Діяльність регіональної політичної организації ГУАМ
Краткое сожержание материала:
Размещено на
Размещено на
Діяльність регіональної політичної организації ГУАМ
ЗМІСТ
ВСТУП
1. Сучасний стан ГУАМ
2. Перспективи розвитку ГУАМ
ВИСНОВОК
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ
ВСТУП
Організація за демократію та економічний розвиток - ГУАМ - регіональна організація, створена в 1999 році (хартія організації підписано у 2001 році, статут - у 2006 році) республіками - Грузією, Україною, Азербайджаном і Молдовою (з 1999 по 2005 в організацію також входив Узбекистан). Назва організації склалося з перших літер назв входять до нього країн. До виходу Узбекистану з організації іменувалася ГУАМ.
Початок співпраці Грузії, України, Азербайджану і Молдови в рамках ГУАМ було покладено на зустрічі президентів відповідних країн 10 жовтня 1997 року в Страсбурзі в ході саміту Ради Європи. Тоді ж було прийнято офіційне комюніке про визнання союзу ГУАМ зі статусом «консультативний форум» . У квітні 1999 року до форуму приєднався Узбекистан. Про цю подію було оголошено в ході ювілейного саміту НАТО у Вашингтоні, в ході якого глави держав уже ГУАМ взяли Вашингтонську декларацію, декларувала мета інтеграції в європейські та євроатлантичні структури. У вересні 2000 року в ході саміту тисячоліття в ООН був також прийнятий меморандум, який регулює мети створення і діяльність ГУАМ. З 6 по 7 липня в місті Ялта на Україну пройшов саміт ГУАМ, на якому глави держав-учасниць підписали Хартію. В результаті консультативний форум отримав статус міжнародної регіональної організації. У ній Хартії були перераховані не тільки цілі ГУАМ, а й також обговорені організаційні структури.
Однак, як показав час, організація не виявилася стійкою: вже в 2002 році Узбекистан заявив про намір вийти з ГУАМ, після чого став ігнорувати її заходи. Офіційно президент Іслам Карімов заявив про вихід його країни з організації лише в травні 2005 року. Формальним приводом для виходу Узбекистану послужило «істотна зміна спочатку оголошених цілей і завдань організації».
Як було сказано в листі узбецького президента Карімова, Узбекистан не влаштовують «акценти організації на вирішенні заморожених конфліктів, формуванні спільних збройних блоків і перегляді існуючих систем безпеки». Узбецька влада пояснили, що не здатні активно брати участь в цих процесах в «силу географічного становища».
29 грудня 2005 президент Узбекистану Іслам Карімов денонсував наступні документи, підписані в рамках ГУАМ:
* «Ялтинську хартію»,
* «Меморандум зі сприяння торгівлі і транспортуванню»,
* «Угода про взаємну допомогу і співробітництво в митних справах між урядами держав-учасниць ГУАМ».
На Київському саміті ГУАМ 23 травня 2006 року було прийнято рішення про реформування організації. В ході саміту глави держав підписали Статут Організації за демократію та економічний розвиток - ГУАМ (ОДЕР-ГУАМ).
У 2009 році президент Молдавії Володимир Воронін на запитання про перспективи організації заявив, що «ГУАМ як регіональна організація нежиттєздатний і безперспективний».
1. СУЧАСНИЙ СТАН ГУАМ
Західне співтовариство прагнуло сформувати регіональний військово-політичний блок, покликаний стати «девіантними» до НАТО. Була очевидна спроба створення «альтернативного напіввійськового блоку», інтегрованого в альянс на певних інституційних підставах. При цьому ГУАМ створювався під геоекономічної вивіскою. Однак, як показує сучасний стан справ, цей великомасштабний експеримент виявився проваленим, що, безсумнівно, позначиться на відповідних рішеннях і поглядах бюрократії ЄС та НАТО. В ході спроб об'єднати зусилля країн-учасниць ГУАМ з'ясувалося, що даний проект з самого початку є абсолютно нереалістичним. ГУАМ так і не визначився в частині лідера. Україні, на яку покладалося чимало надій, не висловила належної ступеня зацікавленості. Пізніше почали проявлятися інші протиріччя. Грузія і Азербайджан найбільш зацікавлені в мілітаризації блоку, в тому числі у зв'язку з проблемами врегулювання військово-політичних конфліктів, що явно не входить в наміри й інтереси України (а раніше і Узбекистану). Україна зацікавлена, насамперед, в отриманні нафти і газу, а Узбекистан - в забезпеченні ефективного функціонування комунікацій. Молдова не мала у своєму розпорядженні можливостями для позначення своєї присутності на території інших держав ГУАМ, тим більше, військової присутності.
Щодо перспектив ГУАМ на Заході та і не склалося єдиної думки. Як відомо, ідея «ГУАМ» (так називався блок до виходу Узбекистану) з'явилася в Європі (конкретніше, в Німеччині), але дуже швидко була абсорбувала США. ГУАМ мислився, перш за все, як геоекономічне об'єднання нових незалежних держав для більш успішного і незалежного співпраці з Заходом. В Євросоюзі спостерігали за етапами формування ГУАМ і надали цій ініціативі політичну підтримку. Але дуже скоро з'ясувалося, що для справжнього розвитку цієї організації необхідні не тільки спільні цілі в частині функціонування комунікацій. Необхідна була більш широка діяльність по узгодженню економічних і політичних рішень. Але на перших етапах країни-члени блоку не були готові до такої співпраці, перш за все, з економічних причин. Економічні можливості цих країн не дозволили їм запропонувати один одному цікаві проекти. Крім того, розвиток такої обширної організації та актуальна політична ситуація в даних регіонах вимагали створення невеликих мобільних військових частин, які могли б забезпечити безпеку комунікацій. Але дані держави не були зацікавлені вирішувати ці питання, особливо два провідні держави - України і Узбекистан. Останній відрізнявся найбільшим песимізмом з приводу цього проекту.
Слід зазначити, що діяльність ГУАМ стала каталізатором напруженості в регіонах між країнами ГУАМ, а також Росією, Вірменією і Туркменістаном. На початку 2000-их років на Заході вважали, що ГУАМ більше не існує. Деякими політичними проектувальниками в США і Великобританії пропонувалося розробити нову конструкцію даної властивості і розглянути альтернативні пропозиції. Однак американці постаралися не допустити висунення альтернативних пропозицій, які могли б завдати шкоди ГУАМ, і в липні 2001 року організували в Центрі Вудро Вільсона у Вашингтоні представницький семінар, на якому була зроблена не стільки спроба вдихнути нове життя в ГУАМ, скільки заявити, що даний блок все ще має перспективу. Цей захід означало, що розпочався новий етап формування проекту, хоча присутні представники держав-членів ГУАМ були неабияк здивовані тими надіями, які виявили.
На саміті СНД в Мінську, що проходив у червні 2001 року, було оголошено про створення ЄврАзЕС - організації, націленої на створення міжрегіональної ринкової інфраструктури. Саміт в Ялті, завершився підписанням двох головних документів: «Хартії ГУАМ» і «Угоди про надання взаємної консульської допомоги в надзвичайних ситуаціях», показав, що ця організація стоїть в положенні противаги ЄврАзЕС і зачіпає національні інтереси Росії.
Досвід ГУАМ продемонстрував низьку здатність нових незалежних держав брати участь в об'єднавчої діяльності, спільно вирішувати актуальні економічні та політичні завдання, будувати відносини з західним співтовариством і Росією за допомогою «командного поведінки». Були виявлені утриманські настрої і устремління, відсутність розуміння в необхідності самостійних рішень і матеріальних жертв заради досягнення економічних успіхів та політичної безпеки. Країни ГУАМ не були готові будувати свої відносини один з одним у рамках економічного та політичного блоку. Дуже швидко виявилися проблеми паралелізму. Тобто, правлячі еліти припускали, що загальні економічні проблеми між цими країнами будуть вирішуватися окремо, а проблеми в рамках ГУАМ відносяться до якихось особливих проблем, які слідують вирішувати при патронажі Заходу. Однак проблеми загальноекономічного співпраці між даними країнами незабаром зіграли вкрай негативну роль і відтінили можливі перспективи, які були відкриті в рамках ГУАМ.
Негативне місце у формуванні ГУАМ зайняло прагнення учасників «монополізувати» свої права в частині стратегічних інтересів, що призвело до обмеження процесу розширення складу країн-учасниць ГУАМ. Участь Азербайджану закривало двері для Вірменії, а Узбекистану - мабуть, для Туркменістану та інших держав Центральної Азії. Разом з тим, Вірменія грає важливу геостратегічну роль, якщо враховувати її відносини з Росією та Іраном, а Туркменістан важливий як володар світових ресурсів природного газу. Неучасть навіть цих двох невеликих держав в ГУАМ вносило елементи додаткової конфронтації в регіонах Південного Кавказу і Середньої Азії. Але головний конфронтаційний потенціал накопичувався в Росії і в Ірані, які відразу ж стали розглядати ГУАМ як ворожого прозахідного блоку. Аналогічні настрої виходили і від Китаю, який розгорнув широку діяльність, і не завжди публічну в Центральній Азії, з обмеження розвитку ГУАМ в регіоні. Більш того, проявилися протиріччя всередині ГУАМ, між державами Південного Кавказу та України, а також Узбекистаном. Україна, як постачальник озброєнь, могла створити ситуацію військово-політичного дисбалансу на Південному Кавказі. Політична практика демонструвала, що ГУАМ все більше опиняється в ізоляції, незважаючи на участь п'яти держав. При цьому саме участь Узбекистану - «центрального держави» Центральної Азії, зумовило неучасть у блоці інших держав регіону, а участь Азербайджану - неучасть Вірменії. Ця конфронтаційна перспектива ніяк не влаштовувала ні США, ні їхніх європейських партнерів. Таким чином, ГУАМ став прикладом провалу подібних починань, які обумовлюють «обр...
Проблеми та перспективи політичної аналітики
Сутність та зміст політичної аналітики як наукового напрямку, історія та основні етапи її розвитку, сучасні тенденції та можливості. Інформаційно-анал...
Специфика отношений России и стран ГУАМ
Проблема отношений России со странами ГУАМ (Грузия, Украина, Азербайджан, Молдавия) в рамках СНГ. Ослабление влияния России в регионе Причерноморья. Р...
Розвиток регіональної та соціальної політики ЄС
Початком формування регіональної політики є 1967 р., коли в рамках Єврокомісії було створено Генеральну дирекцію з регіональної політики. У 1971 р. ст...
Модель російської регіональної політики в XVI столітті
Співвідношення централізації і регіональної самоврядності в різних історичних моделях російської регіональної політики. Роль спадкоємства влади в стру...
Концепція регіональної політики
Наукове обгрунтування головних засад регіональної і структурної політики України, налагодження межрегіональних економічних зв'язків. Існуючий адмініст...