Студенческий сайт КФУ - ex ТНУ » Учебный раздел » Учебные файлы »Философия

Метод развития мышления и познания истины

Тип: реферат
Категория: Философия
Скачать
Купить
ПОЛТАВСЬКИЙ МІСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ЛІЦЕЙ № 1РЕФЕРАТ НА ТЕМУ :«ЛЮДИНА В СВІТІ ЗВУКІВ»ПІДГОТУВАВ ХРУЛЬОВ ОЛЕКСАНДР ЮРІЙОВИЧ, ГРУПА Х - 41ПОЛТАВА1998 ЩО ТАКЕ ЗВУК ?Фізична природа всіх звуків, незалежно від частоти, одна й та ж : це пружні коливання, які поширюються у тому середовищі, в якому вони збуджені. У повітрі звукові хвилі поширюються у вигляді розбіжної (сферичної) хвилі. Звукова сферична хвиля заповнює все більший обєм, оскільки коливання частинок повітря, зумовлені джерелом звуку, передаються все зростаючій масі повітря. Ми звикли до того, що звукові хвилі поширюються в усі боки від їх джерела. Наприклад, коли співає артист, то його однаково, чи майже однаково чути спереду, збоку і навіть ззаду; звук скрипки чи гітари розходиться в усі боки. Тому говорять, що джерела чутних звукових хвиль не напрямлені. Якщо звукова хвиля проходить через порівняно невеликий отвір, то вона поширюється в усі боки, а не йде напрямленим пучком, мов промінь світла, що проник через дірочку у непрозорому екрані. Шум вулиці, проникаючи через відкриту кватирку, практично однаково чути у всіх точках кімнати, а не лише проти вікна. Ми добре знаємо, що промені світла утворюють чіткі тіні непрозорих предметів, якщо ці предмети знаходяться на шляху променів. В той же час звуки не утворюють таких тіней, у всякому разі тоді, коли розміри перешкод не дуже великі. Звукові хвилі ніби «обтікають» перешкоди. Так, наприклад, ми досить добре чуємо співрозмовника в лісі, незавжаючи на те, що він у цей час може бути закритий деревами. Чим же пояснити, що звук і світло, маючи хвильву природу, демонструють такі, прямо протилежні властивості ? Щоб розібратися в цьому, повернемось до поняття довжини хвилі. Із співвідношення випливає, що чим більша частота звуку, тим менша довжина звукової хвилі. А харктер поширення хвиль біля перешкод істотно залежить від співвідношення між розмірами епрешкоди і довжиною хвилі. Якщо розміри перешкоди малі порівняно з довжиною хвилі або співставні з нею, то хвилі обтікають перешкоду, не даючи тіні. Так, хвилі на поверхні води вільно обтікають стеблини очерету. За товсті ж стовпи чи великі камені хвилі не заходять. Хвилі чутних звуків звичайно мають довжину близько кількох десятків сантиметрів, але можуть досягати довжини 15 - 20 м. Тому предмети, розміри яких не перевищують 15 - 20 м, не є перешкодами для поширення звукових хвиль, вони їх обтікають, не даючи звукової тіні. Довжини ж світлових хвиль вимірюються десятитисячними частками міліметра, тому всі предмети, що нас оточують, в порівнянні з довжиною світлових хвиль надзвичайно великі і дають чіткі тіні.ЯК ВИМІРЮЄТЬСЯ ЗВУК ?Для початку - дві колонки рівностей, здається, не зовсім звичайних.30 + 30 = 33 30 + 20 3070 + 70 = 73 70 + 60 70100 + 100 = 103 100 + 90 100 Ліва колонка рівностей відображає (умовно) результати сумування ефекту дії двох однакових джерел шума або вібрації, коливальна потужність яких виражена в децибелах. Як бачимо, незалежно від величини коливального рівня кожного з однакових джерел, сумарний звуковий рівень двох джерел завжди на 3 децибели перевищує рівень будь-якого з окремо взятих джерел. Друга ж колонка відноситься до складання ефектів двох джерел з помітно відрізняючимися коливальними потужностями. Видно, що якщо рівень слабшого джерела на 10 (або більше) децибел відрізняється від рівня більш потужного джерела, то сумарний рівень практично рівний рівню окремо взятого більш потужного джерела. Якщо інтенсивність одного звуку у 10 разів більша за інтенсивність другого, то кажуть, що рівень цього звуку на одну одиницю вище рівня другого звуку. Ця одиниця рівня звуку названа белом - на честь Олександра Грейама Белла, який сконструював телефон. Нижня межа інтенсивності гучного звуку дорівнює 10-12 Вт/м2і називається порогом чутності. Цей рівень звуку прийнято за нуль бел. При збільшенні інтенсивності в 10 разів рівень звуку в белах зросте на одну одиницю, якщо інтенсивність зростає в 100 разів, то рівень звуку зростає на 2 бели, при збільшенні інтенсивності в 1000 разів - на 3 бели і т.д. Така шкала - логарифмічна - була обрана тому, що спостереження вказують на пропорційність гучності звуку, сприйнятого вухом, логарифмові фізичної інтенсивності. Для повнішого уявлення про такий спосіб порівняння звуків наведемо відомості про інтенсивності і рівні деяких звуків.(Див. таблицю.) Бел - занадто велика одиниця, тому на практиці звичайно користуються в 10 разів меншою - децибелом (0,1 бела). Зміна звуку на 1 децибел (дБ) - це приблизно найменша зміна, яку може виявити нормальне вухо. В останньому рядку таблиці наведено значення порогу виникнення дотикового відчуття звуку. Коли інтенсивність звуку досягає 1 Вт/м2, то вухо не лише чує звук, але і відчуває тиск. Навіть шкіра може відчувати звук такої інтенсивності. Якщо інтенсивність набагато перевищує 1 Вт/м2, то відчувається біль у вусі. Таблиця інтенсивностей та рівнів звуку. Кожен з нас неоднаково чутливий до звуків різних частот. Але якщо абстрагуватися від наших індивідуальних і вікових особливостей, то можна вважати, що вухо людини здатне сприймати звукові хвилі в інтервалі частот в середньому 16 Гц - 20 кГц. Звуки, часота яких менше 16 Гц і вища 20 кГц, наше вухо взагалі не сприймає. Людина їх просто не чує. Звукові хвилі з частотою менше 16 Гц дістали назву інфразвуку, а з частотою більше 20 кГц - ультразвуку. Останнім часом у техніці використовують звукові хвилі особливо великої частоти - від 109 до 1013 Гц, які називають гіперзвуками. Для реєстрації нечутних звуків застосовуються спеціальні прилади. А які звуки чують тварини ? Деякі тварини і комахи сприймають звуки, частота яких перевищує 20 кГц. Морська свинка, сова, сіра миша, борсук сприймають ультразвукові хвилі з частотою до 100 кГц. Немало є й таких тварин, що самі випромінюють ультарзвук, який замінює їм зір. Найбільш розвинуте ультразвукове бачення у летючих мишей і дельфінів.УЛЬТРАЗВУК На відміну від звичайних звуків ультразвуки мають значно меншу довжину хвиль. Внаслідок цього вони дають ультразвуков...
Другие файлы:

Метод развития мышления и познания истины 2

Диалектика как теория и как метод познания. Формы диалектики
Диалектика как теория и метод познания действительности, наука о законах развития природы, общества и мышления. Исторические формы и альтернативы диал...

Философия Аристотеля. Теория познания и логика
Теория познания: роль чувственного опыта и мышления. Концепция истины. Основные сочинения Аристотеля. Содержание, формы (понятие, суждение, умозаключе...

Истина и ее критерии
Проблема истины является ведущей в философии познания. Все проблемы теории познания, изучение которой мы начали на прошлой лекции касаются либо средст...

Проблемы познавательного процесса
Чувственное и рациональное в познании. Проблема метода познания и ее взаимосвязь с познавательным процессом. Особенности эмпирических и теоретических...