Розвиток ринку алкогольних напоїв в Україні
Краткое сожержание материала:
Размещено на
Розвиток ринку алкогольних напоїв в Україні
Ринок алкогольних напоїв, як один з сегментів товарного ринку харчової промисловості, відіграє важливу роль у розвитку вітчизняної економіки. Маючи достатньо високу ємність та стабільно високий попит на продукцію, сфера вино- та лікеро-горілчаних виробів є привабливим об'єктом для інвестування. Діяльність підприємств-виробників алкогольних напоїв, як правило, є високорентабельною, хоча і відбувається в умовах гострої конкуренції. Останнє, з одного боку, позитивно позначається на якості продукції, сприяє інноваціям у маркетинговій політиці підприємств, які реалізують алкогольні напої, та, як наслідок, підвищує рівень задоволення їх споживачів. Проте, з іншого боку, висока інтенсивність конкуренції актуалізує необхідність перманентного відстеження тенденцій на ринку алкогольних напоїв (особливо в умовах прояву в країні наслідків загальноекономічної кризи).
Деякі аспекти, пов'язані з ситуацією, що склалася на ринку алкогольних напоїв до 2011 р., наприкінці якого в Україні почали проявлятися перші наслідки загальноекономічної кризи, вже висвітлювалися у працях І. Матчина, А. Авідзба [1], О. Гаркуші [2], О. Філановського [3], В. Чабаненко [4], В. Загоруйко [5] та інших. Але тендеції, що склалися на вітчизняному ринку алкогольних напоїв останнім часом та перспективи його майбутнього розвитку, зважаючи на специфіку державного регулювання вино - та лікеро-горілчаної сфери в Україні й сучасні тенденції розвитку світового ринку алкогольних напоїв тощо, до цього часу ще глибоко не вивчалися.
Цілями нашого дослідження є, по-перше, визначення тенденцій розвитку ринку алкогольних напоїв в Україні, що сформувалися після початку кризи; по-друге, виявлення лідерів продажів на різних сегментах вітчизняного ринку алкогольних напоїв; по-третє, встановлення чинників, що можуть суттєво вплинути на розвиток ринку алкогольних напоїв у майбутньому.
В Україні впродовж 2008-2010 рр. щорічні обсяги легального виробництва алкогольних напоїв в цілому мали тенденцію до зростання. Проте у 2011 р. на цьому ринку були зафіксовані ознаки стагнації, які особливо проявилися у сегментах горілки та вин (табл. 1). Причинами формування такої ситуації на ринку алкогольних напоїв України, на наш погляд, могли стати, по-перше, збільшення обсягів нелегального виробництва (тобто зростання тіньового ринку алкоголю), по-друге, активізація імпорту алкогольних напоїв на фоні ймовірного скорочення експорту, по-третє, цінова кон'юнктура, по-четверте, негативний вплив наслідків загальноекономічної кризи на формування споживчого попиту.
ринок алкогольний продаж попит
Таблиця 1. Динаміка виробництва алкогольних напоїв в Україні впродовж 2008-2011 рр.
Найменування напоїв |
Обсяги виробництва напоїв, млн. дал |
Темп приросту (скорочення) виробництва, % |
Абсолютне відхилення обсягів виробництва 2011 / 2010, млн. дал |
||||||
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2009 / 2008 |
2010 / 2009 |
2011 / 2010 |
|||
Горілка, інші міцні спиртові напої |
39,96 |
42,33 |
42,38 |
33,25 |
5,93 |
0,12 |
-21,54 |
-9,13 |
|
Лікери, солодкі наливки, спиртові настоянки, інші спиртові напої |
21,72 |
13,12 |
11,75 |
11,99 |
-39,61 |
-10,44 |
2,06 |
0,24 |
|
Коньяк |
3,89 |
3,13 |
3,35 |
4,29 |
-19,58 |
7,30 |
28,01 |
0,94 |
|
Вино «Шампанське» |
4,05 |
4,23 |
4,21 |
3,73 |
4,47 |
-0,49 |
-11,33 |
-0,48 |
|
Вина ігристі (крім вина «Шампанське») |
1,75 |
1,53 |
1,81 |
1,72 |
-12,21 |
18,41 |
-5,40 |
-0,10 |
|
Вина виноградні |
21,05 |
23,10 |
29,11 |
17,00 |
9,75 |
26,00 |
-41,58 |
-12,10 |
|
Вермут та аналогічні вироби |
0,36 |
0,58 |
0,92 |
0,98 |
63,59 |
57,74 |
6,36 |
0,06 |
|
Напої ферментовані, напої змішані, з вмістом алкоголю |
4,35 |
3,26 |
1,99 |
1,00 |
-24,99 |
-39,04 |
-49,87 |
-0,99 |
|
Напої слабоалкогольні |
11,40 |
7,90 |
9,66 |
10,40 |
-30,70 |
22,29 |
7,66 |
0,74 |
|
Пиво 2 |
320,0 |
300,0 |
309,9 |
305,2 |
-6,25 |
3,30 |
-1,52 |
-4,71 |
2. Включаючи пиво безалкогольне і пиво з вмістом алкоголю менше 0,5%.
Тіньовий ринок алкоголю в Україні, за оцінками експертів [8], на початку квітня 2012 р. вже складав більше 40% і мав передумови для подальшого зростання. У якості основної причини збільшення тінізації виробництва алкогольної продукції, передусім, називають плани Кабінету міністрів України підняти мінімальну ціну на горілку до 33 грн. Зауважимо, що постановою Кабміну №819 від 3 серпня 2011 р. [9], вже було встановлено нові мінімальні ціни на алкоголь. Зокрема, на горілку і лікеро-горілчані вироби міцністю 40% в пляшках об'ємом 0,5 л нова оптово-відпускна ціна склала 17,7 грн., роздрібна - 26,1 грн., мінімальна роздрібна ціна за пляшку 0,5 л коньяку «три зірки» - 33,08 грн., «чотири зірки» - 37,16 грн., «п'ять зірок» - 41,10 грн.
Аналіз показників імпорту різних алкогольних напоїв на територію України свідчить, що після падіння його обсягів у 2009 р. порівняно з 2008 р. (як у натуральних, так і грошових одиницях виміру) протягом наступних двох років намітилась тенденція до зростання імпорту в Україну горілки, лікеро-горілчаних виробів, вин, пива тощо (табл. 2).
Таблиця 2. Зміни у імпорті алкогольних напоїв в Україну впродовж 2008-2011 рр.
Найменування товару, що імпортується |
Темпи приросту (скорочення), % |
Абсолютне відхилення імпорту напоїв 2011 / 2010 |
|||||||
кількісних обсягів |
вартісних обсягів |
||||||||
2009 / 2008 |
2010 / 2009 |
2011 / 2010 |
2009 / 2008 |
2010 / 2009 |
2011 / 2010 |
тис. дал |
млн. дол. США |
||
Горілка, тис. дал 100% спирту 2 |
-41,07
Другие файлы:
Традиційне виробництво алкогольних напоїв України Ринок алкогольної продукції Розвиток ринку страхових послуг в Україні Виробництво, споживання та торгівля кавою та кавовими напоями Стан і перспективи розвитку страхового ринку України у регіональному аспекті. Страховий ринок у Львівській області |