Студенческий сайт КФУ - ex ТНУ » Учебный раздел » Учебные файлы »Педагогика

Аналіз програми та підручників з української мови щодо вивчення частин мови в початковій школі

Тип: реферат
Категория: Педагогика
Скачать
Купить
Зміст навчальних програм, огляд основних та додаткових підручників з української мови. Методика опрацювання частин мови в початкових класах (питання, значення, роль та зв'язок у реченні). Впровадження методів проблемного навчання на уроках мови.
Краткое сожержание материала:

Аналіз програми та підручників з української мови щодо вивчення частин мови в початковій школі

(реферат)

Зміст

1. Зміст навчальних програм

2. Огляд основних та додаткових підручників з української мови

3. Методика опрацювання частин мови в початкових класах

4. Список використаної літератури

Вивчення іменника як частини мови у початковій школі передбачене програмою для середньої загальноосвітньої школи 1-4 класів (2009 р.).

Згідно розділу програми, підготовка до вивчення іменника проводиться вже в першому класі і полягає у розвитку в учнів уваги до лексичного значення слова. Проходить накопичення того конкретного матеріалу, на основі якого стає можливим узагальнення відносно типового для іменника лексико-граматичного значення: означає назву предмета.

Згідно змісту навчального матеріалу учні 1-х класів повинні:

· впізнавати і розрізняти слова-назви предметів, ознак, дій;

· вміти поставити до слів питання;

· володіти загальновживаними українськими словами, зокрема тими, що стосується навчальної діяльності;

· відрізняти на слух загальновживані українські слова від слів споріднених мов з тим самим значенням.

За програмою, у 2 класі здійснюється більш цілеспрямована робота над іменниками в процесі вивчення теми "Слова, які відповідають на питання хто? що?, і :

· учні повинні навчитися ставити питання до іменників;

· розрізняти іменники, які відповідають на питання хто? Що?;

· змінювати за зразком іменники, які відповідають на питання хто? що?, за числами (один-багато);

· розуміти роль іменників у мовленні.

Поступово у дітей починає формуватися розширене розуміння назви предметів.

За програмними вимогами, на кінець другого навчального року діти повинні вміти визначати головні члени речення із трьох-чотирьох слів, у якому підмет виражений іменником у називному відмінку, а присудок -- особовими формами дієслова, самостійно добирати синоніми та антоніми до іменників і вводити їх у речення.

У 3 класі згідно вимог програми учні повинні:

· мати уявлення і поняття про іменник як частину мови; впізнавати в тексті і самостійно добирати іменники, ставити питання до іменників, що належать до різних родів;

· будувати сполучення іменників з іншими словами, використовуючи для зв'язку закінчення і прийменники;

· розрізняти іменники - назви істот і неістот, правильно ставити до них питання;

· розрізняти власні і загальні іменники, добирати відповідні приклади;

· вживати в письмових текстах власні іменники з великою буквою;

· відносити до іменників за поставленим питанням (що) опредмечені якості, дії (зелень, добро, плавання, напис);

· розрізняти і пояснювати в процесі навчальної роботи іменники в прямому і переносному значеннях;

· визначати рід іменників, ставити питання і відносити іменник до одного з родів;

· змінювати іменники за числами, визначати число іменників;

· знати назви відмінків і відмінкові питання; змінювати іменники різних родів за відмінками з орієнтуванням на зразок, навчальну таблицю;

· добирати найуживаніші (1-3) синоніми та антонім до заданих іменників;

· вживати синоніми і антоніми в усних і письмових висловлюваннях; брати участь в удосконаленні в навчальних і власних текстів за допомогою синонімів.

Ці завдання вирішуються під час вивчення таких тем:

Загальне поняття про іменник (питання, значення, роль та зв'язок у реченні). Іменники, що означають назви істот і неістот.

Власні й загальні іменники. Велика літера у власних іменниках.

Рід іменників: чоловічий, жіночий, середній.

Вправи на визначення роду іменників. Спостереження за родовими закінченнями іменників.

На кінець третього навчального року учні повинні вміти - виконувати аналіз за частинами мови, встановлювати зв'язок слів, визначати головні і другорядні члени у реченнях із трьох-шести слів, у яких підмет виражений іменником у називному відмінку, а присудок -- особовими формами дієслова, будувати зв'язну розповідь за малюнками з використанням дієслів з п'яти-шести речень (усно) і з чотирьох-п'яти речень (письмово).

Згідно вимог програми учні 4-го класу повинні:

· відносити до іменників слова з абстрактним значенням, які відповідають на питання що?;

· добирати до поданих іменників 2-3 синоніми, антоніми;

· розкривати значення (2-3) багатозначного іменника; вводити його в словосполучення, речення (у процесі виконання навчальних вправ);

· визначати рід і число іменників;

· змінювати іменники за числами і відмінками;

· визначати початкову форму іменника (називний відмінок однини);

· змінювати в процесі словозміни іменників;

· перевіряти за словником закінчення в родовому і орудному відмінках іменників на - ар, - яр;

· використовувати в мовленні паралельні форми іменників чоловічого роду -- назв істот у давальному і місцевому відмінках однини;

· вживати: подвоєння букв на позначення м'яких приголосних перед закінченням - ю в орудному відмінку іменників жіночого роду з основою на приголосний; апостроф перед закінченням -ю в іменниках з основою на б, п, в, м, ф;

· не вживати подвоєння в іменниках зі збігом приголосних в основі;

· користуватися навчальними таблицями відмінювання іменників у множині в процесі виконання вправ на практичне засвоєння відмінкових закінчень іменників, вживання прийменників з іменниками в окремих відмінках;

· вживати літературні форми закінчень -ах (-ях) іменників у місцевому відмінку множини.

Таким чином, розділ програми середньої загальноосвітньої школи "Мова. Мовлення, правопис і розвиток мовлення", який включає вивчення теми "Іменник" у 1--4 класах, забезпечує тісний взаємозв'язок лексичних, граматичних, орфоепічних знань та мовленнєвих умінь і навичок молодших школярів, які є фундаментальною основою для подальшого вивчення іменника в старших класах.

Вивчення рідної мови у початкових класах здійснюється за допомогою таких підручників:

Таблиця 1

Основні та додаткові підручники та навчальні посібники

Назва

Автор

Клас

Видавництво

Рік видання

1

2

3

4

5

Основні підручники та навчальні посібники.

Буквар (підручник)

Вашуленко М.С.,

Скрипченко Н. Ф.

1

Освіта

2004,

2007

Рідна мова (підручник)

Білецька М.А., Вашуленко М.С.

2

Освіта

2002

Рідна мова (підручник)

Білецька М.А., Мельничайко 0.1.

3

Освіта

2003

Рідна мова (підручник)

Вашуленко М.С. та ін.

4

Освіта

2004

Додаткові підручники та навчальні посібники

Супутник букваря (посібник)

Вашуленко М.С, Вашуленко В.Ф.

1

ТОВ «КІМО»

2004

Буквар (підручник)

Чорна М.М., Грабар Д.І.

1

Світ

1995

Буквар (підручник)

Луцик Д.В., Проць М.М., Савшак А.С.

1

Світ

2004-2007

Одним з аспектів навчання мови є мовленнєва діяльність. Програми для середньої загальноосвітньої школи передбачають набуття учнями елементарних знань про мову і мовлення, однак основна увага приділяється забезпеченню і розвиткові всіх видів мовленн...

Другие файлы:

Наступність і перспективність у вивченні частин мови в початкових класах (дослідження)
Особливості і методика реалізації принципу наступності в процесі вивчення частин мови в початкових класах, а також його вплив на мовленнєвий розвиток...

Вивчення української мови в сучасній школі
Вивчення частин мови в початкових класах. Ознайомленя учнів з такими самостійними частинами мови, як іменник, прикметник, дієслово, особові займенники...

Особливості вивчення прикметника на уроках рідної мови в початковій школі
Сутність прикметника як частини мови. Зміст і завдання методики вивчення прикметника в початковій школі. Інноваційні підходи до вивчення прикметника в...

Методика вивчення прикметника в початковій школі
Особливості проведення та зміст уроків української мови в початковій школі. Ефективність традиційних підходів, система і завдання методики вивчення пр...

Вивчення та виявлення найбільш важливих і потрібних фонетичних правил у вивченні української мови в початковій школі
Навчання грамоті як особлива ступінь оволодіння первинними уміннями читання і письма. Методи вивчення букв на уроках української мови в початкових кла...