Студенческий сайт КФУ - ex ТНУ » Учебный раздел » Учебные файлы »Философия

Проблема взаємодії людини з природою в історії філософії

Тип: реферат
Категория: Философия
Скачать
Купить
Проблема взаємодії людини з природою в історії філософіїфілософський проблема людина природаФілософське вирішення проблеми «людина природа» мало певні особливості та рівні осмисленості на різних етапах розвитку: в античній філософії, в середньовічній, в епоху Відродження, в Нові часи та в умовах сьогодення.а) Антична філософія Філософське осмислення взаємодії «людина-природа» в європейській філософії прослідковується майже у всіх представників античної доби і в часовому вимірі датується початком боротьби філософії з міфологією. Остання виражала фантастичний спосіб мислення людини при поясненні причинно-наслідкових явищ донауковими засобами, У гносеологічній основі міфу був здоровий глузд. І це цілком відповідає діям людини при вирішенні вузькоутилітарних проблем емпіричного характеру.Спираючись на здоровий глузд, міфи пояснювали все, з чим людина стикалась безпосередньо. Правда, пояснення ці мали казковий характер, хоча в міфології концентрувались і окремі зародки наукового розуміння оточуючої людину дійсності.В епоху, коли міфологічна свідомість поступилась філософському осмисленню явищ, проблема «людина природа» стає однією з головних. І це не дивно: адже відношення «людина світ» стоїть у центрі філософського пізнання (див.: Шевченко В.І. Концепція пізнання в українській філософії. – К., 1993. – С. 4–7.), а коли мова йде про «світ», то там природа займає одне з основних місць. Слід тут же зазначити, що коли ми говоримо «людина», то маємо на увазі не одну якусь особу чи групу людей, а людський рід в цілому, а коли мова йде про природу-то це всі природні процеси в їх сукупності.Проблемі «людина-природа» в античні часи приділяли велику увагу філософи Платон, Емпедокл, Арістотель, Лукрецій Кар, неоплатоніки.Так, Платон у своїх численних творах, спираючись на космологічні уявлення орфіків і Піфагора, прийшов до висновку, що людина і природа єдине ціле, але з певними відмінностями. Ця єдність обумовлена Деміургом. Розглядаючи Бога як творця, Платон не абсолютизує його в своїй філософії. Це мало свою причину: політеїстичні вірування древніх не досягай ще того абсолюту, який був і є характерним для таких розвинених релігій, як, наприклад, іудаїзм, іслам, християнство. В міфах стародавньої Греції боги іноді здійснювали вчинки, характерні для звичайних людей. Мислення древніх греків ще не «дійшло» до цілковитого виділення богів (і людей) із природи (див.: Герцен А.И. Избранные философские произведения. М.: Госкомиздат, 1948.-С. 18–19,142–143,152.).Філософи стародавньої Греції розглядали людину і природу як взаємозалежні елементи, де людина виступає як творче начало на відміну від тварин, які хоч теж активно впливають на природу, але цей вплив не виходить за межі пристосування. В своїх геніальних здогадках про розвиток тваринного світу філософ Емпедокл з Агрігента (острів Сицилія) доводив, що потвори, які раніше жили на землі, загинули тому, що не змогли простосуватись до умов, які змінились на землі: змінився клімат, змінились рослинність і тваринний світ, змінився і характер їжі.Природа в філософії Демокріта виступає як великий вчитель і наставник людей. Він вважав, що виникненню багатьох ремесел люди зобов'язані тваринному світу. «Від тварин, писав він, ми шляхом наслідування навчились важливим справам, а саме: ми учні павуків у ткацькому і кравецькому ремеслі, учні ластівок у справі будування житла і учні птахів у співах, як лебідь і соловей».Значне місце взаємодії людини і природи відводить учений-енциклопедист античності Аристотель. Він приходить до висновку, що природа ділиться на ряд рівнів: світ неорганічної природи, органічна природа, рослини, тварини, людина. Людина в філософії Аристотеля органічно входить у світ природи, «розлита» в ній. Разом з тим, пише він, своєю сутністю вона виділяється з природи як «вид людини». Людина є метою космічного розвитку природи, вона одна стоїть перед нею як свідома істота. Тому людське око бачить, а вухо чує все по-іншому, ніж очі і вуха тварин. Людина, зазначав Арістотель, думає і розуміє, тварина тільки відчуває. Рука у людини це не лапа мавпи, а органон органонів. Природа, писав Аристотель, дала людині все, що є в ній досконалого, людиною вона себе і вимірює.Проблема «людина природа» посідає значне місце в поглядах мислителя стародавнього Риму Вергілія. Вергілій був поетом. Позбавлений своїх плантацій внаслідок імператорської політики наділення землею ветеранів війни за рахунок приватних власників, він гнівно виступає проти тих, хто одержав родючі поля, а поводить себе на землі як варвар, не працює над ушляхетненням рослин, забур'янив родючі ниви. Сприйняття природи у Вергілія це сприйняття селянина, який пов'язаний з землею всією душею. Людина, яка вивчає природу, пише в «Георгіках» поет, набуває знань про неї, перетворює дикі ліси, пустелі, болота в прекрасний ландшафт, який милує око і приносить користь нинішнім і майбутнім поколінням.Другий видатний мислитель стародавнього Риму Лукрецій Кар у своїй знаменитій поемі «Про природу речей» стверджує думку про те, що тільки наукове пізнання природи здатне урегулювати ставлення людини до природи. В своїй праці Лукрецій Кар висміює тих мислителів, які вихваляли «золотий вік» людства. В так званий «золотий вік
Другие файлы:

Аналіз форм взаємодії людини і суспільства
Соціологічний підхід до вивчення питання взаємодії людини та суспільства, зміст і характерні ознаки соціальної взаємодії. Співвідношення людини та сус...

Взаємодія людини й колективу
Робота людини в організації як процес постійної взаємодії з організаційним оточенням. Необхідність взаємодії людини і організаційного оточення для упр...

Стратегія формування духовності людини в українській філософії
Деталізований аналіз та визначення духовності людини в українській філософії, повна характеристика причин виникнення цієї проблеми. Суспільні методи б...

Питання буття і свідомості в філософії
Питання розуміння буття і співвідношення зі свідомістю визначає рішення основного питання філософії. Для розгляду цього питання звернемося до історії...

Проблема людини в філософії Сократа
Сократ в античній філософії - геніальний співбесідник, проникливий суперечник і діалектик. Ідеї і метод філософії Сократа. Головний жанр - усні бесіди...