Студенческий сайт КФУ - ex ТНУ » Учебный раздел » Учебные файлы »История

Становлення індустріального суспільства в Росії

Тип: реферат
Категория: История
Скачать
Купить
Становлення індустріального суспільства в Росії У затвердження капіталізму в Росії найважливіше значення мав промисловий переворот, який завершився до початку 1880-х рр.. промисловий переворот в Росії почався пізніше, ніж у Західній Європі, - тільки в 30 - 40-і рр.. XIX ст. Пов'язане з заміною ручної праці машинною, розвиток капіталістичної мануфактури, як і у всіх країнах, перш за все, відбувалося у легкій промисловості. На черзі встала наступне завдання - капіталістична індустріалізація. Проте протягом трьох десятиліть, що послідували за звільненням селян, зростання промисловості залишався в цілому досить скромним (2,5 - 3% на рік). Економічна відсталість країни була серйозною перешкодою на шляху індустріалізації. Аж до 1880 р. країні доводилося ввозити сировину та обладнання для будівництва залізниць. Найважливіші кроки на цьому шляху, пов'язані з ім'ям графа С. Ю. Вітте, були зроблені з середини 90-х рр.. Багато хто з сучасників сходилися в тому, що як державний діяч Вітте був на голову вище своїх колег, відрізняючись загостреним «почуттям життя та її потреб». Вітте, один з найбільших перетворювачів в історії Росії, займав пост міністра фінансів з 1892 по 1903 рр.. Він прагнув приблизно за 10 років наздогнати в промисловому відношенні більш розвинені країни Європи, зайняти міцні позиції на ринках Близького, Середнього і Далекого Сходу. Прискореного промислового розвитку він припускав досягти за рахунок трьох основних джерел накопичення - залучення іноземних капіталів, накопичення внутрішніх ресурсів за допомогою жорсткої податкової політики та митного захисту промисловості від західних конкурентів. «Відкриття» Росії іноземним капіталом відбулося в 50-і рр.. XIX ст., Але тоді економіка Росії не могла привернути західноєвропейський капітал у великому обсязі через відсутність ринку вільної робочої сили. У пореформену епоху західних підприємців стали залучати в Росії величезні сировинні ресурси, низька конкуренція і дешева робоча сила, які забезпечували високу норму прибутку. Звернення Вітте до іноземного капіталу, природно, привернуло до серйозної політичної полеміки, особливо в 1898 - 1899 рр.., Між ним і тими діловими колами, які успішно співпрацювали з іноземними фірмами, з одного боку, та їхніми супротивниками, що побоювалися поставити Росію в підлегле становище по відношенню до іноземних вкладникам і загубити національну незалежність, - з іншого. Зі свого боку, Вітте прагнув прискорити процес індустріалізації, який дозволив би Російської імперії наздогнати захід. Прагнення до індустріалізації та західницьких настрої йшли рука об руку. Величезні темпи промислового зростання - найвищі в світі були обумовлені тим, що Росія, приступаючи до індустріалізації, могла використовувати знання, досвід, технічний персонал, техніку, але в першу чергу - капітали передових держав. Таким чином, широке залучення іноземного капіталу стало найважливішою характерною рисою проведення капіталістичної індустріалізації в Росії. Припливу іноземного капіталу в промисловість у формі прямих інвестицій заважала невпорядкованість російських фінансів. У 50 - 70 рр.. курс рубля знизився до 62 копійок золотом. До 1892 р. держава перебувала на межі фінансового банкрутства. Фінансова реформа Вітте 1897 р. по накопиченню золотого фонду дозволила підвищити золотий вміст рубля, в результаті чого на рубежі століть він перетворився в одну з стійких європейських валют. Ще однією перешкодою додатком іноземного капіталу служив низький митний тариф, який дозволяв вільно ввозити товари і при якому стимул до розвитку вітчизняної промисловості відсутній. У 1877 р. були введені «золоті» (у золотій валюті) мита, що збільшило їх реальну вартість удвічі.У 1891 р. набули чинності нові митні правила, заборонні для промислових товарів іноземного виробництва. Якщо в західній Європі будівництво залізниць «увінчало» індустріалізацію, то в Росії воно стало її вихідною точкою. Про негайному будівництві залізниць вперше заявили на початку 60-х рр.. XIX ст. кола, пов'язані з вивезенням хліба, - поміщики-експортери й торгово-промислова буржуазія. У 1865 р. в Росії налічувалося всього 3,7 тис. км залізниць (тоді як в Англії - 22 тис. км, в США - 56 тис. км). За період з 1861 по 1900 рр.. було збудовано та введено в експлуатацію 51,6 тис. км залізниць, причому 22 тис. з них - протягом одного десятиліття, з 1890 по 1900 рр.. Залізнична мережа Росії з'єднала хлібні райони з промисловими, центр - з околицями. До початку XX ст. була створена загальнодержавна мережа залізниць, що стала найважливішим фактором складання єдиної капіталістичної системи господарства. У Європейській Росії остаточно формуються 8 основних залізничних вузлів, що охоплюють найважливіші економічні райони. Важливе значення для економічного розвитку країни мало державне великомасштабне будівництво залізних доріг на околицях країни - Транссибірська магістраль, Середньоазіатська та ін Залізничний транспорт став найважливішою галуззю капіталістичного господарства. Створення в країні розвинутої транспортної мережі дозволяло нормально функціонувати великому машинному виробництву, на рівні якого в Росії виникали не тільки окремі підприємства, але й цілі галузі. Рейкові дороги пов'язували місцеві ринки в єдиний внутрішній ринок, що було показником розвитку капіталізму. Просуваючись у необжиті місця, вони відкривали нові ресурси, ще вчора лежать марно, - землю, ліс, корисні копалини. Вони дозволили Росії вийти на світовий ринок у сфері зернового господарства. Доходи від хлібного експорту були одним з основних джерел накопичення і вкладалися в розвиток різних галузей економіки Росії. Прискорення вантажоперевезень прискорювало та обіг капіталів. Головна роль у будівництві залізниць (70% вкладених коштів) належала іноземному капіталу.Таким чином, іноземний капітал опосередковано стимулював розвиток усієї російської економіки. У пореформені десятиліття найбільшу складність становила технічна перебудова важкої індустрії. У 1861 р. були прийняті Правила для заохочення машинобудівного справи в Р...
Другие файлы:

Теорії розвиненого індустріального суспільства середини XX століття
Теорії розвиненого індустріального суспільства Макса Хоркхаймера й Теодора Адорно. Науково-технічний прогрес як основа соціальних трансформацій у розв...

Всесвітня історія. Нові часи. Частина друга. (Кінець XVIII - початок XX століття): Проб, підруч. для 9-го кл.
Підручник присвячений подіям другого етапу історії нового часу. Хронологічно він охоплює період від Великої французької революції до початку Першої св...

Критика індустріального суспільства Г Маркузе

Розклад феодалізму і генезис індустріального суспільства

Поняття, структура та функції громадянського суспільства
Історико-правові аспекти становлення громадянського суспільства як системи соціально-політичних відносин. Ознаки, принципи побудови та структура грома...