Еволюція філософських уявлень про субстанції світу
МІНІСТЕРСТО ОСВІТИ ТА НАУКИ УКРАЇНИДЕРЖАВНИЙ ВИЩІЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД"ЗАПОРІЗЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ"Рефератна тему:"Еволюція філософських уявлень про субстанції світу"Запоріжжя, 2008СодеражаниеВведення1. Субстанція світу - філософська категорія2. Субстанція світу в філософії Античності3. Філософська субстанція світу в період Середньовіччя5. Філософське уявлення про субстанцію світу періоду Нового часу6. Філософське уявлення про субстанцію світу ХІХ - ХХст.ВисновокЛітератураВведення"Субстанція світу" - одне з тих понять, які багатьма мислителями минулого й сучасності покладені в основу філософії. Проблема субстанції світу виникає тоді, коли такого роду універсальні передумови стають предметом сумніву й роздумів. Досить було сказати, що світі снує "тепер" і напрошувалися питання про його минуле й майбутнє Перший аспект проблеми буття - це і є ланцюжок думок про буття, відповіді на деякі питання, кожне з яких спонукає до постановки наступного Що існує? Світ, де існує? Тут і скрізь. Як довго він існує? Тепер і завжди; світ був, є й буде, він неминущий. Як довго існують окремі речі, організми, люди, їхня життєдіяльність? Вони кінцеві, минущі. Отже, внутрішня логіка проблеми буття вела філософію від питання про існування світу "тут" і "тепер" до питання про неминущий (або минущому) існуванні миру як нескінченного (або обмеженого) цілого. Філософське відкриття проблеми буття - це поки ще не аналіз того, у чому саме складається єдність світу, а пошук його необхідних передумов, без чого неможливо розкрити світову єдність. Субстанція позначає внутрішню єдність різноманіття конкретних речей, подій, явищ і процесів, за допомогою яких і через які вона й існує.Об’єкт дослідження: філософські уявлення про субстанцію світу.Предмет дослідження: еволюція філософських уявлень про субстанцію світу.Мета дослідження: визначити еволюційний розвиток уявлення про субстанцію світу.Завдання:вивчити уявлення про субстанцію світу як філософську категорію;проаналізувати філософське уявлення про субстанцію світу епохи Античності:дослідити філософське уявлення про субстанцію світу епохи Середньовіччя;вивчити філософське уявлення про субстанцію світу епохи Відродження;дослідити філософське уявлення про субстанцію світу Нового часу.проаналізувати еволюцію філософських уявлень про субстанцію світу.1. Субстанція світу - філософська категоріяОднією із суттєвих категорій, за допомогою якої намагалися виразити онтологічне розуміння світу, була категорія субстанції (від лат. substantia - сутність, щось таке, що лежить в основі). Субстанцію розуміли як загальну чи то матеріальну, чи то ідеальну основу явищ світу. Поряд із категорією "субстанція", частково збігаючись за змістом із нею, в онтології вживаються категорії "природа" і "матерія". Природно, що вже характер проблематики онтології передбачав постановку і розв'язання такої філософської проблеми, як "основне питання філософії". Чи є першоосновою світу Буття природне, матеріальне, фізичне начало, а дух, свідомість, психічно породжені і їх основний зміст визначається природними чинниками чи навпаки? Щодо відповідей на це питання у філософії виокремлюють моністичні (від грец. privos - один), дуалістичні та плюралістичні філософські теорії. З погляду першої з них універсальна спільність всіх світових явищ бачиться в їхній матеріальності (лінія Демокрита), з погляду другої така єдність убачається в загальній ідеальній основі світу (лінія Платона). Обидві вони носять назву монізму, тому що й та й інша вбачають основу світу в якій-небудь одній субстанції. Але саме розуміння субстанції може бути різним: як субстанцію можна розуміти матерію й дух. Відповідно до цього філософський монізм може бути різної природи [1].Варто розрізняти матеріалістичний монізм (наприклад, навчання Фалеса, З, Спинози