Студенческий сайт КФУ - ex ТНУ » Учебный раздел » Учебные файлы »Культура и искусство

Особливості культурно-мистецького простору України другої половини 19 століття

Тип: курсовая работа
Категория: Культура и искусство
Скачать
Купить
Реалізм в українському живописі 19 століття. Санкт-Петербурзька академія мистецтв і її вплив на формування українського образотворчого мистецтва. Самостійна творчість Т. Шевченка: художньо-виразна мова провідних творів та їх жанрово-тематичне розмаїття.
Краткое сожержание материала:

Размещено на

КУРСОВА РОБОТА

Особливості культурно-мистецького простору України другої половини 19 століття

ВСТУП

Актуальність теми. Дана тема була вибрана з метою прослідити мистецький простір на Україні другої половини 19 ст., а також проаналізувати становлення Т.Г.Шевченка як живописця.

Головна тенденція образотворчого мистецтва другої половини 19 століття -- рух до реалізму -- головна тенденція творчих зусиль членів Товариства пересувних художніх виставок. Найзнаменитіший живописний портрет Тараса Шевченка написано ініціатором створення та ідейним керівником товариства передвижників українцем з Острогорського на Слобожанщині Іваном Крамським. Багато видатних художників-передвижників були також родом з України: Олександр Литовченко (з Кременчука), Микола Ярошенко (з Полтави), а Микола Ге довгі роки жив на хуторі поблизу Харкова.

Об`єкт: українське мистецтво другої половини 19 ст.

Предмет: мистецтво України другої половини 19 ст. та художня спадщина Т.Шевченка.

Мета: виявити характерні особливості культурно-мистецького простору України другої половини 19 століття

Розділ I. Особливості культурно-мистецького простору на Україні другої половини 19 століття

1.1 Реалізм в українському живописі 19 століття

Реалізм в живописі - один із її напрямів, основним завданням якого є якомога більш повно і правдиво відображати дійсність. Слово «реалізм» походить від латинського «realis», що означає речовий, дійсний. Напрямок цей виник в XVIII столітті. До другої половини XIX століття реалізм досяг свого повного розвитку, проявивши в безлічі національних і стилістичних варіантів. Але всі вони мають схожі ознаки. Це достовірність у зображенні навколишнього світу, доскональне його вивчення, показ повсякденному житті з точки зору естетичних принципів.

Українське художнє мистецтво кінця XIX - початку XX ст. формувалося та існувало на межі перетину впливів російського академічного та реалістичного живопису, новітніх течій в європейському та світовому мистецтві, а також під впливом народних традицій художньої творчості. Український живопис та графіка стали життєдайним полем існування такого стилю епохи як реалізм.

В Україні в цей період сформувалися три центри живопису. Перший центр виникає у Харкові, завдяки зусиллям М.Раєвської-Іванової, яка вчилась в Дрездені і стала першою жінкою-маляр кою України. Другий відомий художній центр постає в Одесі на чолі з Киріяком Костанді. Третій виникає в Києві, де за підтримки українських цукрових магнатів і меценатів Терешенків була заснована малювальна школа Миколи Мурашка.

У центрі уваги художників-реалістів було буденне життя, з його проблемами, конфліктами, людськими думками. Під впливом художніх принципів пересувних виставок образотворчого мистецтва чимало художників України переходили на позиції реалізму. На зразок російських передвижників у Києві в 1887 р. було створено товариство художніх виставок, а офіційно оформлено у 1893 p., яке організувало 6 виставок, активну участь в яких брали М.Пимоненко, В.Менк, С.Костенко та ін.

В жанрі ліричного українського пейзажу працювали такі українські митці, як В.Орловський та С.Святославський. [ 1 ]

Уперше перехід до реалізму було ініціювано учнем Боровиковського, українецем грецького кореню з Ніжина Олекса Венеціанов (1779 -- 1847). Він зібрав у своїй майстерні у Петербурзької академії мистецтв досить значну групу учнів. Але коли в тридцятих роках знову заблисло запізненим блиском класичне малярство в творчості Карла Брюллова, то учні Венеціанова перейшли до цього професора. В числі учнів Брюллова були й останні українські майстри класичного малярства -- Іван Сошенко, Тарас Шевченко, Дмитро Безперчий та ін. Тарас Шевченко був з фаху майстром малярства й мав дуже великий малярський талант. Його творчість яскраво виявилася в різних галузях малярства: портретовій, жанровій, пейзажевій, релігійній. Як представник останної доби класичності (часи Бідермайєр), Шевченко уникав великих академічних полотен, а його творчість найкраще виявлялася у невеликих інтимних речах. Правда, він не уникав і більших образів олійними фарбами (як відомий його образ «Катерина»), але особливу малярську славу йому здобули портрети -- як елегантні жіночі, так і повні індивідуальності чоловічі. У романтичних картинах «Селянська родина», «Циганка-ворожка» та інших уже помітний відхід від чистого академізму. Різнобічний талант митця досяг висот і в художній графіці (серія «Живописна Україна» тощо). 1860 року Тарасові Шевченку надали звання академіка гравюри Петербурзької академії мистецтв. Нажаль, заслання та заборона малювати перешкодили розкритися в повній мірі його живописному таланту.

Родом з-під Чугуєва був художник-реаліст Ілля Рєпін. Даже після того, як він дев'ятнадцяти років уїхав до Росії, повертання до батьківщини були частими. Він не раз гостював у маєтку Качанівка українських меценатів Тарновських. У Качанівці Рєпін створив перші етюди до знаменитої картини «Запорожці пишуть листа турецькому султану». Взагалі, в його творчісті та житті Україна посідала дуже значне місце. [2 ]

Поєднання мистецтва з усвідомленням національної ідеї вперше відбувається в творчості Сергія Васильківського. Свою майстерність він повністю віддає Україні: пише пейзажі Подніпров'я, Поділля, Слобожанщини, архітектурні пам'ятники, жанрові картини, історичні полотна (зокрема «Козаки в степу», «Козача левада», портрет Тараса Шевченка). Одночасно вивчає і збирає пам'ятки старовинного українського мистецтва. [ 3]

Романтизм в українському живописі 19 століття

Романтизм - це художній та духовний напрямок в образотворчому мистецтві на межі XVIII і XIX століть. Для нього характерна відмова від стереотипів мислення, висока оцінка особистості художника характеризують романтизм в живописі. У цей період у мистецтві з'явився мрійливий захоплення з приводу всього середньовічного.

Глибина власних особистих переживань і думок - ось що передають живописці через свій художній образ, який зроблений за допомогою кольору, композиції і акцентів

Характерними ознаками романтизму є заперечення раціоналізму, відмова від суворої нормативності в художній творчості, культ почуттів людини. Його ідеологія спирається на культ індивідуалізму, на підкреслену, загострену увагу людської особистості, до психологічних проблем її внутрішнього "Я". У центрі зображення романтиків винятковий характер у виняткових обставинах.

В Україні не завмирала ідея автономії, українські політичні діячі плекали плани відокремлення України від Росії. Національні права шляхетства боронила група діячів, таких, як А.Чепа, В.Полетика, Т.Калинський. Саме в цей час з'являється чимало копій з давніх портретів Б.Хмельницького, Ю.Хмельницького, І.Скоропадського, Д.Апостола, П.Конашевича-Сагайдачного, І.Мазепи й інших українських діячів.

Так було започатковане існування двох напрямів: класицизму і романтизму. З одного боку -- звертання до героїчних постатей минулого, з іншого -- вимога стильового вираження епохи, немовби за заповітами В.Боровиковського.

Мистецтво романтизму -- це передусім малярство й, очевидно, графіка. Малярству належить першочергова роль. Романтизм у мистецтві -- надзвичайно багатозмістовне поняття, що вміщує різні історичні художні стилі, саме ті, в яких відсутня чітко визначена міра, особливо сковуючі норми класицизму й академізму. Для романтизму характерне історичне художнє мислення, оскільки наслідування минувшини входило в норму.

В образотворчому мистецтві, насамперед малярстві, цього періоду не спостерігалось таких глибоких явищ, які б зачіпали глобальні процеси суспільно-громадського життя. Однак і малярство не обійшли нові віяння, оскільки світська тематика все-таки переважала. В малярстві продовжилась і ширше розвинулась розпочата класицизмом.сторінка європейського портрета.

На львівському ґрунті художні явища, перенесені з Відня, набували спрощеного вигляду. В середовищі львівського міщанства цінувалось старанне і сухувате виконання, близьке до натури. Такий педантичний натуралізм з дотичною достовірністю предметного відображення та дріб'язковою, нестримно солодкуватою описовістю деталей повсюдно підтримувався.

Провідне становище портрета в образотворчому мистецтві -- характерне для романтизму. Саме в ньому через образ сучасника виражалася епоха та її ідеали.

Зіткнулися культурні надбання львів'ян з німецькою культурою. Здавалося б, Львів підкориться мистецькому диктату Відня, але цього не сталося. Романтизм тут набув інших і глибших форм.

Провідне становище портрета в образотворчому мистецтві -- характерне для романтизму. Саме в ньому через образ сучасника виражалася епоха та її ідеали.

Таке явище було новим для традицій українського мистецтва, проте на той час і не чужим. Можливо, для Східної України бідермайєр не зовсім відповідав, але все-таки в портретному жанрі, провадженому німецькими художниками, та в оформленні зручного побуту бідермаєр відіграв свою роль. У Львові відгук віденського художнього життя піднесено сприймався доти, поки німецький романтизм у короткому часі не виродився в обмежений, міщанський натуралізм, з його ідеєю практичності й комфорту. Міщанське середовище міста, провінційність атмосфери повністю виявились в характері цього мистецтва.

Рівень портретів того часу засвідчує, що у них нерідко наслідувалися репрезентативні, авторитетні пози зі знаменитих зображень столичного мистецтва. Ефектна парадність шанувалась більше,...

Другие файлы:

Наукова культура у вітчизняній філософії другої половини ХХ століття
Історико-філософський аналіз чинників наукової культури, що мали місце в теоретичних розвідках українських мислителів другої половини ХХ століття. Пер...

Міжнародне право другої половини XX ст.
Міжнародне право другої половини ХХ ст., особливості та значення у розвитку суспільства. Розвиток міжнародного права після Другої світової війни. Особ...

Запорізький архів. Студії з історії греків Південної України XVIII-XX ст.
У збірнику подаються статті та документи з історії грецького населення Південної України другої половини ХУІІІ-першої половини XX століття. Автори-упо...

Еволюція сфери гостинності міста Києва другої половини XIX - початку XX століття в контексті розвитку українського туризму
Актуальність дослідження, визначення його об’єкта, предмета, мети, завдання, хронологічні межі та джерельна база. Особливості еволюції сфери гостиннос...

Морально-етичне виховання школярів (на прикладі педагогічної спадщини та діяльності західноукраїнських композиторів другої половини ХІХ століття)
Історичні умови становлення і розвитку морального-етичного виховання в Західній Україні. Вплив духовенства на розвиток музичного відродження. Шкільні...