Студенческий сайт КФУ - ex ТНУ » Учебный раздел » Учебные файлы »История

Виникнення V Республіки у Франції і становлення конституційного ладу

Тип: дипломная работа
Категория: История
Скачать
Купить
Причини краху IV Республіки як передумова становлення V Республіки у Франції. Висвітлення етапів становлення конституційного ладу Франції. Дослідження формування основних інститутів та особливості політичного життя в перші роки існування V Республіки.
Краткое сожержание материала:

74

Размещено на

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

ВНЗ «УЖГОРОДСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ»

ІСТОРИЧНИЙ ФАКУЛЬТЕТ

«Виникнення V Республіки у Франції і становлення конституційного ладу»

Дипломна робота

Ужгород - 2010

Зміст

Перелік умовних скорочень та термінів

Вступ

Розділ 1. Передумови становлення V Республіки у Франції

Розділ 2. Становлення основних інститутів V Республіки

Розділ 3. Особливості політичного розвитку у Франції в перші роки існування V Республіки (до 1968 рр.)

Висновки

Список використаних джерел та літератури

Перелік умовних скорочень та термінів

ДССО - Демократичний і соціалістичний союз Опору.

ЄЕС - Європейське економічне співтовариство.

ЗКТ - (CGT - Confederation generate du travail) Загальна конфедерація труда у Франції.

МРП - (от Mouvement Rйpublicain Populaire), скорочена назва французької партії, Народно-республіканський рух.

НАТО - (North Atlantic Treety Organisation), Організація Північноатлантичного договору. Воєнно-політичний блок ряду західноєвропейських держав та Канади на чолі з США.

Нотабль - (Notable, буквально - «достойний вибору») - Загальний термін, що означає осіб, обраних в місцеві органи влади (мери, муніципальні і генеральні радники). Іноді трактується ширше - усі виборні особи (депутати Національних зборів, Сенату, виборних консультативних органів держави).

ОАС - (Організація таємної армії) - нелегальна терористична армія, створена ультраколоніалістами, що протестували проти незалежності Алжиру.

ОПР - див. РПР.

Ордонанс - (фр. Ordonnance - наказ) - у Франції так називаються акти уряду (підписані главою держави), які приймаються як делеговане законодавство.

РПР - (Rassemblement pour la Republique) - Об'єднання в підтримку республіки (ОПР). Права голлістська партія; основана 1 жовтня 1958 г. під назвою «Союз на захист Нової республіки» (ЮНР - UNR - Union pour la Nouvelle republique).

РПФ (Rassemblement du peuple franзais, RPF) - Об'єднання французького народу. Права консервативна партія Четвертої республіки, заснована генералом Шарлем де Голлем в квітні 1947 року.

СФД - (UDF - Union pour la Democratic Francaise) - Союз за французьку демократію.

СФІО - (SFlO, Section Francaise de l'lnternationale Ouvriere) - Французька секція робочого (соціал-демократичного) Інтернаціоналу.

ФДСЛС - Федерація демократичних і соціалістичних лівих сил.

ФКП - (PCF - Parti communiste francais) - Французька комуністична партія.

ФСП - (PS - Paiti Socialiste) - Французька соціалістична партія.

ФРН - Федеративна республіка Німеччина.

ЮДР - Союз демократів за республіку, нова назва ЮНР після виборів 1967 року.

ЮНР - див. РПР.

Вступ

Франція належить до тих країн, які внесли особливо великий вклад до історії людства і розвитку світової культури. Заселена людьми з часів палеоліту, частина Римської імперії в епоху античності, осереддя феодалізму в середні віки, пізніше - велика європейська держава, Франція завжди була і до цих пір залишається крупним центром європейської цивілізації.

Особливість історичного розвитку Франції полягає в тому, що властиві багатьом країнам історичні процеси відбувалися в ній в особливо ясній, чіткій, «класичній» формі. У Франції в найбільш чистому вигляді сформувався європейський тип феодалізму, вона була зразковою країною Просвітництва, в ній сталися найбільші європейські революції, в тому числі грандіозніша з них - Велика французька революція кінця XVIII ст.

У Франції раніше, ніж в інших європейських країнах, були визнані права людини і громадянина, виникла республіка, склалася багатопартійна система. За багатством і різноманітністю форм державного устрою Франція не має собі рівних. Станова монархія, абсолютна монархія і три конституційні монархії, консулат, дві імперії і п'ять республік, однопалатний, двопалатний і навіть трьох- і чотирьохпалатний парламент (при Наполеоні I і Наполеона III) - в цілому 17 конституцій. Такого не знала жодна інша країна.

Протягом декількох століть Франція знаходилася в авангарді історичного розвитку: у ній народжувалися такі ідеї і починалися такі суспільні перетворення, які потім поширювалися і в інших країнах. У громадській думці Франція придбала репутацію своєрідної соціальної лабораторії, де випробовувалися нові форми державного і суспільного ладу. Навіть якщо які-небудь ідеї вперше висловлювалися в інших країнах, вони частенько отримували світове визнання, проходячи через Францію. Французи надавали їм ясну, закінчену, вигострену, літературну форму, і саме в такій формі вони завойовували світ. Так було, наприклад, з ідеями Просвітництва, природних і невід'ємних прав людини, гаслами свободи, рівність, братерства і багатьма іншими ідеями, які нині увійшли до ужитку всього цивілізованоголюдства.

Одним з найважливіших і найбільш драматичних періодів історії Франції було XX століття. За 100 років Франція пережила дві світові війни, важка поразка і чотирилітня іноземна окупація, колоніальні війни, що продовжувалися в цілому більше 15 років. Кілька разів мінявся її політичний устрій, пануюча ідеологія, спосіб життя.

У жовтні 1958 р. після взятої урядом де Голля перемоги на референдумі набрала чинності нова конституція Франції, що встановила новий політичний порядок. З того часу почалося життя П'ятої республіки, що продовжується і по теперішній час.

Традиційно у Франції нумерація республік (за винятком Першої) пов'язана з рахунком конституцій, що діють. Основних конституцій з 1792 по 1958 рік в країні було прийнято п'ять. Звідси - П'ята республіка.

Перша республіка (1792 - 1799) виникла в ході загострення класової боротьби під час Великої французької буржуазної революції кінця XVIII ст.. У цей період було прийнято три конституції, але I Республіка веде свій відлік від прийняття декрету 21 - 22 вересня 1792 р. Національним Конвентом, що проголосив Францію республікою (перша і найрадикальніша з конституцій I Республіки - якобінська - була прийнята пізнішим, в червні 1793 р.).

Друга республіка (1848 - 1852) виникла в результаті буржуазно-демократичної революції 1848 р. Як і Перша, вона закінчилася бонапартистським переворотом. Лише у 1799 р. владу захопив Наполеон I, а в 1852 р. - «маленький племінник великого дядька» - Наполеон III.

Довше за всіх існувала Третя республіка (1875 - 1940), що виникла після франко-прусської війни 1870 - 1871 рр. і Паризької Комуни 1871 р. Прийняттю республіканської конституції 1875 р. передувала гостра боротьба між монархістами і бонапартистами, з одного боку, і буржуазними республіканцями - з іншою, в якій останні перемогли. В кінці 70-х - середині 80-х років XIX ст. конституція III Республіки була доповнена рядом статей (про загальну обов'язкову безкоштовну початкову освіту, про політичні свободи і ін.). Найважливішою тенденцією цих статей-поправок стало посилення ролі парламенту в збиток влади президента, посада якого в республіці була в значній мірі декоративною.

ІІІ Республіка пала в червні 1940 р. в результаті капітуляції тодішніх правлячих кіл Франції перед фашистською Німеччиною. Створений за вказівкою Гітлера маріонетковий «режим Віші» (за назвою курортного містечка на півдні Франції) на чолі з маршалом Ф. Петен більшість французьких вчених вважають «державою» лише умовно (звідси термін «режим»).

Четверта республіка (1946 - 1958) виникла з руху Опору, на хвилі антифашистської боротьби. Період з часу звільнення Франції від німецької окупації до прийняття конституції (1944 - 1946) носить назву «Тимчасового режиму». В порівнянні з конституціями III і V Республік конституція IV Республіки 1946 р. була більш демократичнішою (у ній декларувалося навіть право на працю).

Час Четвертої і П'ятої республік у Франції - це час війни і першого післявоєнного періоду, що відобразив глибоку перебудову політичної системи, що супроводилася перегрупуванням основних партійно-політичних сил і важливими соціально-економічними реформами. Велику роль в здійсненні цих заходів зіграли погляди генерала де Голля і його соратників, що отримало найменування «голлізма». «Голлізм» проголосив своєю метою об'єднання нації, створення сильної держави і відродження величі Франції.

Вирішуючи питання про новий державний лад і конституцію, прибічники генерала де Голля схилялися до установи республіки президентського типа, з сильною виконавчою владою, здатною протистояти режиму партій - «дестабілізуючому парламентаризму» епохи Третьої республіки. Ліві партії, чий авторитет і вплив різко зросли, а також ряд партій центристського толку, явно побоюючись встановлення режиму особистої влади генерала де Голля, виступали за збереження верховенства парламенту і його контролю над урядом при більшій збалансованості двох гілок влади.

П'ята республіка, що веде свій відлік, як вже говорилося, з 1958 р., виникла в результаті гострої внутрішньополітичної кризи, викликаної колоніальною війною в Алжирі, яку частина правлячих кругів IV Республіки розв'язала в 1954 р. У результаті до влади прийшла «...

Другие файлы:

Місце та роль Конституційного Суду України в системі судочинства
Історія формування, сутність, функції та повноваження Конституційного Суду України, зміст його діяльності. Вирішення гострих правових конфліктів, забе...

Основні засади конституційного ладу
Розгляд недоліків чинної Конституції України. Засади конституційного ладу як система вихідних принципів організації державної влади в конституційній д...

Поняття конституційного ладу і органів державної влади
Поняття конституційного ладу та його закріплення в Конституції. Державні символи України. Основи національного розвитку та національних відносин. Поня...

Правовий статус Конституційного Суду України
Огляд системи основних організаційних і процесуальних дій Конституційного Суду України. Проблематика його правосуб’єктності, притаманних для цього орг...

Конституційний контроль
Здійснення комплексного порівняльно-правового аналізу етапів становлення і функціонування сучасного органу конституційного контролю Австрії, Іспанії,...