Студенческий сайт КФУ - ex ТНУ » Учебный раздел » Учебные файлы »Педагогика

Організація пізнавальної діяльності учнів у процесі вивчення географії

Тип: дипломная работа
Категория: Педагогика
Скачать
Купить
Психолого-педагогічні засади пізнавальної діяльності учнів. Аналіз активних та інтерактивних методів навчання. Методичні рекомендації вчителям щодо організації пізнавальної діяльності школярів в процесі вивчення географії Південної та Північної Америки.
Краткое сожержание материала:

Размещено на

ОРГАНІЗАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ У ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ ГЕОГРАФІЇ

Магістерська робота студента VI курсу історичного факультету

(група Г-6 спеціальності "географія")

пізнавальний навчання інтерактивний географія

Зміст

ВСТУП

РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

НА УРОКАХ ЕОГРАФІЇ

1.1 Психолого-педагогічні засади пізнавальної діяльності учнів

1.2 Мотивація пізнавальної діяльності

1.3 Активізація та організація пізнавальної діяльності на уроках географії

1.4 Самостійна пізнавальна діяльність учнів

РОЗДІЛ 2. МЕТОДИКА ОРГАНІЗАЦІЇ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

2.1 Активні та інтерактивні методи навчання

2.2 Методичні рекомендації вчителям географії щодо організації пізнавальної діяльності учнів в процесі вивчення фізичної географії Південної та Північної Америки

2.3 Зміст навчального матеріалу до вивчення тем географії Південної та Північної Америки

ВИСНОВКИ

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

ДОДАТКИ

Вступ

Демократизація та гуманізація суспільства, нові завдання, які ставить життя, зумовлюють необхідність якісних змін в організації навчального процесу загалом та пізнавальної діяльності зокрема. На початку XXI століття вимоги до загальноосвітнього процесу постійно зростають і методичний апарат навчання географії повинен відповідати цим вимогам. Проте існує низка проблем пов'язаних із впровадженням сучасних досягнень психодидактики у шкільну практику.

Національна доктрина розвитку освіти ставить перед учителем завдання створити дитині умови для її максимального самовизначення й самовираження. Навчання має бути максимально наближеним до запитів і можливостей дитини.

Умовою успіху в розвитку мислення є, висока пізнавальна активність учнів. Ефективне засвоєння знань передбачає таку організацію пізнавальної діяльності учнів, за якої навчальний матеріал стає предметом активних розумових і практичних дій кожної дитини. Пошуки методів навчання, що активізували б вплив на процес навчання, призводять до підвищення актуальності розвивальних і проблемних методів, самостійної роботи, творчих завдань. При цьому психологічно обґрунтований вигляд має така організація уроку, за якої діти вчаться не з примусу, але з бажанням і за внутрішніми потребами.

Активно-пізнавальна і практична діяльність учнів -- одна з головних турбот учителя географії. Традиційний методичний апарат навчання географії не завжди забезпечує ефективне формування навичок самостійної пізнавальної діяльності учнів, що зумовлює необхідність його удосконалення, подальшої розробки методичних підходів до вирішення цього нагального питання. Завдання сучасного вчителя -- знайти такі форми навчання, які зробили б урок цікавішим, підвищили інтерес учнів до вивчення предметів, активізували б їхню пізнавальну діяльність та зняли напруження. Важливість цієї проблеми і визначила вибір теми дослідження.

Аналіз фахової літератури свідчить, що досліджувану нами тему розробляти різні науковці та методисти. Психолого-педагогічні основи пізнавальної діяльності досліджували Т. Долбенко [16], Н. М. Островерхова [62, 63], В. К. Буряк [4]. Проблемою її мотивації займалися Т. Г. Басок [1], О. В. Губенко [14], Л. Ф. Тихомирова [52], В. П. Харковлюк [57]. Різні аспекти активізації та організації пізнавальної діяльності є в працях І. М. Варфоломєєва [5], М. О. Врублевської [8], С. С. Генкал [10], Ю. Герцик [11], В. М. Гнєдашева [12], Т. Долбенко [15], Н. Дудник [17], Б. О. Житник [19], В. А. Карсонова [20], Л. Кирилюка [21], П. Колісник [24], І.Я. Лернера П. [26], В. І. Лозова [28], В. В. Локтіонов [29], Н. В. Лубенська [30], В. В. Максимюк [31], Л. М. Назарець [36], Б. Пашнев [38], А. В. Порецький [46], А. Прихожан [47], О. Г. Фідрі [56], Г. С. Харханова [58], Г. Д. Чистякова [59], О. Шитник [60], Г. И. Щукиної [61]. Проблеми самостійної пізнавальної діяльності розробляли В. К. Буряк [3, 4], Й. Пейчева [39]. Інтерактивним навчанням та активними методами навчання загалом займалися М. Ю. Варшавська [6], Л. Гарус [9], Н. Гниліченко [13], І. Кривокінь [25], О. Є. Лісіч [27], О. Пометун [44, 45], О. Стефак [48], Л. П. Суховерхова [49], Л. Покась [43], Э. Л. Носенко [37]. Окреслене коло питань висвітлено і у роботах спеціалістів з методики навчання географії, а саме: О. Бугрій [2], С. Г. Коберника [34], Г. Коваленко [23], О. В. Петуніна [42], О. М. Топузова [54].

Проте слід зазначити, що у фаховій методичній літературі бракує грунтовних методичних рекомендацій з приводу організації самостійної пізнавальної діяльності учнів.

Мета дослідження: узагальнення та систематизація психодидактичних засад організації пізнавальної діяльності учнів на уроках фізичної географії та розробка методики організації такої діяльності.

Для досягнення цієї мети ми зробили спробу вирішити наступні завдання:

1) з'ясувати теоретичні засади організації пізнавальної діяльності учнів;

2) обґрунтувати психодидактичне підґрунтя навчально-пізнавальної діяльності учнів на уроках фізичної географії;

3) створити методичні рекомендації щодо організації пізнавальної діяльності учнів на уроках фізичної географії;

4) відібрати навчальний матеріал та форми організації його вивчення до тем "Південна Америка" та "Північна Америка".

Об'єкт дослідження: процес навчання фізичної географії в загальноосвітніх навчальних закладах.

Предмет дослідження: організація пізнавальної діяльності учнів в процесі навчання фізичної географії.

Для розв'язання поставлених завдань застосовувались такі методи дослідження:

- теоретичні (метод системного аналізу, синтезу, порівняння), які дозволили з'ясувати та уточнити основні поняття дослідження, зробити теоретичний аналіз психолого-педагогічної, методичної та наукової літератури;

- емпірічні (педагогічне спостереження, бесіди), що були спрямовані на обгрунтування ефективності методики організації пізнавальної діяльності учнів на уроках географії.

Наукова новизна даної роботи полягає в тому, що було підібрано найбільш доцільні методи та форми організації пізнавальної діяльності учнів на основі її психодидактичних засад, виходячи з реалій сучасної шкільної практики. Значна частина нашого дослідження має практичне значення, оскільки може використовуватись учителями в школі для підвищення продуктивності уроку.

Робота складається зі вступу, двох розділів, висновків, додатків і списку використаних джерел.

У першому розділі ми охарактеризували теоретичні засади пізнавальної діяльності: дослідили психолого-педагогічні основи пізнавальної діяльності учнів, мотивацію, активізацію та організацію такої діяльності.

У другому розділі висвітлили методику організації пізнавальної діяльності учнів на прикладі вивчення тем "Південна Америка" та "Північна Америка".

РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ НА УРОКАХ ГЕОГРАФІЇ

1.1 Психолого-педагогічні засади пізнавальної діяльності учнів

Аналіз психологічної основи уроку передбачає вивчення і оцінку того, якою мірою організація, зміст навчання і дидактичні прийоми забезпечують розвиток учнів, цілісність і ефективність процесу пізнання, активізацію навчально-пізнавальної діяльності учнів. Методологічною основою навчально-пізнавальної діяльності є філософське вчення про єдність свідомості та діяльності особистості.

Оскільки психологічні особливості особистості учня залежать від біологічного фундаменту, який зумовлює динаміку психічної діяльності, психологи виділяють два основних показники динаміки психічних процесів і поведінки - активність та емоційність. Активність проявляється у швидкості та силі перебігу психічних процесів, а динамічність поведінки особистості зумовлюється темпераментом, тобто переважно природженим характером, але не характеризує її переконань, поглядів, інтересів.

Навчально-пізнавальна діяльність є одним із найскладніших видів діяльності. Її специфіка полягає в тому, що її суб'єкт водночас є об'єктом, а певні зміни в суб'єкті є безпосереднім продуктом діяльності. Успішне навчання дітей у школі великою мірою залежить від усвідомлення мети навчання і мотивів, якими вони керуються. У навчанні помітно проявляється соціальна і пізнавальна мотивації: перша на основі усвідомлення ролі та необхідності знань для життя та праці, друга - у ставленні до змісту знань, в інтересі до них. Отже, навчання об'єктивно пов'язане з розвитком особистості. Навчаючись, дитина розвивається, а розвиваючись, засвоює складніші завдання [7].

У розвитку особистості важливу роль відіграє активізація розумової діяльності, уваги, сприймання, пам'яті, уяви тощо. Структура навчально-пізнавальної діяльності, її ефективність визначається рівнем сформованості самостійної навчально-пізнавальної діяльності учнів. У процесі навчання взаємодіють учитель та учні як основні його суб'єкти, поєднані спільною метою і предметом діяльності. Кожен з них - особистість, що проявляє себе у ставленні до інших, до своїх...

Другие файлы:

Активізація пізнавальної діяльності учнів в процесі навчання математики
Теоретичні основи активізації пізнавальної діяльності учнів 9 класу основної школи в процесі навчання математики. Методи та засоби активізації пізнава...

Активізація пізнавальної діяльності учнів основної школи у процесі вивчення геометрії
Значення проблеми активізації пізнавальної діяльності для дидактики та методики викладання математики. Використання комп'ютерно-орієнтованих засобів н...

Сучасні прийоми активізації пізнавальної діяльності учнів при вивченні математики у школі
Поняття пізнавальної діяльності. Інтерактивне навчання як сучасний напрям активізації пізнавальної діяльності учнів. Методика застосування групового м...

Організація колективної пізнавальної діяльності школярів у навчальному процесі початкової школи
Організація навчального процесу в початковій школі. Особливості педагогічного співробітництва. Експериментальне дослідження ефективності застосування...

Розвиток пізнавальної активності другокласників засобами гри
Гра як один із видів діяльності людини, її специфічні риси та значення в розвитку особистості дитини, аналіз їх використання в виховному процесі в поч...