По-друге, необхідною умовою конфлікту є наявність „дефіциту”, тобто обмеженої кількості матеріальних чи духовних благ, коли всі бажаючі не можуть задовольнити своєї потреби в них. По-третє, конфлікт виникає лише тоді, коли сторони намагаються досягти мети за рахунок одна одної. По-четверте, важливим аспектом конфліктних відносин є влада, бо лише маючи її, можна контролювати і спрямовувати поведінку іншої сторони [3, С.33].

В процесі переходу суспільства із одного стану в інший конфлікт розвивається на всіх рівнях соціальної організації:

- на громадському - це конфлікти пов'язані, з руйнуванням застарілих і формуванням нових суспільних відносин на основі демократії і ринкових відносин;

- на рівні культури - затверджується нова система цінностей, стара ж система руйнується, але активно чинить опір;

- на рівні соціально-класової структури - формуються нові соціальні прошарки і групи, о...

Другие файлы:

Проблема конфліктів в стаціонарних закладах соціального обслуговування людей похилого віку
Структура та сутність конфлікту як соціально–психологічного явища. Профілактика та управління конфліктами в соціальних організаціях Специфіка соціальн...

Технології соціальної роботи територіальних центрів соціального обслуговування самотніх громадян похилого віку
Соціально-психологічні особливості самотніх громадян похилого віку. Мета, завдання і функції територіального центру соціального обслуговування населен...

Технології соціальної роботи територіальних центрів соціального обслуговування самотніх громадян похилого віку
Нормативно-правова база діяльності територіальних центрів. Мета, завдання і функції територіального центру соціального обслуговування населення. Техно...

Стратегії втручання у соціальній роботі
Незалежно від ролей, які виконують соціальні працівники у різних службах та організаціях, їхні дії є не випадковими, а підпорядкованими певній стратег...

Соціальна робота з одинокими людьми похилого віку
Аналіз соціально-побутових, психологічних та медичних потреб одиноких людей похилого віку. Основні завдання та напрямки соціальної роботи. Дослідження...