Студенческий сайт КФУ - ex ТНУ » Учебный раздел » Учебные файлы »Биология

Основи біології

Тип: методичка
Категория: Биология
Скачать
Купить
Ферменти, їх біологічна роль та хімічна природа. Рух цитоплазми, тургор, плазмоліз і деплазмоліз. Будова і функції ядра. Цитоплазма, будова і функції цитоскелета. Вплив несприятливих факторів на органоїди клітини. Клітинна теорія Шванна та Шлейдена.
Краткое сожержание материала:

Размещено на

Размещено на

Міністерство освіти і науки України

Полтавський національний технічний університет

імені Юрія Кондратюка

Санітарно-технічний факультет

Кафедра екології

Методичні вказівки до виконання лабораторних робіт із дисципліни «Біологія»

Освітньо-кваліфікаційний рівень - Бакалавр

для спеціальності 6.070800

Екологія та охорона навколишнього середовища

Методичні вказівки до виконання лабораторних робіт із дисципліни "Біологія" для студентів спеціальності 6.0708000 "Екологія та охорона навколишнього середовища". Частина І / Полтава: ПолтНТУ, 2003. 37с.

Укладачі: доктор біологічних наук, проф. В.Ф. Коваленко, доктор біологічних наук, доц. О.І.Цебржинський, асист. Р.В.Аніскіна-Левчук.

Відповідальний за випуск: завідувач кафедри екології В.Ф.Коваленко, професор, доктор біологічних наук, академік УААН.

Рецензенти: завідувач кафедри медичної біології, паразитології, генетики Української медичної стоматологічної академії, проф. С.І. Дубінін; кандидат біологічних наук, доц. В.О.Пілюгін

Редактор Н.В.Жигилій

Коректор Н.О.Янкевич

Вступ

Курс дисципліни "Біологія" охоплює великий науковий матеріал. Мета лабораторних занять закріпити, розширити і поглибити знання студентів із теоретичного курсу. Лабораторні заняття містять у собі елементи дослідження, підводять студентів до певних узагальнюючих висновків. Для активної роботи студентів на лабораторних заняттях вони повинні засвоїти теоретичний матеріал із відповідних тем курсу загальної біології, повторити матеріал із курсів ботаніки, зоології, анатомії та фізіології людини, хімії, фізики, ознайомитися з додатковою літературою і дати відповіді на тестові питання вихідного контролю.

До деяких тем подаються задачі та методика їх розв'язування. Вміщені рисунки допоможуть розібратися у матеріалі, що вивчається, осмислити складні процеси, які відбуваються в живих організмах.

Кожна лабораторна робота включає декілька завдань, якщо потрібно, невелику теоретичну частину, хід виконання самостійної роботи та певних спостережень, тести підсумкового контролю для закріплення знань студентів.

Для виконання лабораторних завдань необхідно вести зошит, у якому систематично робити рисунки, проводити записи. Рисунки повинні бути досить великими, чіткими, з необхідними позначками. Після завершення роботи необхідно дати відповіді на тести підсумкового контролю і заповнити пункти рубрики «Висновки».

Нижче нагадуємо вам, як слід користуватися мікроскопом.

Правила роботи з мікроскопом (рис. 1)

1. Установіть мікроскоп штативом до себе, предметним столиком від себе.

2. Поставте в робоче положення об'єктив малого збільшення. Для цього повертайте револьвер з об'єктивами доти, доки один із них не опиниться над отвором предметного столика. Коли об'єктив займе певне положення, у револьвері спрацює защіпка й почується легке клацання.

3. За допомогою макрогвинта підніміть об'єктив над столиком на 0,5 см, відкрийте діафрагму і трохи підніміть конденсор.

4. Дивлячись в окуляр, обертайте дзеркало в різних напрямках, поки поле зору мікроскопа не буде рівномірно яскраво освітлене.

5. На предметний столик покладіть препарат накривним скельцем угору так, щоб об'єкт містився навпроти отвору предметного столика. Закріпіть препарат затискачами.

6. Дивлячись збоку на окуляр, поступово опускайте його за допомогою макрогвинта, поки відстань до препарату не дорівнюватиме 1-2 мм.

Рис.1. Мікроскоп біологічний робочий: 1 основа; 2 коробка з механізмом мікрометричного фокусування; 3 рукоятка мікрометричного фокусування; 4 рукоятка макрометричного фокусування; 5 стопорний гвинт; 6 центрирувальний гвинт; 7 тубусотримач; 8-головка; 9-монокулярна насадка; 10 гвинт насадки; 11 гвинт револьвера;12 револьвер; 13 предметний столик; 14 гвинт конденсора; 15-16 корпус конденсора; 17 відкидна лінза в оправі; 18 рукоятка конденсора; 19 дзеркало.

7. Дивлячись в окуляр, повільно піднімайте макрогвинтом тубус доти, доки в полі зору мікроскопа не з'явиться зображення об'єкта (відстань між об'єктом і препаратом при цьому становить приблизно 0,5 см).

8. Щоб розглянути об'єкт при великому збільшенні, необхідно його певну зону розмістити у центрі поля зору мікроскопа, повільно пересуваючи препарат.

9. Обертаючи револьвер, переведіть у робоче положення об'єктив великого збільшення.

10. Опустіть об'єктив, дивлячись на нього збоку, майже до стикання з препаратом.

11. Дивлячись в окуляр, повільно піднімайте тубус за допомогою макрогвинта, поки в полі зору не з'явиться зображення. Не кваптеся, оскільки фокусна відстань становить усього 1 мм і зображення можна легко пропустити. Якщо це трапилось, повторіть усе спочатку (пункти 10 і 11).

12. Для тонкого наведення різкості користуйтесь мікрогвинтом.

Лабораторна робота №1

Тема: Визначення деяких органічних молекул та їх властивостей

Мета ознайомлення із принципами визначення деяких хімічних речовин, які входять до складу живих організмів.

Завдання для самопідготовки вивчити матеріал із теми “Вуглеводи, ліпіди”, дати правильну відповідь на тести вихідного контролю.

Тести вихідного контролю

1. Полісахарид крохмаль складається з мономерів: а) глюкоза; б) галактоза; в) фруктоза; г) рибоза.

2. Дисахарид сахароза складається з мономерів: а) глюкоза; б)галактоза; в) фруктоза; г) рибоза.

3. Опишіть властивості моносахаридів.

4. Опишіть властивості полісахаридів.

5. До складу нейтральних жирів можуть уходити залишки: а)фосфорної кислоти; б) багатоатомних спиртів; в) гліцеролу; г) жирних кислот; д) амінокислот; е) аміноспиртів.

6. До складу фосфоліпідів можуть уходити залишки: а) фосфорної кислоти; б) багатоатомних спиртів; в) гліцеролу; г) жирних кислот; д) амінокислот; е) аміноспиртів.

7. Опишіть властивості ліпідів.

8. Охарактеризуйте поняття: “гідрофільність”, “гідрофобність”.

Зміст роботи

1. Визначення полісахариду крохмалю за допомогою реакції з йодом

При взаємодії крохмалю з йодом утворюються сполуки, які забарвлені в синій колір. Якщо їх нагріти, забарвлення зникає, але з'являється знову при охолодженні, що свідчить про утворення нестійких комплексів включення крохмалю з йодом.

2. Характерною властивістю ліпідів є їх розчинність у багатьох розчинниках (ацетон, хлороформ, діетиловий ефір) і нерозчинність у воді. Якщо до спиртового розчину ліпіду додати воду, утвориться емульсія. Найдрібніші ліпідні крапельки, зважені у воді, відбивають світло, внаслідок чого емульсія здається білою.

Обладнання та матеріали: водяна баня або спиртівка, пробірки (штатив) або стакани, мірний посуд, лійки, піпетки, олія, спирт, ефір (хлороформ, очищений гас, бензин), крохмаль, розчин Люголя.

Хід роботи

1. У пробірку помістити 2 мл. 0,1% розчину крохмалю й додати 1-2 краплі розчину Люголя. Вміст пробірки перемішати і спостерігати утворення синього забарвлення. Суміш нагрійте на водяній бані чи в посудині з гарячою водою. Потім охолодіть.

Результати

2. У три пробірки помістіть по 0,2-0,3 мл. олії, потім у першу додайте 5 мл. води, в другу - 5 мл. спирту, у третю - 5 мл. ефіру (хлороформу, очищеного гасу, бензину). Вміст усіх трьох пробірок енергійно перемішайте.

Висновки

Тести підсумкового контролю:

1. Дайте характеристику полісахаридів.

2. Назвіть відомі вам полісахариди.

3. Ліпіди розчиняються у: а) воді; б) бензолі; в) неполярних розчинниках; г) кислотах; д) лугах.

4. До ліпідів належать: а) фосфоліпіди; б) нейтральні жири; в) холестерол; г) глікоген; д) целюлоза; е) хітин.

5. Природа нейтральних жирів: а) тригліцероли; б) діацилгліцероли; в) фосфогліцероли; г) гліколіпіди.

Лабораторна робота №2

Тема: Вивчення властивостей ферментів

Мета провести досліди щодо розщеплення пероксиду водню за допомогою ферменту каталази рослинних та тваринних клітин. Сформулювати уявлення про роль ферментів у клітинах.

Завдання для самопідготовки вивчити матеріал за темою “Білки. Ферменти. Нуклеїнові кислоти.”. Дати правильну відповідь на тести вихідного контролю.

Тести вихідного контролю:

1. Ферменти відрізняються від інших білків тим, що: а) є каталізаторами хімічних реакцій; б) містять вітаміни; в) містять метали; г) здатні до денатурації; д) мають третинну структуру.

2. Яка хімічна природа біологічних каталізаторів?

3. Що становить собою активний центр ферментів?

4. Які чинники впливають на швидкість ферментативних реакцій?

Зміст роботи

1. Ферментативне розщеплення пероксиду вод...

Другие файлы:

Методика проведення інтегрованих уроків під час вивчення шкільного курсу біології
Особливості інтегрованої системи навчання. Застосування міжпредметних зв’язків, як основи інтегрованого навчання. Вплив проведення інтегрованих уроків...

Формування екологічних понять на уроках біології
Основи формування екологічних понять на уроках біології в загальноосвітній школі як засобу підвищення екологічної свідомості учнів. Психолого-педагогі...

Процес активізації пізнавальної діяльності учнів на уроках біології
Метод ігрової ситуації як різновид нетрадиційного навчання, технологія його використання при вивчені курсу біології у сьомих класах. Характеристика ет...

Санітарно-гігієнічне виховання учнів в ході роботи вчителя біології
Сучасний стан проблеми санітарно-гігієнічного виховання учнів в ході роботи вчителя біології та шляхи її подолання. Основи формування санітарно-гігієн...

Методика навчання біології, як галузь педагогічної науки
Особливості методики навчання біології - педагогічної науки, яка розробляє й визначає раціональні методи, прийоми, засоби та форми навчальної діяльнос...