Студенческий сайт КФУ - ex ТНУ » Учебный раздел » Учебные файлы »Философия

Володимир Винниченко та Григорій Сковорода про гармонійне життя людини як невід’ємний атрибут щастя

Тип: реферат
Категория: Философия
Скачать
Купить
"Соціопсихотерапевтичний" трактат Володимира Винниченка "Конкордизм" як утопічна схема будування щастя людства. Визнання автором неминучості боротьби природного і соціального в людині. Філософські праці Григорія Сковороди про дві натури і три світи.
Краткое сожержание материала:

Размещено на

Володимир Винниченко та Григорій Сковорода про гармонійне життя людини як невід'ємний атрибут щастя

Павлишин Л.Г.

Володимир Винниченко належить до тих мислителів, хто особливо гостро переймається проблемами моралі, філософії, психології, цікавиться ідеями представників "філософії життя". Надаючи перевагу ірраціональному чиннику, він зосереджував більшу увагу на інтуїції, інстинктах. Спостерігаючи за тогочасними суспільними реаліями, вважав, що вся діяльність людини впродовж декількох століть передбачала досягнення універсальної ідеї щастя. Винниченко стверджував, що у сучасному йому світі живуть безнадійно хворі люди. Людство хворе на тисячолітню хронічну хворобу. На шляху до досягнення щастя стоять перешкоди у вигляді застарілих соціальноморальних традицій, війн, революцій. Мислитель був упевнений, що потрібно знайти такі способи досягнення щастя, які виключають будь-яке насилля. Причини людських нещасть полягають у суспільно-політичних і морально-етичних чинниках, у суспільній нерівності, людському егоїзмі.

Теоретичними джерелами дослідження є праці щодо творчої спадщини В.Винниченка таких філософів як Г. Костюк, Л. Левчук, В. Горський, І. Мірчук, І. Огородник, Г. Сиваченко та ін. Для дослідження поглядів Г. Сковороди важливе значення мали праці Д. Багалій, П. Житецького, О. Марченко, С. Русової, Л. Ушкалова, Е. Шабліовського та ін.

Мета дослідження полягає у з'ясуванні спільних рис у поглядах В. Винниченка і Г. Сковороди на проблему щастя і причин, що зумовили їхню зацікавленість цією проблемою; виявленні філософських джерел поглядів цих українських мислителів.

У своєму трактаті "Конкордизм", який повинен був стати програмовим для суспільства майбутнього, Винниченко виокремив принципи побудови гармонійного суспільного ладу. "Конкордизм" мав собі за мету показати людині шлях виходу із тогочасної світової "величезної прокажельні". Винниченко назвав свою етико-філософську систему "Конкордизмом" (від франц. concorde погодження), тому що необхідною, головною умовою щастя є гармонія, внутрішня рівновага. Він намагався дати відповіді на такі запитання: "звідки пішло нещастя людства? Яка була причина його? Чи було коли-небудь у нього щастя? А коли не було, то чи варто, чи можна шукати його? І коли можна і варто, то якими способами?". Для того щоб дати відповіді на ці запитання, потрібно з'ясувати, що таке щастя, яке становить сенс і мету людського існування. У трактаті пояснюється, що щастя це те, що дає довгу, постійну радість життя. Такий стан можливий тоді, коли людина досягає узгодження й рівноваги між різними цінностями багатством, славою, здоров'ям, коханням, розумом тощо, досягти яких вона прагне впродовж свого життя. Проголошуючи свої ідеї щодо досягнення людиною щастя, Винниченко прагнув жити так, щоб його слова не йшли в розріз із його справами. У цьому намаганні він схожий на Г. Сковороду, який як філософував, так і жив. Провідна теза конкордизму "Проповідуй іншим тільки те, що сам у житті виконуєш" стала життєвим путівником В. Винниченка. Намагаючись повернутися до природи, він відмовляється від паління, алкоголю, починає разом із дружиною вживати сиру їжу.

На його думку, потрібно докласти усіх зусиль, щоб звільнитися від влади релігії над собою, стати часткою природи. Людина не повинна домінувати над природою, підкорювати її, оскільки кожному з нас відведено у ній дуже скромне місце, потрібно впродовж усього життя погоджуватися з природою. За Винниченком, щастя це здатність бачити свою радість неначе збоку, почувати гармонію всіх сил, прагнути жити і в процесі життя відчувати задоволення від цього. Для того щоб досягти гармонії, людина повинна постійно вдосконалюватися, працювати над собою. Існує багато способів для досягнення щастя, проте, на думку Винниченко, необхідно, щоб вони перебували у рівновазі.

Український мислитель вважав, що "багатство, слава, здоров'я, любов, розум тощо самі по собі (навіть вкупі) не приведуть до щастя, якщо вони не узгоджені між собою. Тільки активна рівновага цінностей та їх повне узгодження (як внутрішнє, так і з силами, що діють ззовні) викликають стан, який ми з упевненістю можемо назвати щастям" [1 ,с.296]. Отже, можна зробити висновок, що невід'ємними атрибутами щастя повинні бути рівновага, повнота і цілісність буття. У Винниченка рівновага несумісна з будь-якою диктатурою як на фізіологічному, так і на духовному рівнях. Він стверджував, що тіло людини це комуна без вождів та комунарів, а тому, коли страждає певна частина комуни, то те саме відбувається з усім цілим. Його слова щодо гармонізації внутрішнього світу, уникнення злості співзвучні зі словами Сковороди "коли дух людини веселий, думки спокійні, серце мирне то й усе світле, щасливе, бажане". "Український Сократ" вправно поєднував основоположні принципи своєї філософської творчості та власний спосіб життя для того щоб світ, який ловив його, не зумів спіймати. Винниченко, в свою чергу, вважав, що людина не повинна впускати в свій внутрішній світ емоції, які негативно впливають на її психічне здоров'я. В зв'язку з цим мислитель власним прикладом хоче показати наскільки важливо цього дотримуватися, а тому поставив перед собою завдання бути до людей терплячими, розуміти інших та не бути надто категоричним у судженнях про них. Він був глибоко переконаний, що духовність здатна позитивно впливати як на духовне, так і на фізичне здоров'я людини. У драмі "Пророк" Винниченко зазначав, що моральне відродження і спасіння людства повинно відбуватися ще у земному існуванні. У цьому ж творі автор доводив, що порушення принципу "чесності з собою" обертається для людини духовним та фізичним занепадом.

В основі моральної системи Винниченка лежить настанова у мирі та злагоді з іншими живими істотами займатися фізичною працею, перебувати у гармонійному зв'язку з сонцем, водою, рослинним світом. У Винниченка "здорова" їжа (фрукти, овочі, горіхи, вода), яку потрібно готувати без кипіння (а якщо й варити, то лише те, що неможливо їсти сирим рис, картопля, тощо) тісно пов'язана із проблемою щастя. Людина повинна споживати лише ту їжу, яку виготовляє для неї природа. На думку мислителя, свідомість завдала велику шкоду всьому людському організму, вона "немовля" порівняно з підсвідомістю.

Виступаючи за вегетаріанство, Винниченко впевнений, що вживаючи м'ясо, людина стає егоїстичною істотою, вважає себе царем природи. " Здорова" їжа ключ до фізичного здоров'я людини. Оскільки досконале суспільство, про яке він мріяв, потребує гармонійно розвинених особистостей, проблема здоров'я українського народу займала у поглядах мислителя вагоме місце. Причиною нещасть і хвороб, за Винниченком, є відсутність рівноваги між людиною і природою. Різницю між хворобою і нещастям він вбачав у тому, що у разі нещастя має місце як фізичний, так і духовний дисбаланс, який український мислитель називав терміном "дисконкордизм". Дисконкордизмом, цією "непомітною духовною проказою" хворіє майже усе людство. У зв'язку з цим неможливо зустріти абсолютно щасливу, здорову людину. На думку Винниченка, такі негативні якості людини, як ворожість, жорстокість, насильство тощо, а також соціальна та економічна нерівність виникли після Великого Потопу.

У трактаті "Конкордизм" досить-таки переконливо звучать слова автора стосовно того, що прагнення до щастя є споконвічною внутрішньою потребою людини, воно формується зсередини, із закладеної у світі необхідності вдосконалення, гармонії людини з людиною та зі світом. За Винниченком, в основі єднання людей лежить природне начало в людині, яке асоціюється з моральністю. Вищі закони природи гармонізують світ людини і керують її законами. Зосереджуючи увагу на понятті "любов", мислитель дійшов висновку, що вона здатна подолати відчуження людини у суспільстві, є проривом людини до людини. Любов не може існувати без свободи. Оскільки неможливо любити того, хто нам неприємний і нецікавий, тому не потрібно змушувати людину полюбити іншого.

Так як і В. Винниченко, Г. Сковорода вважав, що щастя залежить від внутрішнього стану людини, оскільки воно "мир душевний". Людина щаслива перш за все завдяки її серцю, воно є "головою всього в людині", "коренем життя і обителлю вогню і любові". Наголошуючи на необхідності самопізнання, Сковорода зазначав, що пізнати себе і знайти людину це одне і те саме. Людина повинна любити саму себе і завдяки цьому вона зможе полюбити й інших людей. Саме це є однією з умов досягнення щастя. На основі такої думки мислителя можна стверджувати , що індивідуальне щастя є передумовою щасливого суспільства. Роблячи акцент на визначальній ролі духовності в житті людини, Сковорода зазначав, що духовна спрямованість завжди вільна і доступна кожному з нас, потрібно лише відкрити своє серце. Людина завдяки розуму та свободі волі формує свою особистість згідно з власного сутністю і в результаті цього отримує винагороду стає щасливою. За Сковородою, винагорода це душевний спокій, якого людина досягає, коли діє згідно зі своєю природою, зі своїм серцем вмістилищем людських думок і почуттів. Формування особистості це безперервний процес, що триває усе життя людини. Сковорода прагнув збагатити людину, її суть, а не її фізіологію, не її фізичне оточення чи закони природи. Істинна людина це її серце, почуття та розум. Фізична структура людини, її фізіологічні функції, фізичний світ допомагають їй ідентифікувати себе. Сковорода значну увагу приділяв волі людини та її здатності до самотворення згідно з її суттю. У зв'язку з цим людина повинна пізнати свою суть, а не плоть, не тіло, а свою душу. Він вважав, що людина для збереження власної ідентичності повинна прислухатися до голосу свого серця та відкидати тілесні бажання. Істинна людина, за Сковородою, повинна мати благородну мету та все своє життя йти до неї. Суть людини це мета, яку вона...

Другие файлы:

Володимир Винниченко як полiтичний дiяч
Коротка біографічна довідка з життя Винниченко. Становлення майбутнього громадського і політичного діяча. Розквіт політичної кар’єри: керівник уряду Ц...

Григорій Сковорода і Сумщина
Методико-бібліографічний покажчик «Григорій Сковорода і Сумщина», підготовлений до 290-річчя від дня народження, стане в нагоді науковцям, краєзнавцям...

Художнє осмислення краси людських почуттів та філософії миті людського щастя в творах В. Винниченка, О. Гончара та І. Роздобудько
Сенс життя, щастя людини в новелі В. Винниченка "Момент". Узагальнений образ миті щастя людини у новелі О. Гончара "За мить щастя". Творча інтерпретац...

Кримінально-правова охорона життя особи в Україні
Життя як одне з основних та невід’ємних прав людини. Злочини проти життя людини: загальна характеристика та види. Об’єктивні та суб’єктивні ознаки зло...

Григорій Сковорода
У книзі розповідається про життя і діяльність Григорія Сковороди - гуманіста, поета, філософа і просвітителя другої половини XVIII століття....