Студенческий сайт КФУ - ex ТНУ » Учебный раздел » Учебные файлы »Педагогика

Роль "тренінг-дуету" практичний психолог-соціальний педагог у питанні профорієнтації школярів

Тип: разработка урока
Категория: Педагогика
Скачать
Купить
Співпраця практичного психолога і соціального педагога в "Тренінг-дуеті", що забезпечує високий рівень психолого-педагогічного супроводу учнів під час здійснення їх професійного вибору. Методична розробка занять по розвитку їх інтелектуального потенціалу.
Краткое сожержание материала:

Размещено на

17

Размещено на

Вступ

тренінг педагогічний професійний учень

Вибір професії -- одне з найбільш відповідальних рішень, які приймає людина у своєму житті, це друге її народження. Від того, наскільки влучно вона обере свій життєвий шлях, залежить, яке місце в суспільстві вона буде посідати.

В умовах становлення ринкових відносин головним важливим етапом для молодої людини є вибір професії, конкурентно-спроможної на ринку праці. Також слід згадати й про народну життєву мудрість: «Щастя -- це коли ранком хочеться йти на роботу, а після роботи -- додому».

Запровадження профільного навчання є одним з основних шляхів модернізації освіти. Основна ідея оновлення загальної середньої освіти полягає в тому, що освіта повинна стати більш індивідуалізованою, функціональною та ефективною. Профільна підготовка відрізняється від загальноосвітньої підготовки більш конкретними професійно-орієнтованими характеристиками мотивів, цілей, засобів і результатів навчальної, продуктивної, творчої діяльності, які виступають стосовно учня у вигляді базового підґрунтя для повноцінного самовдосконалення та самореалізації особистості в розмаїтті соціального життя.

Актуальність даної підготовки особливо гостро постає саме для сільської школи, яка є не лише особливим соціокультурним явищем суспільного життя, а й органічною частиною єдиного освітнього простору району, до якого вона належить. Це вимагає пріоритетної уваги до навчального змісту і методик, які формують світогляд та ціннісні орієнтації, вміння і навички, необхідні для життєвого та професійного вибору учнів.

Цікавою творчою формою співпраці практичний психолог - соціальний педагог є «Тренінг-дует», яка є актуальною, значимою та досить необхідною, особливо в умовах профосвітнього округу, дає можливість забезпечити високий рівень психолого-педагогічного супроводу учнів під час здійснення їх професійного вибору, підготовленості вчителя до роботи в профільних класах, забезпечення ефективної діяльності системи допрофільної підготовки та профільного навчання в цілому адміністрацією навчального округу.

В основі психологічного забезпечення - підбір інструментарію для визначення особистої профільної готовності учнів, при цьому кожен із них повинен усвідомлювати себе суб'єктом вибору профілю навчання.

ЗАНЯТТЯ №1 «ЛЮДИНА І СВІТ ПРОФЕСІЙ»

тренінг педагогічний професійний учень

Мета: підвищити якість допрофільної підготовки учнів; актуалізувати знання підлітків про професії; створити умови для прояву творчого й інтелектуального потенціалу учнів;розширити знання учнів про світ професій.

Хід роботи

1.Знайомство. Кожен з учасників по колу повинен продовжити фразу: «Ви не знаєте про мене…»

2. Прийняття правил роботи в групі.

Щоб наше спілкування було ефективним, воно повинно підкорятися деяким правилам:

- «Тут і зараз». Головне, не те, що відбувалося «там і тоді», а те, що відбувається «тут і тепер». Головне для нас, що людина бачить, відчуває «тут і зараз» по відношенню до себе, до інших.

- Принцип емоційної відкритості. Ми повинні бути один з одним відверті і відкриті. Це не означає, що кожен зобов'язаний викладати всі свої таємниці. Важливо тільки одне: якщо учасник відчуває, думає, переживає «тут і зараз», то йому треба про це сказати, висловити свої почуття так, щоб вони стали надбанням групи.

- Правило «Я - висловлювань». Це означає, що потрібно говорити від свого імені і приблизно в такій формі: «Я відчуваю… Мені здається… Я думаю ... », а не від авторитетної особи або з точки зору якихось норм і законів. Потрібно уникати висловлювань типу: «Ми всі відчуваємо ...» або «Існує думка ...».

- Правило поваги до мовця. Коли висловлюється хтось із членів групи, всі його повинні уважно слухати, даючи людині можливість висловити те, що він хоче. Ми не перебиваємо і мовчимо до тих пір, поки він не закінчить говорити.

І лише після цього ми задаємо свої питання.

- Правило конфіденційності. Не можна розповідати про те, що роблять і що відбувається в групі, стороннім людям. Про себе, про свій досвід, словах, переживаннях - будь ласка».

3. Очікування учасників.

Психолог: Сьогодні у нас -- захоплива подорож у світ професій. Мине кілька років, і кожен із вас повинен буде вибрати свій шлях у величезному дорослому світі. Це означає, насамперед, вибір професії. Існує величезна кількість професій і спеціальностей, а скільки професій знаете ви? Що більше професій вам знайомі, то ширша можливість вибору, а отже, -- і більше шансів знайти і вивчити ту професію, у якій саме ви будете віртуозом, досягнете успіху, зможете виявити свою особистість. Наше заняття допоможе зрозуміти, наскільки точно ви уявляєте світ професій, а також дасть нагоду перевірити себе у розв'язанні інтелектуальних задач, застосувати свої знання на практиці. Бажаємо вам творчих успіхів і задоволення від інтелектуальної роботи. Будьте зібраними, цілеспрямованими, наполегливими й упевненими в собі. Щасти вам!

Анкетування (8 хв)

Соц. педагог: Перш ніж ми продовжимо роботу, вам необхідно відповісти на запитання анкети. Поки триватиме наше змагання, я перегляну анкети, щоб розповісти нам про результати, їх ми обговоримо наприкінці гри.

Проведення анкетування.

АНКЕТА

1. Які професії ви вважаєте дуже популярними?

2. Які професії здаються вам найважчими?

3. Для одержання яких професій потрібно довше учитися?

4. Які професії, на вашу думку, одержати найлегше?

5. Які професії ви б назвали найпотрібнішими?

6. Назвіть професії членів вашої родини.

7. Які 3 професії подобаються вам найбільше?

8. Яку професію вибрали б для вас батьки?

9. Яку професію (чи професії) ви б обрали для себе, якби вибір потрібно було робити негайно?

10. Які професії ви б не вибрали у жодному разі? Чому?

11. Назвіть професії, що здаються найсучаснішими.

12. Якби ви могли обрати професію, незалежно від зовнішніх обставин, то яку?

4. Вправа «Алфавіт професій» (3 хв)

Психолог: Ми з вами говорили про існування тисяч різноманітних професій. Що більше професій нам відомо, то ширший ви маєте вибір. Скільки професій можете назвати ви? Наш наступний конкурс дозволить з'ясувати це. Ви одержите аркуш, на якому даються перші букви назв професій. Ви повинні спробувати за 3хв написати якнайбільше професій, що починаються на ці букви. (Учасники одержують аркуші А4 з алфавітом, написаним у стовпчик, щоб діти могли продовжити кожен рядок, написавши назви професій).

5. Вправа «Відгадай професію» (3хв)

Соц.педагог: Тепер вам потрібно прослухати опис професії. Ваше завдання -- визначити за описом, про яку професію йдеться.

6. Вправа «Опиши професію» (7хв)

Психолог: Кожна професія неповторна, має своє призначення, об'єкт праці, умови роботи. Спробуйте описати професію так, щоб учасникам тренінгу довелося подумати, відгадуючи її назву. (Професію для опису визначають у такий спосіб: учасникам пропонуються картки із зображенням представників різних професій. Картки лежать зображенням донизу. Витягуючи картки, як квиток на іспиті, учасник одержує завдання для роботи.)

7 . Вправа «Хода» («Хода професіонала»)

Сенс вправи - у веселій формі змоделювати деякі типові риси і особливості поведінки тих чи інших професіоналів, що дозволяють краще зрозуміти узагальнені образи представників даних професій і співвіднести їх з уявленнями про власне Я-образ.

Кількість учасників гри - від 6-8 до 15-20 чоловік. Час - від 20 до 30-40 хвилин.

Процедура включає наступні етапи:

1. Ведучий пропонує всім розрахуватися за порядком номерів.

2. Кожен дістає листочок паперу і проставляє на ньому в стовпчик стільки номерів, скільки виявилося учасників гри.

3. Загальна інструкція: «Дана ігрова вправа одночасно дуже незвичайна і дуже проста. Ми спробуємо зобразити ті чи інші професії за допомогою ходи, адже можна ж зображати різні речі і явища за допомогою жестів, міміки, різних поз і т. п.. Спочатку кожен повинен вибрати для себе професію, яку він захоче представити за допомогою своєї ходи . Зараз кожен з Вас по черзі встане зі свого місця, спокійно підійде до мене і дуже тихо (пошепки) скаже мені на вухо, якого професіонала він хотів зобразити за допомогою своєї ходи. Після цього він так само тихо пройде на своє місце. Решта повинні будуть уважно спостерігати за ходою чергового гравця, а в своїх листочках навпроти номера цього гравця написати ту професію, з якою у Вас проасоціювали його ходу. Адже відомо, що за ходою іноді можна дізнатися (вгадати), працює людина вантажником або артистом балету, військовим або бухгалтером і т. д. ».

Буде краще, якщо першим приклад покаже сам ведучий, оскільки вправа дійсно дуже незвичайна і в когось із гравців вона може викликати деякий подив. Ведучий повинен продемонструвати, що немає нічого особливого в тому, що він просто встане зі свого місця, підійде до одного з гравців і пошепки скаже йому на вушко, яку професію він зображує за допомогою своєї ход...

Другие файлы:

Соціальний психолог як суб'єкт соціальних перетворень
Соціальний психолог у західноєвропейському суспільстві. Характеристика ролі вченого-громадянина, представленого в західноєвропейській психології фігур...

Ппрофессиограмма: специальности педагог и школьный психолог
Общие сведения, описание процесса труда, социально–экономические особенности профессий педагог и школьный психолог и их связь с другими специальностям...

Теоретичний та практичний інтелект школярів

Дослідження особливостей домашньої навчальної роботи молодших школярів
Суть та значення домашньої навчальної роботи. Специфіка організації домашніх робіт молодших школярів. Правила успішного виконання домашніх завдань, ос...

Методика роботи соціального педагога з профорієнтації вихованців
Зміст профорієнтаційної роботи в школі; її складові: професійні діагностика, просвітництво, консультація. Характеристика тестування, лекції, групової...