Студенческий сайт КФУ - ex ТНУ » Учебный раздел » Учебные файлы »Менеджмент

Франчайзинг як спосіб ведення бізнесу

Тип: реферат
Категория: Менеджмент
Скачать
Купить
Франчайзинг як засіб організації підприємницьких фірм, його загальна характеристика та види. Особливості франчайзингового договору (франшизної угоди). Оцінка доцільності купівлі існуючого бізнесу, переваги та недоліки. Перспективи успішного франчайзингу.
Краткое сожержание материала:

18

ПЛАН

ВСТУП ……………………………………………………………………...3

РОЗДІЛ 1. ФРАНЧАЙЗИНГ ЯК ЗАСІБ ОРГАНІЗАЦІЇ ПІДПРИЄМНИЦЬКИХ ФІРМ ………………………………………………………………...5

1.1. Загальна характеристика франчайзингу ………………………5

1. 2. Види франчайзингу ……………………………………………6

РОЗДІЛ 2. ФРАНЧАЙЗИНГОВИЙ ДОГОВІР (ФРАНШИЗА) ………...9

РОЗДІЛ 3. ВИБІР ФРАНЧАЙЗИНГУ ЯК СПОСОБУ ВЕДЕННЯ БІЗНЕСУ …………………………………………………………………………….12

3.1. Переваги франчайзингу ………………………………………12

3.2. Недоліки франчайзингу ………………………………………12

3.3. Аналіз франчайзингової компанії ……………………………12

3.4. Перспективи успішного франчайзингу ……………………...14

ВИСНОВОК ………………………………………………………………15

СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ ……………………………17

ВСТУП

Франчайзинг історично і міцно закріпився в розвинених країнах під впливом об'єктивних потреб економічного розвитку.

Франчайзинг можна розуміти як пільгове підприємництво, як форму тривалого ділового співробітництва, у процесі якого велика компанія надає індивідуальному підприємцю чи групі підприємців ліцензію (франшизу) на виробництво продукції, торгівлю товарами чи надання послуг під торговою маркою даної компанії на обмеженій території, на термін і умовах, визначених договором.

Для компаній франчайзинг - це спосіб поширення бізнесу.

Для підприємців франчайзинг - це один зі способів стати власником бізнесу.

На зростаючих ринках франчайзинг є самим швидким способом навчання підприємців практичним стандартам, що необхідні, щоб вести прибутковий бізнес.

В період входження України в ринкові відносини об'єкти інтелектуальної власності стають предметом купівлі-продажу, а точніше виникає комплекс пов'язаних з цим майнових прав що охороняються Законом. Договірна передача прав інтелектуальної власності є ефективним засобом впровадження науково-технічних розробок. На цій основі виникли нові види договірних відносин - ліцензійний договір, договір франчайзингу, договір концесії та подібні до них. Але слід відзначити, що договір франчайзингу найбільш перспективний та ефективний засіб ведення бізнесу.

Для нашої економіки франчайзинг сьогодні є відносно новим явищем, у той час як у розвинутих країнах він сторіччями практикувався як засіб забезпечення потреб суспільства в різних послугах.

Привабливість франчайзингу в наявності незаперечних переваг для обох учасників франчайзингових відносин. Для малих підприємств і індивідуальних підприємців він надає в розпорядження стабільний прибутковий бізнес, для відомих фірм і компаній - можливість розширити й закріпити свої позиції на ринку. Саме цим можна пояснити настільки широке поширення франчайзингу як у Європі, так і в Америці.

Організація підприємства на умовах франшизи значно знижує підприємницький ризик, тому що в цьому випадку відбувається використання уже відпрацьованого бізнесу, що довів свою ефективність. Таким чином, розвиток франчайзингу може виявитися однією з найбільш ефективних форм підтримки підприємництва, одним з можливих рішень важливої державної задачі.

У сучасному вигляді франчайзинг виник у США - країні з найбільш розвинутою економікою, в якій ринкові відносини існували і розвивалися у чистому вигляді, з мінімальними обмеженнями і мінімальним втручанням у них держави. Основою створення франчайзингу стали процеси ускладнення й вдосконалення форм і методів збуту внаслідок загострення конкуренції, насамперед - у сфері збуту товарів і послуг. Спочатку найбільше поширення франчайзинг, як особливий метод збуту товарів, отримав у трьох галузях промисловості США: автомобілебудуванні, виробництві прохолодних напоїв і аптечному бізнесі. Пізніше - у ресторанах їжі швидкого приготування.

Отже, франчайзинг - це специфічний метод розповсюдження товарів і послуг, що розвивався від простого права на дарування, використання до сучасної розвиненої франчайзингової концепції ведення бізнесу.

РОЗДІЛ 1. ФРАНЧАЙЗИНГ ЯК ЗАСІБ ОРГАНІЗАЦІЇ ПІДПРИЄМНИЦЬКИХ ФІРМ

1.1. Загальна характеристика франчайзингу

Франчайзинг -- система угод, за якими власник торгової марки, торгового імені чи авторських прав (франчайзер) дозволяє іншій фірмі (франчайзі) використовувати їх на певних умовах [13, ст. 26].

Франчайзі зобов'язується продавати цей продукт чи послуги по заздалегідь визначених законах і правилах ведення бізнесу, що встановлює франчайзер. В обмін на здійснення всіх цих правил франчайзі одержує дозвіл використовувати ім'я компанії, її репутацію (гудвіл), продукт та послуги, маркетингові технології, експертизу, і механізми підтримки. Таким чином, виконання вимог франчайзера не є недоліком, навпаки, дотримання правил означає, що франчайзі має прекрасну можливість отримати прибуток. Щоб одержати такі права, франчайзі робить первісний внесок франчайзеру, а потім виплачує щомісячні внески. Це свого роду оренда, тому що франчайзі ніколи не стає повним власником товарного знаку, а лише має право використовувати товарний знак на період виплати щомісячних внесків. Суми цих внесків обмовляються в франчайзинговому договорі і є предметом переговорів. Франчайзинговий пакет (повна система ведення бізнесу, передана франчайзі) дозволяє відповідному підприємцю вести свій бізнес успішно, навіть не маючи попереднього досвіду чи знань в даній галузі.

Для компаній франчайзинг - це спосіб поширення бізнесу. Для підприємців франчайзинг - це один з шляхів стати власником бізнесу. На зростаючих ринках, таких як Україна, франчайзинг є швидким способом навчання підприємців практичним стандартам, що необхідні, щоб вести прибутковий бізнес [11, ст. 34].

Отже, один із засобів організації нового підприємства -- вкласти капі-тал у франшизу чи ліцензію, яка дає можливість використовувати торгову марку крупнішої або відомішої компанії та продавати її товари чи послуги в певному регіоні.

Франшиза -- явище не нове. Воно виникло у XIX ст., коли ком-панії "Зінгер" та "Інтернешнл Харвестер" засновували в усьому світі фірми, уповноважені здійснювати операції з продажу їх про-дукції. Подальший розвиток франчайзинг отримав у першій поло-вині XX ст. Але справжній бум у цій сфері почався наприкінці 50-х років.

Популярність франчайзингу зумовлена переважно тим, що він по-єднує переваги малого й великого бізнесу. Найпоширенішими при-кладами формального франчайзингу є автофірми, сервісні станції та розливання напоїв.

Ліцензіар виграє тому, що закладає міцні підвалини для своєї ком-панії, a ліцензіат тому, що може скористатися перевіреними еконо-мічними засобами ліцензіара. Широка громадськість виграє від того, що вона без перебоїв отримує товари і послуги [13, ст. 26].

1. 2. Види франчайзингу

Виділяють три основних види франчайзингу - товарний франчайзинг, виробничий і діловий.

Товарний франчайзинг іноді називають «франчайзинг продукту (торгового імені)». Це франчайзинг у сфері торгівлі на продаж готового товару. У товарному франчайзингу франчайзером зазвичай є виробник, що продає продукт чи напівфабрикат дилеру-франчайзі. Останній здійснює передпродажне і післяпродажне обслуговування покупців продукції франчайзера і відмовляється від продажу товарів конкурентів. Це правило є істотним змістом взаємин партнерів - франчайзера і франчайзі-дилера.

Цей вид діяльності, спрямований на придбання у ведучої компанії права на продаж товарів з її торговою маркою. У цьому випадку франчайзі купує у франчайзера товари і після цього перепродає їх від імені франчайзера. В окремих випадках ведуча компанія має відношення і до оплати гарантійних послуг, відшкодуванню витрат на спільну рекламу. Як правило, для товарного франчайзингу характерна вузька спеціалізація франчайзі на реалізації одного виду товарів і послуг.

В даний час цей вид франчайзингу використовується багатьма компаніями, наприклад, по виробництву автопокришок. Якщо ж товари і послуги не мають торгових марок, вони не включаються в цю категорію [11, ст. 35].

Другим видом франчайзингу є виробничий франчайзинг. Цей вид франчайзингу найбільш широко представлений у виробництві безалкогольних напоїв. Кожен з місцевих чи регіональних розливальних і пакувальних заводів є франчайзі від основної компанії. Coca Cola, Pepsi продають концентрати та інші продукти, необхідні для виробництва місцевим розливальним компаніям, що потім змішують концентрати з іншими складовими продуктами і розливають у пляшки чи банки для розповсюдження по місцевих дилерах.

Третім видом франчайзингу є діловий франчайзинг, який ще називають «франчайзинг бізнес-формату». При цьому франчайзер продає ліцензію приватним особам чи іншим компаніям на право відкриття магазинів, кіосків, або цілих груп магазинів для продажу покупцям набору продуктів і послуг під ім'ям франчайзера.

Таким чином, це франчайзинг на вид діяльності, тобто включення малого підприємства в повний виробничо-господарський цикл великої корпорації. Ледь не самий популярний вид франчайзингу, при якому ведуча фірма продає ліцензію приватним фірмам чи компаніям на право відкриття власної фірми з продажу продуктів і послуг під ім'ям франчайзера (наприклад, прокат і побутове обслуговування, ділові і професійні послуги, магазини, мережі закусочних, готелів). З боку великої корпорації пред'являються рівні з нею вимоги до технологічного процесу, якості, а також забезпечується навчання персоналу, вибір площадки будівництва п...

Другие файлы:

Франчайзинг, як форма ведення міжнародного бізнесу
Теоретично-методологічні підходи до аналізу франчайзингу. Суть та різновиди франчайзингу. Франчайзингові угоди, як складові міжнародної комерції транс...

Франчайзинг як ефективна система бізнесу
Історія франчайзингу, його види, поняття і принципи. Переваги і недоліки цього способу організації бізнесу. Предмет угоди, права i обов’язки сторін до...

Інтернет як інструмент ведення сучасного бізнесу

Франчайзинг в гостиничном бизнесе
Франчайзинг в России. Понятие и виды франчайзинга, его основные разновидности. Преимущества и недостатки франчайзинга для франшизодателя. Взаимоотноше...

Вплив діяльності ТНК на конкурентоспроможність економіки України
Економічна суть та еволюція міжнародного бізнесу, періодизація його розвитку та форми. Вивчення особливостей ведення міжнародного бізнесу в Україні. Д...