Студенческий сайт КФУ - ex ТНУ » Учебный раздел » Учебные файлы »Культура и искусство

Західноєвропейська культура ХІХ-ХХ століть

Тип: реферат
Категория: Культура и искусство
Скачать
Купить
Масова культура і її роль у сучасному світі. Відродження загальнолюдських цінностей і гуманізація культури. Становлення світової культури. Франкфуртська школа соціології. Художні течії: від романтизму до реалізму. Перехід від капіталізму до імперіалізму.
Краткое сожержание материала:

Размещено на http:///

Тема: „Західноєвропейська культура ХІХ-ХХ ст.”

Зміст

Вступ

1. Німецька філософія першої половини XIX століття як загальноєвропейське надбання

2. Художні течії: від романтизму до реалізму

3. Імпресіонізм в малярстві. Символізм в культурі ХХ ст.. Перехід від капіталізму до імперіалізму

4. Початок науково-технічної революції

5. Авангардизм як культурне явище. Демократичні напрями культури початку ХХ ст

6. Франкфуртська школа соціології

7. Масова культура і її роль у сучасному світі

8. Відродження загальнолюдських цінностей і гуманізація культури. Становлення світової культури

Висновки

Список використаної літератури

Вступ

XIX ст. стало часом бурхливого розвитку світової культури. Цей розвиток торкнувся усіх боків життя суспільства і позначився на еволюції як матеріальної, так і духовної культури людства. Промислова революція, яка в XVIII ст. розпочалася у Великобританії та в окремих країнах Європи, набуває все більшої сили та розмаху й сягає далеко за межі західноєвропейських країн. Паровий двигун, сконструйований Джеймсом Уаттом, стає універсальною машиною, від якої живляться як засоби транспорту, так і механізми великих і малих підприємств, вугільних і залізних копалень, яких надалі все більше потребує зростаюча промисловість. Поступово знаходить застосування і електрострум.

Промислова революція неминуче тягне за собою зрушення в суспільному житті. Зростає соціальне розшарування, що надалі набуває все більшого розмаху в передових країнах світу. Але тепер людство розподіляється не за рівнем шляхетності походження, а за єдиною ознакою - за кількістю майна і грошей. Упродовж століття збільшується клас пролетаріату, людей, які не мають власності й змушені за будь-яких умов найматися на роботу, щоб уникнути голодної смерті. Привид революції блукає в цей час по всіх країнах світу, не минаючи і високорозвинених, і тих, які опинилися на периферії світових економічних процесів.

На початку XIX ст. відбуваються важливі зміни в освітній галузі. Передусім слід згадати про реформу вищої університетської освіти, запроваджену спочатку в Німеччині В.Гумбольдтом, і скоро поширену в більшості країн Європи. Відтепер університети мали уособлювати усе найкраще не тільки в освітній, але й науковій сфері. Активно створюються університетські наукові школи.

Зростаюча економічна й політична інтеграція світу сприяє процесам культурного обміну між різними народами. Це стимулює збагачення і прискорює подальшу еволюцію кожної окремої національної культури й світової культури в цілому. В ній з'являються універсальні явища, які поширюються світом і стають надбанням культури різних народів, не втрачаючи, однак, на національному ґрунті своїх неповторних рис. Такими універсальними явищами слід, вважати романтизм, реалізм, натуралізм, імпресіонізм та різноманітні декадентські течії в культурному процесі.

1. Німецька філософія першої половини XIX століття як загальноєвропейське надбання

Німецька класична філософія починається з появою праць І. Канта (1724-1804 рр.). Його творче життя можна поділити на два періоди: у першому, до 1770 року, І.Кант віддавав перевагу вивченню природничих наук, у другому його цікавлять передусім філософські проблеми.

Найважливішим надбанням першого періоду слід вважати розробку Кантом космогонічної гіпотези, пов'язаної з питаннями походження Сонячної системи. Написана 1755 року «Загальна природнича історія і теорія неба» була важливим кроком у розвитку космогонії -- науки про походження й розвиток Всесвіту.

Обґрунтовуючи принципи «критичної філософії», І. Кант виступав проти догматизму споглядальної метафізики й скептицизму з дуалістичним ученням про непізнанні «речі в собі» й пізнанні явища, які створюють сферу нескінченного можливого досвіду.

І. Кант визначає два види пізнання: апріорне та емпіричне. Апріорне спирається на свідомість, отже, осягає істину. Емпіричне пізнання пов'язане з відчуттями й не вважається достеменним, науковим.

На думку Канта, апріорні форми знання закладені у свідомості всіх людей. Цю апріорну істинну свідомість він називає трансцендентальною (від лат. той, що виходить за межі).

І. Кант посідає особливе місце в розвитку етичної науки, адже саме він, «узявши на себе завдання визначення специфіки моралі як «предметної реальності», виявив, що вона має об'єктивний, загальнозначущий, позаіндивідуальний статус і виступає обов'язковим законом. При цьому мораль нерозривно пов'язана з індивідуальною свободою й автономією особистості, що відображено в її абстрактному визначенні в системі категоричних імперативів».

Центральний принцип Кантової етики, яка спирається на поняття обов'язку, -- категоричний імператив: «Чини тільки згідно з такою максимою, керуючись якою, ти водночас можеш зажадати, аби вона стала загальним законом».

Об'єктом широких дискусій від початку XIX ст. стає теорія І. Канта про естетику як критику смаку. У «Критиці здатності судження» він розробляє механізм естетичної оцінки, висуває принципово важливу тезу про безсторонність естетичного судження: «Краса -- це форма доцільності предмета, оскільки вона сприймається в ньому без уявлення про мету». Міркуючи про сутність прекрасного, Кант пише, що прекрасне не є тільки якість або ознака предмета, об'єкта, а це є ставлення суб'єкта до об'єкта, опосередковане апріорними формами мислення. Такий підхід закладав теоретичні основи, що ними охоче послуговується естетика XX століття. Чималий інтерес викликають роздуми І. Канта про природу художнього таланту, а з нею і про специфіку художньої творчості.

Важливе місце в історії філософії Німеччини посідає Й.Ґ. Фіхте (1762-1814 рр.). Професор Ієнського (в 1794-799 рр.) і перший обраний ректор Берлінського (1810р.) університетів, Й.Ґ. Фіхте відомий і як автор досліджень «Основні риси сучасної епохи» (1805 р.), «Про блаженне життя» (1806 р.), «Промови до німецької нації» (1808 р.), «Факти свідомості» (1810-1811 рр.), циклу творів «Науковчення», а також як один із перших критиків філософії Канта.

Життя Й.Ґ. Фіхте припало на складний період в історії Німеччини. Давалися взнаки наслідки загарбницької політики Наполеона, та відчувалась і визвольна боротьба європейських народів проти французького диктатора. Фіхте вважав Наполеона зрадником революції й спрямовував свою теоретичну просвітницьку діяльність на утвердження демократичних свобод, пропаганду наукових знань, на патріотичну боротьбу за об'єднання і моральне відродження Німеччини.

Важливе значення Й.Ґ. Фіхте приділив концепції інтелектуальної інтуїції, відводячи їй засадничу роль у науко-вченні, що його філософ пояснював як логічну систему інтуїтивних споглядань. На межі XVIII-XIX ст. були відомі лише окремі спроби пояснити природу інтуїції (Платон, Лейбніц). Фіхте надає інтуїції особливого значення й намагається з'ясувати її природу через суміжні поняття, зокрема, ототожнює інтуїцію з діяльністю. Поряд з інтуїцією з'являються такі складні філософсько-психологічні поняття, як «мисляча воля», як самосвідомість «я», як «світове -- я» тощо. Продовжуючи кантівську традицію, Фіхте включає етику в структуру філософського знання й поєднує моральність з творчою активністю людини. Це принципово новий аспект аналізу співвідношення філософії -- етики -- проблем творчості, особливо якщо враховувати, що Фіхте намагався поєднати кантівську чуттєво-«легальну» й раціонально-«моральну» людину шляхом піднесення чуттєвих потягів до рівня обов'язку.

Особливе місце в історії німецької класичної філософії належить Фрідріхові фон Шеллінгу (1775-1854 рр.). Він зазнав великого впливу філософської концепції Фіхте. Шелінгу започаткував тенденцію «естетизації» філософського мислення, розглядаючи мистецтво як вищу стадію розвитку світового начала. Філософські погляди Шеллінґа у другій половині XIX ст. стимулюватимуть дослідження безсвідомого, міфу, символу як внутрішнього змісту образів.

Ф. Шеллінґ розвинув принципи об'єктивно-ідеалістичної діалектики природи як живого організму. Своєрідним поштовхом до створення власної філософської концепції у Шеллінґа виступає поняття абсолют -- тотожність об'єкта і суб'єкта.

Систему трансцендентального ідеалізму Шеллінґа можна розглядати як єдність «філософії природи», «тотожності» й «одкровення». Формування Шеллінґової філософії відбувалося одночасно з видатними відкриттями в природничих науках. Можна говорити про спадковість ідеї єдиної природи: Лейбніц -- Шеллінґ -- природодослідники XIX століття. Безпосередній вплив натурфілософії Шеллінґа визнавали фізик М. Фарадей, природодослідник і лікар Р. Майєр, біологи К. Бурлак, Л. Окен, геолог Г. Стеффенс та ін.

Натурфілософія й трансцендентальна філософія, вважав Шеллнґ, «поділяють між собою два можливих спрямування філософствування». Висновки, які дають нам ці два спрямування, взаємодіють, «гармонізуються»: «Те, що в реальному чи природному світі виражене як тяжіння, в ідеальному -- як споглядання -- все це є одне й те саме». У Шеллінґа, зазначають дослідники, «діалектика духу є і дублікат, і вдосконалення діалектики природи».

Як і Фіхте, Шеллшґ велику увагу приділяє інтелектуальній інтуїції, яка є засобом розкриття законів моралі, мистецтва й теології. Інтелектуальна інтуїція -...

Другие файлы:

Культура середньовічної Англії XI XV століть

Західноєвропейська класична музика

Західноєвропейська інтеграція у повоєнний період

Західноєвропейська філософія Нового часу
Філософія — особлива форма духовної діяльності людини, що чутливо реагує на умови навколишньої дійсності. Західноєвропейська епоха Нового часу характе...

Російське право XI–XV століть
Джерела російського права XI–XV століть. Розкриття питання про необхідність створення Судебника (1497 рік), "інструкції" для організації судового проц...