Організація і проведення уроків по історії України
Краткое сожержание материала:
Урок №1
Тема: Національно-визвольна війна українського народу середини XVII ст. Причини та передумови. Початок війни.
Мета: з'ясувати, якими були передумови Національно-визвольної війни; розповідати про Б. Хмельницького та його сподвижників, перші битви Національно-визвольної війни; характеризувати події початку війни; розвивати логічне та історичне мислення школярів; виховувати в учнів інтерес і повагу до історії своєї держави.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Форми роботи: фронтальна, групова, самостійна, евристична бесіда, розповідь вчителя, складання проекту, робота з дидактичним матеріалом.
Обладнання: підручник, стінна карта, атлас, ілюстративний матеріал.
Основні поняття й терміни: Національно-визвольна війна.
Основні дати: 1595-1657 pp. - роки життя Б. Хмельницького; 22 січня 1648 р. - початок Національно-визвольної війни українського народу середини XVII ст.; 1648-1657 pp. - Національно-визвольна війна українського народу під проводом Б. Хмельницького.
Структура уроку
I. Організація навчальної діяльності
II. Актуалізація опорних знань.
IIІ. Мотивація навчальної діяльності.
ІV. Сприйняття і первинне усвідомлення учнями нового матеріалу.
1. Передумови та причини Національно-визвольної війни.
Розповідь учителя
Найважливішою подією української історії XVII ст. стала Національно-визвольна війна українського народу, що була обумовлена загостренням суперечностей у різних сферах розвитку суспільства, які спричинили передумови початку війни.
Завдання
1) Наведіть факти погіршення соціально-економічного становища та національно-релігійних утисків українського населення від польської влади.
2) Якими були причини козацьких виступів у 20-30-х pp. XVII ст.?
Виступи учнів за методом проектів.
У цей час надзвичайно ускладнилася ситуація в соціально-економічній сфері. Унаслідок зростання в Україні землеволодінь польської шляхти селяни втрачали землю і ставали кріпаками. Значно погіршилося також становище міщанства й реєстрових козаків. Критичним було становище в національно-релігійній сфері. Усіляко обмежувалися можливості українців уживати рідну мову. Один за одним в Україні з'являлися католицькі костьоли, монастирі та єзуїтські колегіуми. Незважаючи на проголошувану владою свободу віросповідання, не припинялися утиски православних. У тогочасній Україні саме релігійні утиски були чинником, що об'єднував представників різних верств у їхніх протестах проти польської влади.
Робота з документом
Б. Хмельницький про основну причину Національно-визвольної війни Причиною, яка спонукала козаків піднятися війною проти ляхів, було не те, що ляхи несправедливо відбирали в них села й доми, не те, що позбавляли їх земної батьківщини, не те, що обтяжували їх роботами, подібно до немилостивих фараонів (усе це ще могли б стерпіти козаки), а те, що ляхи, змушуючи козаків відступати від благочестивих догматів та приєднуватися до невірного вчення, злим юродством руйнували села й доми нетлінних душ.
Запитання до документа
У чому Б. Хмельницький убачав основну причину війни українців із поляками?
Наведіть приклади боротьби українців за православну віру в першій половині XVII ст.
Розповідь учителя
У політичній сфері відсутність власної державності, втрата еліти через полонізацію та окатоличення призвели до того, що український народ за умови подальшого перебування у складі Речі Посполитої не мав перспектив для повноцінного розвитку. Визрівали також психологічні передумови до вибуху Національно-визвольної війни. Ступінь-і характер насильства в діях панів, орендарів, урядовців і католицького духівництва під час придушення козацьких виступів попередніх років викликали в українському суспільстві гнів щодо гнобителів і прагнення помститися за заподіяні кривди.
Робота з термінами та поняттями
Національно-визвольна боротьба -- рухи поневолених народів за повалення чужоземного панування, ліквідацію національного й колоніального гноблення, завоювання національної незалежності.
Робота в малих групах: виявлення причин та передумов Національно-визвольної війни (використовується текст підручника та додаткових матеріалів). У підсумку виявлені причини та передумови зводять в єдину таблицю.
Наприклад:
Національно-визвольної війни українського народу середини XVII ст. |
||
Передумови |
Причини |
|
Формування української ранньоновітньої нації, яка в межах Речі Посполитої фактично не мала шансів на повноцінний розвиток. Перетворення українського козацтва на провідну політичну силу, яка внаслідок загострення протиріч між інтересами України і великодержавними амбіціями Польщі відігравала роль суспільного детонатора. Поширення в Україні ідей боротьби за національну незалежність і особисту свободу людини, що набули в цей час поширення в Європі |
Посилення соціально-економічного гноблення селян, міщан, козаків, яке дедалі більше ототожнювалося з польським пануванням. Посилення національно-релігійного гніту внаслідок відверто дискримінаційної політики Речі Посполитої: утиски православної церкви, усунення українців від участі в міському самоврядуванні, обмеження щодо української мови і освіти тощо. Перетворення репресивної політики польської влади на «зразок» у боротьбі українців за свої станові інтереси: орієнтація на силові засоби захисту своїх прав. Прагнення народу помститися шляхті за наругу над ним |
2. Б. Хмельницький та його соратники.
Слово учителя
Національно-визвольна війна українського народу середини XVII ст. тривала з лютого 1648 р. до серпня 1657 р. (існують й інші періодизації війни; деякі історики називають її революцією, що тривала до 1676 p.). Вона мала національно-визвольний, релігійний та соціальний характер. її рушійною силою були козаки, міщани, селяни, православне духівництво, частина дрібної української шляхти. Очолював їх Б. Хмельницький.
Повідомлення учня про Б. Хмельницького.
Богдан (Зиновій) Хмельницький (1595--1657) -- гетьман України, творець Української козацької держави. Місцем народження вважається хутір Суботів. Походив він із дрібної української шляхти. Освіту здобув в одній із київських шкіл та у Львівській єзуїтській колегії. Із юнацьких років Б. Хмельницький перебував на військовій службі. У 1620 р. разом із батьком брав участь у поході польського війська до Молдови проти турок. У битві під Цецорою батько загинув, а Богдан потрапив до турецького полону, із якого його викупили запорожці. Повернувшись, він вступив до реєстрового козацького війська, згодом став писарем. Брав участь у походах проти Кримського ханства, а в часи повстань 30-х pp. XVII ст. виступав на боці козаків. У січні 1648 р. очолив Національно-визвольну війну. Під час національно-визвольних змагань проявив себе як досвідчений полководець, талановитий дипломат і видатний державний діяч. Осмислюючи досвід визвольної боротьби, сформулював ідею створення незалежної Української держави в її етнічних межах і розпочав її реалізацію. Домігся визнання Української козацької держави як суб'єкта міжнародного права. Помер у Чигирині й був похований у Суботові в Іллінській церкві.
Завдання: скласти таблицю на основі отриманої інформації.
Хмельницький як особа |
Хмельницький як діяч |
|
Розповідь учителя
Створити з повсталих селян і козаків боєздатну армію, яка боролася за визволення України, Б. Хмельницький зміг, спираючись на своїх сподвижників. Серед них були представники різних станів -козацтва, української шляхти, міщан. У роки війни вони стали талановитими воєначальниками, будівничими держави, дипломатами.
До найближчого оточення гетьмана належали Іван Богун, Кіндрат Бурляй, Іван Гиря, Матвій Гладкий; Філон Джеджалій, Максим Кривоніс, Іван Виговський, Антон Жданович, Федір Вешняк та інші.
V. Узагальнення і систематизація знань.
Запитання
Якими були передумови і причини Національно-визвольної війни?
Назвіть дату Національно-визвольної війни середини XVII ст..
Назвіть імена соратників Б. Хмельницького.
На які періоди поділяється Національно-визвольна війна?
Яка подія стала приводом до початку війни?
Якою бул...
Особливості проведення уроків "Я і Україна" в 1 класі
Теоретичні основи ознайомлення першокласників з природою, основні завдання вчителів та методи їх реалізації. Організація та послідовність спостережень...
Методика проведення предметних уроків із природознавства
Класифікація уроків за дидактичною метою. Предметний урок та його значення у навчально-виховному процесі початкової школи. Вдосконалення методики орга...
Комп’ютерна підтримка уроків математики у початковій школі
Використання комп’ютера у процесі навчання математики молодших школярів, методика проведення уроків математики із використанням комп’ютерних засобів....
Методика проведення інтерактивних уроків з української мови
Урок як форма організації навчання. Сучасні підходи до типології та структури уроків. Приклади практичного використання методики проведення нетрадицій...
Проведення уроків
Приклади схем проведення уроків за темами: ступені порівняння якісних прикметників, вживання апострофа, творчість Івана Франка, Леся Українка "Тиша мо...