Формування особистості громадянина
Краткое сожержание материала:
Размещено на
Размещено на
Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України
Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди
КАФЕДРА ЗАГАЛЬНОЇ ПЕДАГОГІКИ ТА ПЕДАГОГІКИ ВИЩОЇ ШКОЛИ
формування особистості громадянина
Харків 2011
ЗМІСТ
громадянське виховання загальноосвітня школа
ВСТУП
РОЗДІЛ I ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ ПРОБЛЕМИ ФОРМУВАННЯ ОСОБИСТОСТІ ГРОМАДЯНИНА
1.1 Суть та значення громадянського виховання
1.2 Зміст громадянського виховання
1.3 Шляхи реалізації громадянського виховання школярів
Висновки до I розділу
РОЗДІЛ II. ПРАКТИЧНА РОБОТА З ФОРМУВАННЯ ГРОМАДЯНСЬКИХ ЯКОСТЕЙ У ШКОЛЯРІВ
2.1 Аналіз проведеного анкетування серед школярів 9 класу школи №167 м. Харкова
2.2 Аналіз проведеного анкетування серед вчителів школи №167 м. Харкова
2.3 Методичні рекомендації вчителям щодо здійснення громадянського виховання у ЗОШ
Висновки до II розділу
ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
ДОДАТКИ
громадянське виховання загальноосвітня школа
ВСТУП
Проблема виховання підростаючого покоління стояла перед людством у всі часи. Сьогодні в умовах розвитку державності України дуже актуальним є питання формування особистості-громадянина - особи, яка ідентифікує себе з Україною, бере активну участь у суспільному житті, захищає свої права, інтереси, переконання, виконує громадські обов'язки, керується в своїй поведінці демократичними принципами. Про це свідчать багаточисленні нормативно-правові акти, присвячені проблемі громадянського виховання, наприклад, Закон України «Про освіту» (від 1996 р.), Концепції виховання дітей та молоді у національній системі (від 1996 р.), Концепція загальної середньої освіти ( 12-річна школа) (від 2001р.), Концепція громадянського виховання особистості в умовах розвитку української державності (від 2003 р.), Концепція Державної програми розвитку освітян на 2006-2010 роки (від 2006 р.) та ін.
Дослідники різних країн відзначають загальну закономірність - лише людина, яка є добрим громадянином, любить свою державу та народ, може вважатися успішною особистістю, саме тому ця проблема є однією з основних у системі української освіти і заслуговує на значну увагу з боку освітян. Достатньо велику увагу цій проблемі у своїх роботах приділяють такі вітчизняні та зарубіжні педагоги: М.І. Болдирев, Ф.А. Віднов, М.К. Гончаров, Т.А. Ільїна, С.Г. Карпенчук, Т.Е. Конникова, Б.Т. Ліхачов, А.С. Макаренко, І.С. Мар'єнко, І.Т. Огородніков, Ю.Е. Рівес, В.Ю. Рогожкін, Ю.Д. Руденко, В.О Сластьонін, Л.Ф. Спірин, М.Г. Стельмахович, В.О. Сухомлинський, Г.І. Щукіна, Н.Е. Щуркова та ін.
Мета роботи полягає у розкритті змісту громадянського виховання та його значущості в системі освіти України. Для досягнення даної мети були окреслені такі завдання:
- систематизувати літературу з даної теми;
- розкрити зміст громадянського виховання;
- виділити шляхи реалізації громадянського виховання;
- вивчити досвід роботи вчителів та дати методичні рекомендації щодо удосконалення навчально-виховного процесу з формування особистості-громадянина.
Об'єкт дослідження - навчально-виховний процес.
Предмет дослідження - шляхи формування якостей особистості-громадянина.
Для отримання загальних даних щодо ситуації у громадянському вихованні в школі був застосований такий метод науково-педагогічних досліджень як анкета.
Наукова новизна полягає в тому, що вперше було отримано вірогідні дані, які розкривають реальну ситуацію у системі громадянського виховання в середній школі.
Практичне значення одержаних результатів анкетування полягає у впровадженні більш ефективних заходів, спрямованих на виховання особистості-громадянина.
РОЗДІЛ I. ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ ПРОБЛЕМИ ФОРМУВАННЯ ОСОБИСТОСТІ-ГРОМАДЯНИНА
1.1 Суть та значення громадянського виховання
На сучасному етапі суспільно-політичного, соціально-економічного, культурно-духовного відродження особливого значення набувають проблеми формування громадянських якостей особистості. Наявність громадянського суспільства - найважливіша ознака і умова існування демократичної держави. Через історичні обставини, соціально-політичні та економічні умови комуністичного минулого Україна перебуває сьогодні лише на початковій стадії формування такого суспільства. Діюча демократія і громадянське суспільство задля ефективного функціонування потребують активних громадян, які мають розвинені громадянські цінності та чесноти. Саме тому особливі сподівання пов'язані з формуванням громадянських та демократичних цінностей у підростаючого покоління. Оскільки система світоглядних цінностей та орієнтирів засвоюється людиною в юні роки, то в процесі формування рис громадянськості неабияку роль відіграє школа.
Отже, одним з пріоритетних напрямів виховання школярів є громадянське виховання - процес формування громадянськості як риси особистості, яка характеризується усвідомленням нею своїх прав і обов'язків у ставленні до держави, народу, законів, норм життя; турботою про благополуччя своєї країни, збереження людської цивілізації конкретними діями відповідно до власних переконань і цінностей [15, с. 109].
Основна мета громадянського виховання - сформувати свідомого громадянина, патріота, професіонала, людини зі шляхетними особистісними якостями і рисами характеру, світоглядом і способом мислення, почуттями, вчинками та поведінкою, спрямованими на саморозвиток.
Академік АПН України О.В. Сухомлинська у своїй статті "Громадянське виховання: спадщина і сучасність" наголошує, що виховання громадянських якостей - це емоційно-почуттєве прилучення дітей до різних форм знання, розуміння, діяльності й поведінки, спрямованих на прояви громадянськості.
Отже, громадянськість як риса особистості відбиває:
– патріотичну самосвідомість, громадянську відповідальність, суспільну ініціативність й активність, готовність трудитися для розвитку Батьківщини, захищати її, підносити її міжнародний авторитет;
– повагу до Конституції, законів держави, прийнятих у ній правових норм, сформованість потреби в її дотриманні, високій правосвідомості;
– досконалі знання і володіння державною мовою, турботу про піднесення її престижу;
– увагу до батьків, свого родоводу, традицій та історії рідного народу, усвідомленні своєї належності до нього як його представника;
– дисциплінованість, працьовитість, завзятість, почуття дбайливого господаря своєї землі, піклування про її природу та екологію;
– гуманність, шанобливе ставлення до культури, традицій, звичаїв національних меншин, що проживають у країні, високу культуру міжнаціонального спілкування.
Мета громадянського виховання визначає основні його завдання: забезпечення оволодіння школярами системою знань, необхідних для виховання громадянина, формування умінь, необхідних для участі учня у житті суспільства, створення умов для набуття учнями досвіду громадянської дії, формування у школярів потреби в громадянській поведінці.
Таким чином, формування громадянських якостей - важливий напрям виховання особистості. Система освіти займає одне із головних місць у формуванні особистості громадянина. Сучасна школа має на меті підготувати молодих людей до життя у відкритому, демократичному, полікультурному, гуманному суспільстві. Саме на базі демократичних цінностей, що мають лежати в основі громадянського виховання можливе вдосконалення та розбудова суверенної, демократичної держави.
1.2 Зміст громадянського виховання
Важливу роль у громадянському вихованні відіграють усі ланки системи освіти і громадська освіта та виховання зокрема. Щоб виховати школяра справжнім громадянином, треба передусім ознайомити його зі змістом понять і категорій, що мають своїм структуроутворюючим центром поняття громадянськість. Тобто громадянська освіта посідає важливе місце і передбачає насамперед політичну, економічну, правову освіченість та здатність керувати відповідними знаннями в сучасних умовах.
Одним із найважливіших є поняття держави. У свідомості учня повинно закріпитися знання про головні принципи правової держави, шляхи її розбудови, взаємозв'язки законодавчої, виконавчої та судової влад, демократії та дисципліни.
Учень, як і кожний громадянин України, повинен мати уявлення про державу, її тип, державний і національний суверенітет, політичну незалежність, еволюцію національної державності.
Другим важливим поняттям є громадянське суспільство. Учні повинні усвідомити, що громадянському суспільству властиві такі характерні риси: визнання людини, її прав і свобод найвищою суспільною цінністю; пріоритет суспільства над державою; забезпечення економічної свободи громадян та їх об'єднання, наявності плюралізму матеріального і духовного житт...
Форми і шляхи реалізації громадянського виховання школярів
Аналіз формування особистості громадянина у практиці сучасної школи. Розробка сценарію виховної години у формі гри-вікторини, спрямованої на формуванн...
Формування гуманістичної спрямованості особистості майбутнього практичного психолога
Аналіз проблеми спрямованості особистості у філософської, психологічної та педагогічної літератури. Формування відповідних компонентів професійної спр...
Формування людини як особистості в умовах цілеспрямованого впливу
Концепції психологічних основ виховання в сучасній педагогічній психології. Роль дитинства в становленні особистості. Поняття виховного впливу. Ефекти...
Теоретико–методологічні засади вивчення особистості, її формування та розвиток
Поняття особистості у психології. Проблема рушійних сил розвитку. Дослідження особистості біографічним методом. Роль спадковості й середовища в розвит...
Вплив сім’ї на формування особистості дитини
Сім’я як виховний інститут. Поняття соціалізації особистості. Психологічні механізми соціалізації, за допомогою яких батьки впливають на дітей. Батькі...