Студенческий сайт КФУ - ex ТНУ » Учебный раздел » Учебные файлы »Международные отношения

Процес формування і розвитку міжнародної зустрічної торгівлі

Тип: дипломная работа
Категория: Международные отношения
Скачать
Купить
Сутність міжнародної торгівлі, її форми та основні теорії. Характеристика сучасних тенденцій бартеру. Аналіз розвитку бартерних відносин в міжнародній торгівлі. Проблеми та перспективи розвитку зустрічної торгівлі у світовому господарстві та в Україні.
Краткое сожержание материала:

Размещено на

ДИПЛОМНА РОБОТА

На тему: «Процес формування і розвитку міжнародної зустрічної торгівлі»

Вступ

Розвиток світового господарства передбачає безперервність взаємодії національних економік у відповідності з системою міжнародного поділу праці. Механізмом, регулюючим напрямки і структуру світогосподарських зв'язків, взаємовідносини суб'єктів світового ринку, є міжнародна торгівля, розвиток якої відображає тенденції глобальної економіки, формує потоки ресурсів і готової продукції в міжнародному масштабі. Інтернаціоналізація господарського життя, вирівнювання економічного розвитку ряду країн насамперед обумовлюють розширення міжнародної торгівлі та її конкретних форм, зокрема, міжнародної зустрічної торгівлі, що дозволяє ефективно використовувати конкурентні переваги тієї чи іншої країни на світовому ринку, з мінімальними витратами здійснювати випуск необхідної продукції в рамках національних господарств, оптимально використовувати виробничий потенціал підприємств і галузей. Саме за рахунок зростання міжнародної зустрічної торгівлі в останні десятиліття значно збільшився обсяг світового товарообігу, в якому по деяких позиціях зросла частка держав Південно-Східної Азії, що позитивно впливає на стан конкурентного середовища світового ринку, а також розширився обсяг міжнародної торгівлі послугами на основі інтенсифікації зв'язків між підприємствами різних країн.

Початок нового століття характеризується принципово новою ситуацією у сфері міжнародної торгівлі: можна казати про нову роль міжнародної торгівлі як у системі міжнародних економічних відносин загалом, так і з точки зору ефективності макроекономічних та комерційних систем, параметрів їх конкурентоспроможності за умов відкритої економіки. Завдання ефективної інтеграції національних економік до системи світового господарства примусили майже всі країни переорієнтувати стратегію національного економічного розвитку, і зокрема - змінити механізм регулювання зовнішньоторговельних зв'язків у відповідності до загальноприйнятих принципів міжнародної торгівлі, адже умовою економічної інтеграції постає зняття бар'єрів, які захищають національні економіки від конкуренції ззовні. Здійснення зовнішньоторговельної діяльності, еволюція місця країни в системі світового поділу праці повинні сприяти економічному зростанню, захисту як загальнонаціональних інтересів, так і інтересів окремих господарських агентів, збалансованому розвиткові економіки, досягненню рівноваги внутрішнього ринку, а також стимулювати прогресивні структурні зміни.

Сучасні тенденції міжнародних економічних відносин характеризуються досить стабільним розширенням економічних зв'язків, що виявляється передусім у збільшенні зовнішньоторговельного обороту. Розширення виробничої спеціалізація держав в умовах глобалізації економічних процесів призводить до збільшення обсягу міжнародної торгівлі не лише в абсолютних, але й у відносних розмірах. Значна частка ВВП різних держав спрямовується для реалізації на зовнішніх ринках.

Розвиток зовнішньої торгівлі неминуче супроводжується посиленням її впливу на всю економічну структуру національної економіки, вона все відчутніше визначає характер і темпи економічного зростання, процеси накопичення, інвестиційну активність, функціонування валютно-фінансової системи. Значення зовнішньоторговельних зв'язків полягає в тому, що вони дозволяють збалансувати економічний і соціальний розвиток країни, є ефективним засобом досягнення пропорційності і збалансованості економіки. Багато країн зацікавлено в розвитку зовнішньоекономічних зв'язків внаслідок нерівномірності розміщення в світі факторів виробництва.

Для економіки України міжнародна торгівля є сферою інтеграція в яку дозволить здійснити структурні перетворення в народному господарстві, удосконалити ринкову інфраструктуру, забезпечити реалізацію напрямів соціально-економічної політики.

Сьогодні у сфері зовнішньої торгівлі особливого значення набуває бартерна торгівля.

Об'єкт дослідження - процес формування і розвитку міжнародної зустрічної торгівлі. Предметом дослідження є міжнародна зустрічна торгівля.

Метою дипломної роботи є теоретико-методичне дослідження ролі міжнародної зустрічної торгівлі у світовій економіці.

У відповідності з поставленою метою визначені такі завдання:

- розкрити сутність міжнародної торгівлі, її форми, основні теорії;

- визначити сутність міжнародної зустрічної торгівлі, її види;

- оцінити сучасні тенденції бартеру;

- зробити аналіз розвитку бартерних відносин в міжнародній торгівлі;

- визначити місце України у світовій бартерній торгівлі;

- простежити проблеми та перспективи розвитку зустрічної торгівлі у світовому господарстві.

Для реалізації поставлених у дипломній роботі завдань були використані такі методи: системний - при дослідженні сутності міжнародної зустрічної торгівлі; історичний - при аналізі протікання зустрічної торгівлі у світовому господарстві; статистичний при визначенні проблем та перспектив розвитку міжнародної зустрічної торгівлі.

Інформаційною основою дослідження є матеріали Державного комітету статистики, наукова література, періодичні видання, законодавчі та нормативні акти України.

Дипломна робота складається зі вступу, висновків, трьох логічно пов'язаних розділів, списку використаних джерел та додатків. Обсяг роботи 60 аркушів А4.

РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ДОСЛІДЖЕННЯ МІЖНАРОДНОЇ ТОРГІВЛІ

1.1 Передумови розвитку міжнародної торгівлі

Міжнародна торгівля посідає особливе місце в складній системі світогосподарських звґязків. Хоча в сучасних умовах головною формою міжнародних економічних відносин є не вивезення товарів, а зарубіжне інвестування, все ж міжнародна торгівля за своїми масштабами й функціями в загальному комплексі міжнародних економічних відносин зберігає винятково важливе значення. Вона опосередковує майже всі види міжнародного співробітництва, включаючи спільну виробничу діяльність різнонаціональних субґєктів.

В економічній літературі, а також в періодичних виданнях не завжди можна зрозуміти сутність деяких категорій, що повґязані з міжнародними торговельними відносинами. Перш за все, категорія "зовнішня торгівля". Це може бути торгівля однієї країни з іншою або з іншими країнами. Але власне слово "торгівля" передбачає обмін товарами та послугами і розрахунки за їх отримання.

Тому зовнішня торгівля - це торгівля будь-якої країни світу з іншими країнами товарами або послугами, що складається з оплачуваного експорту та оплачуваного імпорту [10, c.35].

Категорія "міжнародна торгівля" за змістом ширша, ніж зовнішня торгівля, перш за все тому, що вона охоплює широке коло відносин між субґєктами світогосподарських звґязків, таких як інтернаціоналізація виробництва, інтенсифікація міжнародного поділу праці тощо.

Міжнародна торгівля -- специфічна форма обміну продуктами праці та послугами між різними країнами світової спільноти, що повґязаний загальною інтернаціоналізацією господарського життя, інтенсифікацією міжнародного поділу праці в умовах науково-технічної революції [11, c.48].

Світова торгівля -- свідоме переміщення товарів та послуг від виробника до споживача за межі національних кордонів з метою отримання прибутку. Для здійснення світової торгівлі, або участі у світовій торгівлі потрібно мати свою зовнішньоекономічну інфраструктуру [10, c.56].

Зовнішньоекономічна інфраструктура -- це сукупність інститутів, що забезпечують швидкість пересування товарів та послуг від виробника до споживача. [10, c.83]. До складу основних інфраструктурних елементів світової торгівлі належать:

- матеріально-технічна база (склади, бази, що обладнані необхідним устаткуванням);

- спеціалізовані підрозділи, що забезпечують допродажне та післяпродажне технічне обслуговування;

- організації, що забезпечують проведення розрахункових операцій;

- транспортна мережа світу;

- інформаційне забезпечення зовнішньоторговельних звґязків тощо.

Зовнішню і міжнародну торгівлю характеризують три важливі параметри: загальний обсяг (товарообіг), товарна структура і географічна структура.

Обсяг світової торгівлі визначається в натуральних і вартісних показниках. Вартісні показники переважно розраховуються у національній валюті й переводяться у долари США для їх порівняння. Країни з високим рівнем інфляції розраховують експорт та імпорт одразу в доларах США. Для вартісної оцінки експорту більшість країн використовує базу цін ФОБ (FOB -- Free of Board ("вільний на борту судна")), за якою продавець зобовґязаний доставити товар у порт відвантаження і завантажити його на борт судна. Для оцінки імпорту найчастіше використовується база цін СІФ (СІF -- Cost, Insurance and Freight ("вартість, страхування і фрахт")); при цьому продавець за свій рахунок фрахтує судно, вантажить товар і страхує його від ризиків.

За таких умов вартість світового експорту завжди менша від вартості світового імпорту на розмір витрат для перевезення і страхування вантажів.

Фізичний обсяг світової торгівлі оцінюється у вагових одиницях (тоннах, кілограмах, фунтах) або у специфічних одиницях вимірювання (барелях, бушелях, мішках).

Зміна обсягів то...

Другие файлы:

Вплив міжнародної торгівлі на розвиток національної економіки
Сутність міжнародної торгівлі та її види, головний зміст існуючих теорій та методи регулювання. Україна на шляху до СОТ. Шляхи вдосконалення та перспе...

Еволюція теорій міжнародної торгівлі
Торгівельні відносини: сутність та еволюція. Роль міжнародної торгівлі у розвитку світового господарства. Аналіз класичних, неокласичних та альтернати...

Механізми фінансування міжнародної торгівлі
Специфічні риси міжнародної торгівлі, особливості механізмів її фінансування. Виграш від міжнародної торгівлі для вітчизняних міжнародних фірм. Держав...

Розвиток міжнародної торгівлі на сучасному етапі. Торговий баланс України
Система показників розвитку міжнародної торгівлі, митно-тарифні та нетарифні методи регулювання. Платіжний та торговельний баланси України, структурні...

Зони вільної торгівлі у світовому господарстві
Теоретико-методологічні основи дослідження міжнародної торгівлі. Показники та сучасні тенденції у її розвитку. Вплив діяльності зон вільної торгівлі н...