Студенческий сайт КФУ - ex ТНУ » Учебный раздел » Учебные файлы »Психология

Психолого-педагогічна характеристика сенсорних умінь

Тип: реферат
Категория: Психология
Скачать
Купить
Реферат на тему:Психолого-педагогічна характеристика сенсорних уміньПріоритетним завданням початкової школи в умовах реформування освіти є забезпечення нею загальнонавчальної підготовки молодших школярів. Органічною частиною цієї підготовки справедливо вважається сенсорний розвиток оскільки процеси сприймання створюють фундамент для пізнавальної діяльності учнів.Навчальними програмами початкових класів перцептивний розвиток школярів передбачено здійснювати шляхом формування в них специфічних психічних утворень сенсорних умінь які відносяться до загальнопізнавальних умінь і складають їх більшість. Тому для методики початкового навчання важливим питанням стає визначення сутності сенсорного вміння як особливої психолого-педагогічної категорії зясування його структури і механізму формування.Очевидно що для визначення сенсорного вміння передусім необхідно встановити сутність поняття вміння. Аналіз психолого-педагогічної літератури свідчить про відсутність однозначного розуміння даної категорії але більшість авторів характеризують уміння як виконання дії або декількох дій для розвязання певного класу завдань. Відповідно до цього сенсорне вміння яке є компонентом діяльності сприймання тобто перцепції доцільно визначити як виконання системи перцептивних дій спрямованих на відображення зовнішніх властивостей предметів.Отже основу сенсорного вміння складають перцептивні дії тому саме вони мають стати предметом подальшого аналізу. Слід відзначити що поняття перцептивна дія є центральною категорією теорії розвитку сприймання яка належить до однієї з розроблених галузей психологічної науки. Спираючись на наукові висновки Л.С.Виготського про суспільно-історичну природу психіки і розроблену О.М.Леонтьєвим теорію діяльності О.В.Запорожець висунув гіпотезу згідно з якою перцептивні процеси являють собою специфічні види дій і ці дії формуються в дитини в ході засвоєння нею суспільного досвіду. Ця гіпотеза стала підставою для проведення численних досліджень особливостей сприймання дітьми різних властивостей і відношень предметів які і спричинили створення теорії розвитку сприймання шляхом формування перцептивних дій Л.А.Венгер О.В.Запорожець В.П.Зінченко М.М.Поддьяков О.В.Проскура А.Г.Рузська Н.П.Сакуліна О.П.Усова В.В.Холмовська та ін..Відповідно до названої концепції перцептивна дія є видом орієнтувальних дій за допомогою яких здійснюється обстеження предметів і явищ а також побудова образів які орієнтують і регулюють практичну поведінку людини. За визначенням В.П. Зінченка перцептивна дія являє собою своєрідний саморегулюючий процес пошуку і переробки інформації детермінований завданням живої системи який володіє механізмом зворотного звязку. В результаті здійснення перцептивних дій формуються перцептивні моделі обєктів адекватні завданням живої системи. На основі цих моделей відбувається орієнтація в ситуації і регуляція поведінки [6 54].Перцептивна дія має певну структуру яка містить такі елементи1 завдання тобто мета дії в конкретних умовах2 засоби за допомогою яких дія здійснюється3 операції способи здійснення дії.Завданнями перцептивних дій є пошук знаходження розрізнення ідентифікація й відображення обєктивної природи зовнішніх властивостей і відношень предметів з обовязковою їх якісною і кількісною характеристикою. Важливість цього структурного елемента пояснюється тим що саме завдання визначають ті предмети і їх властивості які необхідно виділити і тим що завдання детермінують вибір засобів і способів здійснення перцептивних дій.Засоби виконання перцептивних дій являють собою системи вироблених суспільством і засвоюваних кожною людиною сенсорних еталонів загальноприйнятих зразків чуттєвих властивостей і відношень предметів кольори спектра їх відтінки геометричні форми і шкала мір системи фонем рідної мови і музичних звуків тощо.Операції це раціональні способи обстеження предметів і явищ способи порівняння їх властивостей з еталонами.Для найбільш точного визначення операційного складу необхідно враховувати що процес сприймання завжди припускає виконання цілої системи перцептивних дій найважливішими з яких вчені О.В.Запорожець В.П.Зінченко М.С.Шехтер та ін. вважають ознайомлювальну дію спрямовану на побудову перцептивного образу обєкта і розпізнавальну дію щодо віднесення цього образу до якого-небудь відомого зафіксованого в памяті класу.
Другие файлы:

Психолого-педагогічна характеристика дітей зі складним дефектом. Сліпоглухі діти
Проблема соціально-особистісного розвитку. Поняття про складну структуру дефекту. Сліпоглухота - найбільш вивчений дефект. Класифікація сліпоглухих. П...

Формування загальнонавчальних умінь першокласників на уроках "Я і Україна"
Загальнонавчальні уміння і навички як актуальна педагогічна проблема, характеристика загальнонавчальних умінь, що формуються в початковій школі. Зміст...

Стандартизований контроль знань
Риси, дидактичні можливості стандартизованого контролю знань, психолого-педагогічна реалізація. Форми і методи реалізації стандартизованого контролю з...

Реабілітаційно-педагогічна робота з підлітками девіантної поведінки
Психолого-педагогічна характеристика підліткового віку. Процес формування асоціальної поведінки по теорії Невського. Діагностика рівня схильності підл...

Формування умінь використовувати лексичний повтор як засіб міжфразного зв’язку
Аналіз питання лінгвістики тексту в методичній літературі. Психолого-лінгвістичні основи розвитку мовлення учнів початкових класів. Характеристика учн...