Студенческий сайт КФУ - ex ТНУ » Учебный раздел » Учебные файлы »Педагогика

Формування особистості громадянина

Тип: курсовая работа
Категория: Педагогика
Скачать
Купить
Суть та значення громадянського виховання, шляхи його реалізації. Огляд результатів практичної роботи з формування громадянських якостей у школярів. Методичні рекомендації вчителям щодо здійснення громадянського виховання у загальноосвітній школі.
Краткое сожержание материала:

Размещено на

Размещено на

Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України

Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди

КАФЕДРА ЗАГАЛЬНОЇ ПЕДАГОГІКИ ТА ПЕДАГОГІКИ ВИЩОЇ ШКОЛИ

формування особистості громадянина

Харків 2011

ЗМІСТ

громадянське виховання загальноосвітня школа

ВСТУП

РОЗДІЛ I ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ ПРОБЛЕМИ ФОРМУВАННЯ ОСОБИСТОСТІ ГРОМАДЯНИНА

1.1 Суть та значення громадянського виховання

1.2 Зміст громадянського виховання

1.3 Шляхи реалізації громадянського виховання школярів

Висновки до I розділу

РОЗДІЛ II. ПРАКТИЧНА РОБОТА З ФОРМУВАННЯ ГРОМАДЯНСЬКИХ ЯКОСТЕЙ У ШКОЛЯРІВ

2.1 Аналіз проведеного анкетування серед школярів 9 класу школи №167 м. Харкова

2.2 Аналіз проведеного анкетування серед вчителів школи №167 м. Харкова

2.3 Методичні рекомендації вчителям щодо здійснення громадянського виховання у ЗОШ

Висновки до II розділу

ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

ДОДАТКИ

громадянське виховання загальноосвітня школа

ВСТУП

Проблема виховання підростаючого покоління стояла перед людством у всі часи. Сьогодні в умовах розвитку державності України дуже актуальним є питання формування особистості-громадянина - особи, яка ідентифікує себе з Україною, бере активну участь у суспільному житті, захищає свої права, інтереси, переконання, виконує громадські обов'язки, керується в своїй поведінці демократичними принципами. Про це свідчать багаточисленні нормативно-правові акти, присвячені проблемі громадянського виховання, наприклад, Закон України «Про освіту» (від 1996 р.), Концепції виховання дітей та молоді у національній системі (від 1996 р.), Концепція загальної середньої освіти ( 12-річна школа) (від 2001р.), Концепція громадянського виховання особистості в умовах розвитку української державності (від 2003 р.), Концепція Державної програми розвитку освітян на 2006-2010 роки (від 2006 р.) та ін.

Дослідники різних країн відзначають загальну закономірність - лише людина, яка є добрим громадянином, любить свою державу та народ, може вважатися успішною особистістю, саме тому ця проблема є однією з основних у системі української освіти і заслуговує на значну увагу з боку освітян. Достатньо велику увагу цій проблемі у своїх роботах приділяють такі вітчизняні та зарубіжні педагоги: М.І. Болдирев, Ф.А. Віднов, М.К. Гончаров, Т.А. Ільїна, С.Г. Карпенчук, Т.Е. Конникова, Б.Т. Ліхачов, А.С. Макаренко, І.С. Мар'єнко, І.Т. Огородніков, Ю.Е. Рівес, В.Ю. Рогожкін, Ю.Д. Руденко, В.О Сластьонін, Л.Ф. Спірин, М.Г. Стельмахович, В.О. Сухомлинський, Г.І. Щукіна, Н.Е. Щуркова та ін.

Мета роботи полягає у розкритті змісту громадянського виховання та його значущості в системі освіти України. Для досягнення даної мети були окреслені такі завдання:

- систематизувати літературу з даної теми;

- розкрити зміст громадянського виховання;

- виділити шляхи реалізації громадянського виховання;

- вивчити досвід роботи вчителів та дати методичні рекомендації щодо удосконалення навчально-виховного процесу з формування особистості-громадянина.

Об'єкт дослідження - навчально-виховний процес.

Предмет дослідження - шляхи формування якостей особистості-громадянина.

Для отримання загальних даних щодо ситуації у громадянському вихованні в школі був застосований такий метод науково-педагогічних досліджень як анкета.

Наукова новизна полягає в тому, що вперше було отримано вірогідні дані, які розкривають реальну ситуацію у системі громадянського виховання в середній школі.

Практичне значення одержаних результатів анкетування полягає у впровадженні більш ефективних заходів, спрямованих на виховання особистості-громадянина.

РОЗДІЛ I. ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ ПРОБЛЕМИ ФОРМУВАННЯ ОСОБИСТОСТІ-ГРОМАДЯНИНА

1.1 Суть та значення громадянського виховання

На сучасному етапі суспільно-політичного, соціально-економічного, культурно-духовного відродження особливого значення набувають проблеми формування громадянських якостей особистості. Наявність громадянського суспільства - найважливіша ознака і умова існування демократичної держави. Через історичні обставини, соціально-політичні та економічні умови комуністичного минулого Україна перебуває сьогодні лише на початковій стадії формування такого суспільства. Діюча демократія і громадянське суспільство задля ефективного функціонування потребують активних громадян, які мають розвинені громадянські цінності та чесноти. Саме тому особливі сподівання пов'язані з формуванням громадянських та демократичних цінностей у підростаючого покоління. Оскільки система світоглядних цінностей та орієнтирів засвоюється людиною в юні роки, то в процесі формування рис громадянськості неабияку роль відіграє школа.

Отже, одним з пріоритетних напрямів виховання школярів є громадянське виховання - процес формування громадянськості як риси особистості, яка характеризується усвідомленням нею своїх прав і обов'язків у ставленні до держави, народу, законів, норм життя; турботою про благополуччя своєї країни, збереження людської цивілізації конкретними діями відповідно до власних переконань і цінностей [15, с. 109].

Основна мета громадянського виховання - сформувати свідомого громадянина, патріота, професіонала, людини зі шляхетними особистісними якостями і рисами характеру, світоглядом і способом мислення, почуттями, вчинками та поведінкою, спрямованими на саморозвиток.

Академік АПН України О.В. Сухомлинська у своїй статті "Громадянське виховання: спадщина і сучасність" наголошує, що виховання громадянських якостей - це емоційно-почуттєве прилучення дітей до різних форм знання, розуміння, діяльності й поведінки, спрямованих на прояви громадянськості.

Отже, громадянськість як риса особистості відбиває:

– патріотичну самосвідомість, громадянську відповідальність, суспільну ініціативність й активність, готовність трудитися для розвитку Батьківщини, захищати її, підносити її міжнародний авторитет;

– повагу до Конституції, законів держави, прийнятих у ній правових норм, сформованість потреби в її дотриманні, високій правосвідомості;

– досконалі знання і володіння державною мовою, турботу про піднесення її престижу;

– увагу до батьків, свого родоводу, традицій та історії рідного народу, усвідомленні своєї належності до нього як його представника;

– дисциплінованість, працьовитість, завзятість, почуття дбайливого господаря своєї землі, піклування про її природу та екологію;

– гуманність, шанобливе ставлення до культури, традицій, звичаїв національних меншин, що проживають у країні, високу культуру міжнаціонального спілкування.

Мета громадянського виховання визначає основні його завдання: забезпечення оволодіння школярами системою знань, необхідних для виховання громадянина, формування умінь, необхідних для участі учня у житті суспільства, створення умов для набуття учнями досвіду громадянської дії, формування у школярів потреби в громадянській поведінці.

Таким чином, формування громадянських якостей - важливий напрям виховання особистості. Система освіти займає одне із головних місць у формуванні особистості громадянина. Сучасна школа має на меті підготувати молодих людей до життя у відкритому, демократичному, полікультурному, гуманному суспільстві. Саме на базі демократичних цінностей, що мають лежати в основі громадянського виховання можливе вдосконалення та розбудова суверенної, демократичної держави.

1.2 Зміст громадянського виховання

Важливу роль у громадянському вихованні відіграють усі ланки системи освіти і громадська освіта та виховання зокрема. Щоб виховати школяра справжнім громадянином, треба передусім ознайомити його зі змістом понять і категорій, що мають своїм структуроутворюючим центром поняття громадянськість. Тобто громадянська освіта посідає важливе місце і передбачає насамперед політичну, економічну, правову освіченість та здатність керувати відповідними знаннями в сучасних умовах.

Одним із найважливіших є поняття держави. У свідомості учня повинно закріпитися знання про головні принципи правової держави, шляхи її розбудови, взаємозв'язки законодавчої, виконавчої та судової влад, демократії та дисципліни.

Учень, як і кожний громадянин України, повинен мати уявлення про державу, її тип, державний і національний суверенітет, політичну незалежність, еволюцію національної державності.

Другим важливим поняттям є громадянське суспільство. Учні повинні усвідомити, що громадянському суспільству властиві такі характерні риси: визнання людини, її прав і свобод найвищою суспільною цінністю; пріоритет суспільства над державою; забезпечення економічної свободи громадян та їх об'єднання, наявності плюралізму матеріального і духовного житт...

Другие файлы:

Форми і шляхи реалізації громадянського виховання школярів
Аналіз формування особистості громадянина у практиці сучасної школи. Розробка сценарію виховної години у формі гри-вікторини, спрямованої на формуванн...

Формування гуманістичної спрямованості особистості майбутнього практичного психолога
Аналіз проблеми спрямованості особистості у філософської, психологічної та педагогічної літератури. Формування відповідних компонентів професійної спр...

Формування людини як особистості в умовах цілеспрямованого впливу
Концепції психологічних основ виховання в сучасній педагогічній психології. Роль дитинства в становленні особистості. Поняття виховного впливу. Ефекти...

Теоретико–методологічні засади вивчення особистості, її формування та розвиток
Поняття особистості у психології. Проблема рушійних сил розвитку. Дослідження особистості біографічним методом. Роль спадковості й середовища в розвит...

Вплив сім’ї на формування особистості дитини
Сім’я як виховний інститут. Поняття соціалізації особистості. Психологічні механізми соціалізації, за допомогою яких батьки впливають на дітей. Батькі...