Т Г Шевченко Мені тринадцятий минало
Реферат з педагогікиУрок: Т.Г.Шевченко. “Мені тринадцятий минало...”Мета. Розкрити ідейний зміст твору, передати зміни у настрої хлопчика, викликані єднанням з природою, усвідомленням сирітської долі і почуттям вдячності до дівчинки; навчити виразно Читати вірш, знаходити художні засоби, допомогти учням відчути естетичну насолоду від виразного читання; ознайомити із змістом картини Їжакевича «Шевченко-пастух».Тип уроку. Урок засвоєння нових знань. Бінарний урок.Обладнання. Портрет Шевченка, ілюстрації до вірша, фонограма поезії, картина С.І. їжакевича «Шевченко-пастух».Форми роботи.1. Біографічна довідка поета.2. Опрацювання вірша «Мені тринадцятий минало»:а) виразне читання;б) поділ тексту на частини; в) розгляд поетики вірша.3. Уміння передавати свої враження від прочитаної поезії.4. Розгляд репродукції С.І. Їжакевича «Тарас-пастух».5. Ігровий момент. Гра «Кросворд-розповідь «Дитинство Шевченка».6. Твір (усний) «Мої враження від поезії» або «Чим мене схвилював вірш».7. Кросворд за віршем «Мені тринадцятий минало». Хід уроку1. Оголошення теми, мета, завдань уроку.Вчитель. Шевченко — геніальний український поет, який своїм полум'яним словом піднімав маси на боротьбу за знищення кріпосного права.Тоді, коли жив Шевченко, існувала прірва між офіційною царською владою Росії і простим народом — голодним і уярмленим. Закріпачене селянство знаходилось у становищі робочої худоби, стогнало і корчилося у ярмі нелюдської експлуатації.Та незважаючи на те, цар Микола І тримав маси в страшній бідності і перешкоджав їх розвитку, а народ-висував з свого середовища талановитих людей. Одним із тих, хто вийшов із самої гущі народу, був Т.Г. Шевченко.Розкажіть, що вам відомо про Т.Г. Шевченка.Учень. Народився Т.Г. Шевченко 9 березня 1814 р. в селі Моринцях Звенигородського повіту на Київщині - в сім’ї селянина-кріпака.В 1816 р. з Моринців сім'я переїхала жити в Кирилівку, яка теж належала пану Енгельгардту.На 32 році життя померла мати Тараса. Залишились сироти: сестри Тараса — Катерина, Ярина і Марія, два брати — Микита і Йосип.Батько одружився вдруге. Як у прислів'ї говориться, прийшли злидні, а з ними й виросла біда. Шевченко пізніше писав: «Хто бачив хоча б здалека мачуху, і так званих зведених дітей, той, значить, бачив пекло».Учень. Ось який трапився випадок під час відсутності батька. Якось у солдата, що перебував у них на квартирі, не стало трьох злотих. Мачуха, звичайно, вказала на Тараса. Хлопця гуртом смикали, погрожували, били, а він клявся і божився, що не брав. Тарас втік і заховався у бур'янах. Та на п'ятий день Степанко, син мачухи, сказав, де ховається Тарас. Невинного хлопця катували. Тоді він змушений був сказати, що взяв ті кляті 3 злотих.Продали спідницю покійної матері, віддали солдатові гроші, а через деякий час у дуплі старої верби знайшли солдатські злоті, які там заховав Степанко.Це був перший випадок у Тарасовому житті, коли він став жертвою несправедливості.Учень. Управитель маєтку пана Енгельгардта запримітив у Тараса нахил до малювання і зауважив, що з нього може бути «кімнатний живописець».Але Енгельгардт вирішив інакше: він нарядив його козачком і посадив у передпокої, наказавши сидіти нерухомо, чекати панського наказу. Раніше, він хоч і був кріпаком, але як малолітній, користувався можливістю утекти від кривд у гай або в поле, помилуватись природою, помріяти в самотині про кращу долю. А тепер він мусив терпляче чекати, доки поміщик — самодур крикне подати йому люльку, що лежить перед носом, або налити склянку води.Шевченкові здалося це в сто раз гіршим, ніж носити воду в дяка, рубати дрова, зносити незаслужен! побої. Та не такий був Шевченко, щоб зробитися німим опудалом. Повний життя, завзяття, ненависті до панів і їх посіпак, він ігнорував наказ свого пана і крадькома перемальовував різні картини, наспівував улюблені гайдамацькі пісні.Вчитель. Називаючи слуг у домі «козачками», пани, насамперед, польська шляхта і магнати, глумилися над минулим народу, адже у свідомості має слово «козак» жило як виявлення мужності, нездоланності і непокори. Цього глуму Шевченко ніколи не прощав гнобителям. За участь у антикріпосницькому товаристві Т. Шевченка заарештовують і віддають у солдати. Солдатчина тоді мало чим відрізнялась від ув'язнення. Перебування у солдатах викликало у поета невигойний біль за безповоротно втраченими хвилинами радості волі, далеким дитинством.Спогади про нього іноді збуджували світлі почуття, які змінювалися журбою за рідним краєм. Сэме в такому стані він написав вірш «Мені тринадцятий минало».У поезії розкрито зміни у настрої-хлопчика, викликані єднанням з природою, усвідомленням сирітської долі і почуттям вдячності до дівчини, що втішила Тараса — підлітка в горі.1. Читання поезії напам'ять або прослуховування у магнітофонному записі.2. Завдання. Поділіть вірш на частини і дайте заголовок кожній (письмово).1. Радісний настрій Тараса.2. Усвідомлення сирітської долі.3. Дівчина розрадила Тараса. 3. Читання І частини (учень).1. Як ви сприймаєте цю частину поезії?— У першій частині показане замилування підлітка чудовим навколишнім світом. Ласкаве сонце ніби купало хлопчину в своєму промінні, усміхалися до нього і небо, і сонце. Все було невимовно гарним і рідним.<...