Студенческий сайт КФУ - ex ТНУ » Учебный раздел » Учебные файлы »Педагогика

Класифікація читацьких інтересів

Тип: реферат
Категория: Педагогика
Скачать
Купить
Обґрунтування методів, видів і форм роботи, які сприяють розвитку читацьких інтересів. Вплив економічних та соціокультурних факторів на читання. Форми вияву пізнавальної потреби у школярів. Організація роботи бібліотеки. Аналіз ставлення читачів до книг.
Краткое сожержание материала:

Размещено на

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

ВІДОКРЕМЛЕНИЙ СТРУКТУРНИЙ ПІДРОЗДІЛ -

КАНІВСЬКИЙ ГУМАНІТАРНИЙ ІНСТИТУТ

УМАНСЬКОГ ДЕРЖАВНОГО ПЕДАГОГІЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ ІМЕНІ ПАВЛА ТИЧИНИ

Кафедра книгознавства та загальнонаукової

підготовки

ІНДИВІДУАЛЬНЕ НАУКОВО-ДОСЛІДНЕ ЗАВДАННЯ

З курсу «Бібліотечно-інформаційна обслуговування»

На тему: Класифікація читацьких інтересів

Виконала

заочної форми навчання

Порожня О.Ю.

Канів - 2014

ЗМІСТ

Вступ

1. Значення читацьких інтересів для бібліотеки

1.1 Причини вивчення читацьких інтересів

1.2 Види читацьких інтересів

2. Організація роботи бібліотеки і методи вивчення читацьких інтересів

2.1 Методи і принципи вивчення читацьких інтересів

2.2 Організація роботи бібліотеки

Висновки

Список використаних джерел

Вступ

Актуальність дослідження. У сучасних навчальних закладах навчально-виховний процес спрямований на виховання учнів. Школа і учитель, повинні забезпечити розвиток і саморозвиток особистості, навчити мистецтву творити себе і своє життя.

Тому одним із актуальних способів досягти цього є розвиток інтересу до читання. Адже: "Читання … закладене в основу навчання і є одним з найнеобхідніших навичок в житті. […] Люди, які вміють добре читати, вносять внесок у створення процвітаючого, працездатного суспільства. У той же час вони самі живуть більш насиченим життям ".

Велику роль у цьому процесі відіграє книга. Тому важливим завданням є виховати в учня інформаційно-бібліографічну та читацьку культуру, формувати вміння користуватися бібліотекою, іі послугами, книгою, довідковим апаратом. Та в сучасному суспільстві, коли розвиток технологій настільки зріс, що бібліотеки поступово втрачають свої позицію у процесі виховання читання. Бібліотеки поступово переходять на задній план у вивченні літератури.

А це означає, що для вирішення цієї проблеми, бібліотекарям потрібно вивчати читачів. Це є найважливішою умовою успішної роботи бібліотеки з бібліотечного обслуговування читачів. Їхнім завданням є максимальне задоволення інформаційних потреб читачів і їх запитів. Тому потрібно слідкувати, за їхніми інтересами, яка література є актуальною, які книги читаються, а які ні.

Метою дослідження є обґрунтування методів, видів і форм роботи, які сприяють розвитку читацьких інтересів.

Предмет дослідження - методи та прийми вивчення читацьких інтересів.

Об'єктом дослідження став процес формування читацьких інтересів у школярів.

Завданням дослідження є розкрити проблему і причини формування читацьких інтересів у дітей.

Дослідження складається із двох розділів.

Перший розділ, який називається «Значення читацьких інтересів для бібліотеки» складається з двох підпунктів. У першому підвідділі розглядаються причини і умови вивчення читацьких інтересів, чим вони зумовлені і їх проблематика. Другий описує і досліджує методи і принципи за допомогою яких вивчаються читацькі інтереси.

Розділ другий переходить до теми дослідження і також складається з двох розділів. Це читацькі інтереси і їх види, і власне сама класифікація.

Дослідження закінчується висновками, які висвітлюють мої думки щодо цієї теми і списком використаних джерел.

1. Значення читацьких інтересів для бібліотеки

1.1 Причини вивчення читацьких інтересів

Одним із головних засобів розвитку особи, її інтелекту, культури, здобуття і поглиблення знань - є читання.

Проте в останні роки можна спостерігати протиріччя між соціальною потребою у високоосвічених, грамотних людях і тотальним зниженням читацької активності.

На читання впливають економічні та соціокультурні фактори: технічний рівень розвитку суспільства, стан видавничої справи, книжкової торгівлі, бібліотечної справи, рівень освіти, наявність вільного часу. Однією з причин зниження читання в наш час вважається широке розповсюдження аудіовізуальних засобів масової комунікації - телебачення, радіо, комп'ютерної техніки.

Сьогодні у час нових інформаційних технологій, коли учні оволодівають комп'ютером раніше, ніж починають говорити, вчителі-практики, методисти усе більше звертають увагу на падіння інтересу до книги і читання у дитячому середовищі, а така ситуація значно позначається на процесі орієнтації дітей у цінностях навколишнього світу.

Читацький інтерес - це форма вияву пізнавальної потреби (читати, щоб знати), що спонукає до свідомої діяльності з певним колом книжок, яким читач віддає перевагу перед іншими, тому що відчуває в них особливу потребу.

Проблемою розвитку читацьких інтересів, зацікавились ще за довго до науково-економічного прогресу і ці дослідження тривають і донині.

Численні науковці і бібліотекарі-новатори вивчали потреби дітей протягом багатьох років і вивчають їх зараз з метою вироблення оптимальної системи забезпечення їх задоволення. Ці дослідження показують, що особливо важливо в бібліотеках і книгарнях мати достатньо профільної літератури, науково-популярних видань за цільовим і читацьким призначенням, галузями знань, тематикою шкільних програм, доступних за віком енциклопедій, довідників, словників, цікавої літератури для проведення вільного часу.

Дослідження останніх років говорять про формування нових інформаційних потреб, пов'язаних з виникненням шкіл нового типу і профільних шкіл, що вимагає від книговидавців і бібліотекарів якісно іншого виміру інформаційно-коментаторської діяльності. Серед читацьких інформаційних потреб, як і pаніше, переважають пов'язані з шкільним процесом: додаткова література до теми уроку, написання переказу, твору, реферату, складання списку з тієї чи іншої теми, програма позакласного читання і т.п., але з'явилися й нові, особливо в сфеpі самоосвіти: пpавово-економічні, суспільствознавчі, етноістоpичні, політологічні, мистецтвознавчі і т.п. теми, пов'язані з пpагненням школяpів стати свідомим творцем свого і навколишнього життя.

Численні дослідження вчених доводять, що читання - важливий компонент у всебічному розвитку зростаючої особистості. Звідси така велика увага до читання у школі першого ступеня, де воно розглядається як: одна з форм комунікації особистості у широкому контексті життєдіяльності, не обмежуваної мовними функціями, вияв особистості як читача; процес витягу інформації з тексту; активний процес, регульований метою, мотивами, ціннісними орієнтаціями, тобто особистісними утвореннями, стосовно яких техніка читання виконує службові функції. Розвиток новітніх технологій потребує набагато кращого вміння читати, ніж раніше. Це повязано з тим, що в останні десятиріччя стрімко зростає обсяг інформації, яку необхідно засвоїти для успішної подальшої життєдіяльності. А це потребує збільшення темпу читання, швидкості розуміння і прийняття рішення. Тож читання є основою освіти і самоосвіти, неперервною навичкою освіти людини протягом усього життя

Отже, Перед сучасним бібліотекарем стоїть завдання проводити крім епізодичних досліджень систематичне вивчення читачів у процесі їх обслуговування. Основними базами такого вивчення повинні стати ЦБС.

Тому для бібліотечного працівника є важливим вивчення сучасних читацьких інтересів та їх потреб.

1.2 Види читацьких інтересів

Читацькі інтереси класифікують за різними підставами.

У залежності від того, хто виступає носієм читацьких інтересів, їх можна розглядати як особистісні, групові. Вони діалектично взаємопов'язані. Суспільний інтерес через групові проявляється в особистісних інтересах. У тей же час громадський чи груповий читацький інтерес не закінчується особистісному, а має свої закономірності формування та розвитку, якф необхідно враховувати бібліотекарю.

В основі групових читацьких інтересів лежать групові потреби в читанні. Наприклад, інформаційні потреби трудового колективу створюють однакову для всіх об'єктивну необхідність у читанні літератури за фахом. Звичайно, у кожного свої вподобання і не всім підходить література однієї і тої самої тематики.

У залежності від того, вірно чи спотворено відображають читацькі інтереси об'єктивну значимість друкованої продукції для читача, їх ділять на справжні і несправжні. Перебільшуючи емоційну привабливість певної літератури, помилковий читацький інтерес завищує ступінь її відповідності реальним потребам у читанні, спотворює їх.

Особливо важливо відрізняти помилкові інтереси від істинних при соціально-психологічному аналізі масового читання. Масове обдурювання читацьких аудиторій служить засобом дезорієнтації і відволікання від соціально значущих інтересів. У справі подолання та «профілактики» помилкових читацьких інтересів велику роль грає розвиток читацького смаку.

Читацький смак - це здатність суб'єкта до самостійного судження про естетичні достоїнства творів друку. Здатн...

Другие файлы:

Формування у молодших школярів читацьких інтересів у процесі роботи з дитячою художньою книжкою
Психолого-педагогічні основи виховання читацьких інтересів. Загальне поняття про пізнавальний інтерес, його роль у формуванні особистості дитини. Вихо...

Формування читацьких інтересів семикласників активними методами навчання
Розвиток читацьких інтересів учнів середньої школи як наукова проблема. Психологічні і педагогічні принципи розвитку читацької компетенції у школярів....

Формування читацьких інтересів молодшого школяра на основі використання ілюстрованого матеріалу
Теоретичні засади формування читацьких інтересів молодих школярів. Читання як мовленнєва діяльність. Загальна характеристика малюнків та ілюстрацій як...

Інтерактивні методи навчання як засіб розвитку читацького інтересу молодших школярів
Резерви у методичних пошуках ефективності уроку читання. Розкриття сутності інтерактивних технологій, їх застосування в роботі з учнями молодшого шкіл...

Літературна освіта школярів на уроках читання у початковій школі
Роль літературної освіти для формування читацьких інтересів школярів. Педагогічні умови літературної освіти. Вимоги програми з читання для учнів почат...