Студенческий сайт КФУ - ex ТНУ » Учебный раздел » Учебные файлы »Менеджмент

Формування організаційної культури педагогічного колективу

Тип: дипломная работа
Категория: Менеджмент
Скачать
Купить
Особливості організаційної культури в навчальному закладі. Ефективність застосування стилів управлінської діяльності в залежності від рівня розвитку колективу. Експертиза впровадження комплексно-цільової програми, результати її оцінки експертами.
Краткое сожержание материала:

Размещено на

Вступ

Актуальність проблеми формування організаційної культури педагогічного колективу полягає в тому, що в умовах останніх суспільних перебудов виникла гостра потреба реформувати роботу освітнього закладу.

Навчальний заклад - це складна динамічна система, життєдіяльність якої забезпечується як постійним регулюванням та координуванням внутрішніх процесів, так і взаємовідношень з різними зовнішніми системами. Це складає основний зміст організації, несе в собі головний «заряд» перетворення школи, найбільш впливає на керівну та керовану підсистеми, формує, перетворює, розвиває їх внутрішньоструктурні та зовнішні зв`язки.

Організаційна культура, організація в системі внутрішкільного управління, по-перше, з`ясовує місце і роль кожного члену колективу в досягненні поставлених цілей; по-друге, забезпечує їх ефективну взаємодію в процесі досягнення мети; по-третє, створює систему необхідних при цьому організаційних відношень.

У школі формуються основні культурологічні засади, тому всі зміни повинні бути достатньо вмотивовані, обґрунтовані, аргументовані. Осмислення культури своєї організації, її елементів - це початок управління нею. Процеси удосконалення організаційної культури повинні бути керованими. Відтак великого значення набуває роль керівника в інтеграції та координації зусиль персоналу щодо розвитку внутрішкільної культури.

Вивчення організаційної культури - порівняно новий і досить важливий об`єкт управління. На цей час організаційно-культурологічний підхід - один з найпопулярніших напрямків у вивченні навчального закладу. Дослідження організаційної культури проводили українські та закордонні вчені, а саме: В. Звєрєва, Ф. Пригожин, В. Співак, К. Ушаков, Л. Карамушка, О. Мармаза, С. Королюк, Р. Черновол-Ткаченко, В. Гриньова, Є. Шейн, К. Ханді та інші.

За Б. Феган, культура - це ідеї, інтереси і цінності, що поділяються групою. Сюди входять досвід, навички, традиції. Це те, внаслідок чого люди займаються різною роботою в рамках компанії. Те, яким чином одні частини компанії уявляють собі роль інших, і які форми поводження у результаті цього обирає для себе кожен з підрозділів. Ця культура проявляє себе в жартах і шаржах на стінах, або тримається запертою і з'являється на очі тільки посвяченим».

Е. Шейн трактує поняття організаційної культури наступним чином: «Культура групи може бути визначена як паттерн колективних базових уявлень, які набуваються групою при вирішенні проблем адаптації до змін зовнішнього середовища та внутрішньої інтеграції, ефективність якого є достатньою для того, щоб рахувати його цінним і передавати новим членам групи в якості правильної системи сприйняття та розгляду названих проблем».

Проте проблема вдосконалення організаційної культури у педагогічному колективі є досить слабко вивчена та відображена в науково-методичних джерелах. Слід відзначити недостатність практикозорієнтованих розробок щодо формування та розвитку організаційної культури навчального закладу. Отже, актуальність цієї проблеми, недостатня її дослідженість та об'єктивні потреби у розробці та впровадженні нових підходів до управління процесом формування організаційною культурою педагогічного колективу зумовили вибір теми магістерської роботи: «Формування організаційної культури загальноосвітнього навчального закладу».

Об`єкт: організаційна культура закладу освіти.

Предмет: процес формування організаційної культури педагогічного колективу загальноосвітнього навчального закладу.

Мета магістерської роботи: на основі аналізу науково-методичної літератури та практичного дослідження культурологічних проблем закладу освіти визначити особливості організаційної культури педагогічного колективу та розробити цілісну систему заходів з її формування та вдосконалення.

Гіпотеза: процес та результати формування організаційної культури в педагогічному колективі будуть ймовірно результативними, якщо на основі глибокого вивчення теоретичного підґрунтя означеної проблеми розроблено комплексно-цільову програму, що отримала позитивні експертні оцінки, та створено відповідні сприятливі умови для її впровадження. Завдання дослідження:

1. Здійснити аналіз науково-методичної літератури з даної проблеми та:

· Дати визначення поняттю «організаційна культура».

· Виокремити типи організаційної культури.

· Змалювати особливості формування організаційної культури в педагогічному колективі.

· Визначити засоби формування організаційної культури педагогічного колективу.

2. Виявити стан організаційної культури в педагогічному колективі.

3. Розробити комплексно-цільову програму з удосконалення організаційної культури в педагогічному колективі.

4. Провести експертизу комплексно-цільової програми.

5. Обґрунтувати сприятливі умови та ресурсне забезпечення для впровадження комплексно-цільової програми.

Під час роботи над магістерською роботою було використано комплекс загальнонаукових методів:

теоретичні: аналіз, синтез, порівняння, співставлення, систематизація, класифікація, узагальнення, абстрагування, формулювання висновків;

емпіричні: бесіда, спостереження, анкетування, технологія експертизи тощо;

методи обробки інформації: побудова таблиць, схем, гістограм, знаходження середнього виваженого таке інше.

Наукова новизна дослідження полягає в уточненні поняття «організаційна культура закладу освіти», розробці комплексно-цільової програми формування організаційної культури загальноосвітнього навчального закладу, визначенні комплексу заходів, що забезпечують формування та вдосконалення організаційної культури педагогічного колективу загальноосвітнього навчального закладу.

Методологічною і теоретичною основою дослідження є: загальні теорії менеджменту та соціального управління, дослідження проблем системного підходу у сфері освіти, сучасні дослідження проблем управління в навчальних закладах.

Практичне значення дослідження визначається можливістю застосування запровадження шляхів оптимізації флотування організаційної культури з метою підвищення керівництва означеним процесом, розробки та можливості застосування комплексно-цільових програм формування та розвитку організаційної культури на практиці.

Структура роботи.

Магістерська робота складається зі вступу, 2 розділів, висновків до кожного розділу, загальних висновків, списку використаних джерел (111 назв) та додатків. Робота містить 13 таблиць, 13 рисунків. Загальний обсяг роботи 134 сторінка.

Розділ 1. Теоретичні основи формування організаційної культури педагогічного колективу

1.1 Сутність поняття «організаційна культура»

Організаційна культура у сучасних наукових дослідженнях розглядається як властивість групи людей і являє собою сукупність поведінки, символів, ритуалів, міфів, які відповідають спільним цінностям певного колективу [62]. Утворення організаційної культури - це результат взаємодії співробітників, а відтак внутрішньогрупова згуртованість є основою організаційної культури.

Вивчення організаційної культури порівняно новий напрямок в організаційній психології та управлінні.

Різні підходи до трактування поняття«організаційна культура» висувають наперед то цільові характеристики організації, то функціональні. Так, на функціональному аспекті акцентує увагу С. Маничев [62]. Він до складу організаційної культури відносить наступні елементи:

· уявлення про посадові обов'язки, зразки поведінки (норми);

· посадові ролі;

· типові способи вирішення задач;

· цінності та цілі організації;

· вимоги до рівня технологій в організації;

· організаційний стандарт якості продукції та послуг;

· техніка керівництва тощо.

Таке розуміння організаційної культури спирається на точку зору, що організація - це спланована координація людей, яка націлена на досягнення спільних цілей та завдань.

Е. Шайн вважає, що форми організаційної культури дають відповідь на два основні виклики: агресивність зовнішнього середовища та внутрішня дезінтеграція. Відповідно, щоб організація функціонувала як єдине ціле, їй необхідно виконувати дві функції:

1) адаптація та виживання в зовнішньому середовищі;

2) внутрішня інтеграція [110].

Зараз організаційно-культурний підхід - один з найпопулярніших напрямків у вивченні організації.

Організація - це люди, які, працюючи спільно, створюють свою культуру. Відтак кожна організація має культуру. Культура - досить складна система, ядром якої є базові цінності лідерів і персоналу. Ці цінності, як правило, не усвідомлюються, але саме вони є стрижнем людського фактору будь-якої організації. Цінності можуть проявлятися не тільки в поводженні і мові, вони означають рішення, що приймаються, і вибір, який робить організація. Інший шар культури - міфи, твердження, правила - як наслідок досвіду організації, її історії. Людям властиво всотувати вплив того культурного середовища, у якому вони живуть.

Суспільство має соціальну культуру...

Другие файлы:

Організаційна культура та ефективна діяльність підприємства (установи)
Поняття організаційної культури підприємства, її структура, функції та типи. Особливості формування та зміни організаційної культури, її вплив на ефек...

Основні принципи і типи організаційної культури
Поняття та характеристика організаційної культури як системи правил і стандартів, які визначають взаємодію і консенсус членів колективу, управлінських...

Організаційні засади діяльності педагогічного колективу з розвитку деонтологічної культури учнів медичного ліцею
Принципи, зміст, організаційні форми діяльності педагогічного колективу з розвитку деонтологічної культури учнів медичного ліцею. Дослідження проблем...

Формування класного колективу старшокласників
Особливості формування класного колективу учнів старшого шкільного віку. Колектив: його види, сутність, зміст і функції. Соціально-психологічні пробле...

Моніторинг професійної компетентності педагогічного колективу ВНЗ І-ІІ рівня
Механізм використання моніторингу в освіті. Професійна компетентність педагогічного колективу навчального закладу. Особливості організації та проведен...