Студенческий сайт КФУ - ex ТНУ » Учебный раздел » Учебные файлы »Психология

Ціннісні орієнтації у підлітковому віці

Тип: курсовая работа
Категория: Психология
Скачать
Купить
Поняття і види ціннісних орієнтацій. Вплив засобів масової інформації, реклами, інтернет на ціннісну орієнтацію в підлітковому віці. Особливості формування моральної свідомості в підлітковому та юнацькому віці. Дослідження ціннісних орієнтацій за Рокича.
Краткое сожержание материала:

Размещено на

ЗМІСТ

Вступ

1. Теоретичне дослідження проблеми ціннісних орієнтацій розвитку особистості

1.1 Поняття і види ціннісних орієнтацій

1.2 Вплив засобів масової інформації на ціннісну орієнтацію в підлітковому віці

1.3 Вплив реклами на ціннісні орієнтації особистості

1.4 Інтернет, як засіб масової інформації

1.5 Преса

1.6 Радіо

2. Ціннісні орієнтації як головний фактор формування моральної свідомості в підлітковому та юнацькому віці

3. Ціннісні орієнтації в житті особистості

4. Дослідження ціннісних орієнтацій за М. Рокича

Висновки

Список літератури

Введення

Кожне суспільство має унікальну ціннісно-орієнтаційну структуру, в якій відбивається самобутність даної культури. Оскільки набір цінностей, які засвоює індивід у процесі соціалізації йому «транслює» саме суспільство, дослідження системи ціннісних орієнтацій особистості є особливо актуальною проблемою в ситуації серйозних соціальних змін, коли відзначається деяка "розмитість" суспільної ціннісної структури, багато цінностей виявляються порушеннями, зникають соціальні структури норм, з'являються протиріччя.

Дорослішання з «дитини в підлітка» незмінно супроводжується прагненням більш поглиблено зрозуміти себе, розібратися у своїх почуттях, настроях, думках, відносинах. Життя підлітка повинне бути заповнене якимись змістовними відносинами, інтересами, переживаннями. Саме в підлітковому віці з'являється певне коло інтересів, яке поступово набуває відому стійкість. Це коло інтересів є психологічною базою ціннісних орієнтацій підлітка. У цьому віці відбувається переключення інтересів з приватного та конкретного на абстрактне і загальне, спостерігається зростання інтересу до питань світогляду, релігії, моралі й естетики. Розвивається інтерес до психологічних переживань інших людей і до своїх власних.

У кризові періоди стану суспільства неповнолітні виявляються найбільше соціально нестійкими, морально не підготовленими і не захищеними. Часто, не маючи достатнього життєвого досвіду, моральних переконань, не вміючи розрізнити справжні цінності від уявних, штучних, вони закріплюють у своїй свідомості та поведінці негативні тенденції суспільного розвитку.

Сьогодні українське суспільство перебуває в процесі стабілізації соціальних і моральних відносин. Цей процес супроводжується істотним оновленням культури і моральних цінностей, які, у свою чергу, впливають на духовну і практичну діяльність сучасної людини.

Дослідження ціннісних орієнтацій підлітка має показати основні тенденції в процесі зміни духовних і матеріальних цінностей сучасного суспільства. Через кілька років сьогоднішні підлітки остаточно визначать свою систему цінностей, яку повинні будуть сприймати вже наступні покоління. Важливо саме зараз позначити негативні проблемні тенденції, і, поки ще є час, спробувати направити процес формування ціннісних орієнтацій шляхом освоєння позитивних цінностей, вироблених попередніми поколіннями.

Метою роботи є дослідження проблеми ціннісних орієнтацій підлітків. Для досягнення даної мети необхідно вирішити ряд завдань: вивчити теоретичні аспекти проблеми ціннісних орієнтацій; виділити особливості формування ціннісних орієнтацій в підлітковому віці; дослідити вплив засобів масової інформації на ціннісну орієнтацію в підлітковому віці.

1. Теоретичне дослідження проблеми ціннісних орієнтацій розвитку особистості

1.1 Поняття і види ціннісних орієнтацій особистості

Ціннісні орієнтації - найважливіші елементи внутрішньої структури особистості, закріплені життєвим досвідом індивіда, сукупністю його переживання і відмежовує значуще, істотне для даної людини від незначного, несуттєвого.

Орієнтація на цінності є характерною рисою людського життя. Протягом багатовікової історії суспільства люди виробили здатність виділяти в оточуючому їх світі предмети і явища, які здобували для них особливу значимість і до яких вони мали особливе ставлення: цінували і оберігали їх, орієнтувалися на них у своїх діях і прагненнях.

Спочатку цінності обмежувалися сферою утилітарних відносин до природи і суспільства. Єдиною підставою для їх розрізнення була ознака корисності. Люди цінували предмети природи, які служили для них їжею; вони цінували тварин, яких приручали і використовували як знаряддя праці, вони цінували все, що полегшувало їм життя або принаймні здавалося, що допомагає жити, убезпечує від страждань, бід і нещасть. Ці початкові ціннісні орієнтації, цінності та ціннісні ставлення людей до навколишнього світу з розвитком суспільства зазнавали істотних змін у процесі формування існуючих потреб, прагнення до їх задоволення.

В етичному словнику благо є найбільш загальною категорією, яка еквівалентна поняттю цінності. Можна сказати, що благо є все, що є для людей цінне, а можна стверджувати і протилежне: все, що становить для людей цінність є благо. Це до сьогодні помітно в сучасних мовах: так, в російській мові слово «добро» одночасно означає і моральну категорію, і нажите багатство; те ж саме і з англійською парою термінів "good / goods" ("добре / товар").

Залежно від характеру потреб і способів їх задоволення цінності поділяються на матеріальні і духовні, які, у свою чергу, можуть бути пізнавальними, науковими, естетичними, художніми, моральними. B найзагальнішому вигляді відмінності матеріальних і духовних цінностей полягають в тому, що перші пов'язані з задоволенням суто практичних потреб, і тому їх мірилом виступає практична корисність предметів, другі ж, як правило, характеризують вищі запити людей, тому критерії їх виділення інші. Мірою виміру пізнавальних і наукових цінностей, наприклад, є істина; естетичних і художніх - краса, прекрасне. Особливості моральних цінностей обумовлені основною роллю моралі в житті суспільства. Мораль покликана регулювати і гармонізувати взаємини між людьми, вирішувати протиріччя між суспільством і поведінкою окремих людей.

Справжня моральність покликана забезпечувати чистоту людських відносин, тому моральні цінності, до числа яких відносяться добро, совість, гідність і т. д., вільні не тільки від будь-яких меркантильних, а й узагалі від утилітарних міркувань. Мораль вище інтересів сьогочасної вигоди, розрахунку, її мета - сприяти утвердженню людської солідарності та гуманності.

У чому ж полягає позитивна роль моральних цінностей по відношенню до повсякденної життєдіяльності та морального розвитку особистості? Моральні цінності є критерієм і формами оцінки людських помислів і дій, їх особистих моральних достоїнств і рівня морального розвитку. Оцінити перелічені явища в категоріях добра, совісті, відповідальності, гідності - означає виявити моральне і суспільне утримання самих мотивів, дій та особистих якостей людей. А це, у свою чергу, означає, що моральні цінності не представляють собою відірваних від життя понять, уявлень, а виступають як цілком визначені і реальні прояви моральних відносин. А так як моральні відносини не існують окремо від конкретних форм життєдіяльності людей, а саме - праці, громадської діяльності, різного роду духовної діяльності, то всі вони так чи інакше стають носіями моральних знань, тобто володіють не тільки практичною, а й моральною цінністю.

Потрібно зазначити, що моральна свідомість людини зумовлена тими цінностями, які суспільство вже має в своєму розпорядженні, які породжені всім його попереднім розвитком. Саме ж суспільство інтегрує, узагальнює в моральних цінностях ті моральні відносини, які складаються між окремими людьми, як суб'єктами історичного прогресу. З іншого боку, ціннісні орієнтації окремих людей лише більш-менш повно, більш-менш адекватно відповідають системі суспільних цінностей.

Розглянемо питання про роль ідеалу в моральному розвитку особистості. Під ідеалом зазвичай розуміється спосіб найбільш досконалого суспільного устрою або досконалої людини. Потреба в ідеалі - одна з найбільш сильних людських потреб, і пов'язана вона з прагненням звільнитися від усього, що заважає людям вільно проявити свої фізичні і духовні сили, безперешкодно використовувати можливості для загального блату, відчути повнокровне подих життя.

Потреба в ідеалі виявляється в розвитку дитини, що тягнеться до зразків для наслідування, обирає для себе гідний приклад, за яким вона намагається будувати себе. Кожен процес самовиховання припускає уявний образ досконалості, який стає метою для досягнення. Потреба в ідеалі є характерною рисою існування, могутнім стимулом особистісного розвитку.

Спостереження показують, що психологічно потреба в ідеалі задовольняється по-різному. В одних випадках, вона задовольняється за рахунок обрання конкретного зразка для наслідування, яким може виявитися хтось із середовища найближчого оточення (для підлітків це найчастіше батько або мати) або художній образ. Іноді це збірний образ. До них найчастіше звертаються представники старшого віку. В юності відчувається найбільш інтенсивна потреба в ідеалі. У свідомості молодих людей відбуваються відбір найбільш привабливих особистісних якостей, притаманних різним індивідам, зв'язування їх в єдиний досконалий образ, тобто ідеал.

Система ціннісних орієнтацій, будучі психологічною характеристикою зрілої особистості, о...

Другие файлы:

Взаємозв’язок самоактуалізації й смисложиттєвих орієнтацій та ціннісних орієнтацій у середньому віці
Самоактуалізація як ключове поняття гуманістичної психології. Ціннісні орієнтації як елемент структури особистості. Психологічна характеристика ранньо...

Розвиток самооцінки в підлітковому віці
Теоретичні аспекти дослідження розвитку самооцінки у підлітковому віці. Поняття і фактори формування самооцінки. Розвиток самооцінки у підлітковому ві...

Теоретичний аналіз проблеми міжособистісного спілкування в підлітковому віці
Особливості комунікативного процесу в підлітковому віці. Загальна психологічна характеристика підліткового віку, особливості спілкування учнів. Дослід...

Ціннісні сімейні орієнтації дітей
Роль родини в житті людини. Ознаки благополучних і неблагополучних сімей, проблема взаємовідносин між батьками і дітьми у них. Поняття ціннісних орієн...

Ціннісні орієнтації та їх вплив на становлення особистісної зрілості в юнацькому віці
Обґрунтування наукових підходів до вивчення ціннісно-смислової сфери особистості. Становлення особистісної зрілості в юнацькому віці в залежності від...