Студенческий сайт КФУ - ex ТНУ » Учебный раздел » Учебные файлы »Психология

Індивідуальні особливості уваги та їх урахування у навчальній та виховній роботі

Тип: курсовая работа
Категория: Психология
Скачать
Купить
Індивідуальні особливості уваги та їх урахування у навчальній та виховній роботіЗМІСТВступ1. Теоретичні основи уваги як складова пізнавального процесу1.1 Визначення уваги,функції, види і властивості уваги2. Особливості уваги і їх врахування в учбовій і виховній роботі2.1 Розвиток уваги в процесі учбової і виховної діяльності2.2 Увага в структурі учбової і виховної діяльності. Можливість цілеспрямованого формування уваги3. Практичний аспект: план проведення заняття для учнів 1-3 класів з урахуванням індивідуальних особливостей увагиВисновокСписок літературиВСТУПСьогодні проблеми, пов'язані з розвитком уваги у дітей, викликають неспокій і у педагогів, і у батьків, і у психологів, що працюють з дітьми. Багато дорослих скаржаться на неуважність дітей, їх невміння зосередитися, довго утримувати увагу при рішенні учбових завдань. Збільшується кількість дітей дошкільного і молодшого шкільного віку з так званим синдромом дефіциту уваги, що поєднується, як правило, з гіперактивністю. У тісному зв'язку з проблемою уваги встає і проблема волі, адже в основі уваги лежать саме вольові процеси: необхідно утримувати концентрацію, коли це вже нецікавий, і тут в силу вступає воля.Довільне управління діями, дотримання правив, яке необхідне дітям, в першу чергу, в учбовій діяльності, можливо на перших порах, коли дитині ясні близькі цілі і коли він знає, що час його зусиль обмежений малим числом завдань. Тривала напруга довільної уваги утрудняє і стомлює дитину.Психологія уваги - одна з класичних областей психології. Її вивченням займалися Н.Н. Ланге, П.Я. Гальперін, Н.Ф. Добринін і багато інших. У її арсеналі накопичена велика кількість способів, що дозволяють досліджувати і проводити діагностику різних сторін уваги, безліч загальних рекомендацій і конкретних прийомів для активного розвитку уваги дітей різного віку і дорослих.Без уваги як уміння активно зосередитися на чомусь одному, головному, відкинувши все випадкове, в даний момент непотрібне, життя неможливе.Увага - це динамічна сторона свідомості, що характеризує ступінь його спрямованості на об'єкт і зосередження на нім. Увага виявляється у виборчому віддзеркаленні об'єктів відповідно до потреб суб'єкта, цілей і завдань його діяльності. Увага учнів - одна з основних умов ефективності учбово-виховного процесу.Увага - це динамічна сторона свідомості, що характеризує ступінь його спрямованості на об'єкт і зосередження на нім. Увага виявляється у виборчому віддзеркаленні об'єктів відповідно до потреб суб'єкта, цілей і завдань його діяльності. Увага учнів - одна з основних умов ефективності учбово-виховного процесу.Увагу зазвичай не вважають особливим психічним процесом, як сприйняття, пам'ять або мислення. Зате воно як би жертвує собою ради них і забезпечує успішну і чітку роботу нашої свідомості. Не можна бути уважним взагалі. Увага завжди виявляється в певних конкретних психічних процесах: ми вдивляємося, вслухуємося, принюхуємося, ми обдумуємо завдання або, забувши про все на світі, пишемо твір. Увага не тільки створює якнайкращі умови для психічної діяльності, але і допомагає людині своєчасно реагувати на різні зміни в навколишньому середовищі і у власному організмі.У зв'язку з цим очевидна актуальність теми курсової роботи: Розвиток довільної уваги у дошкільників в онтогенезі.Мета курсової роботи: досліджувати індивідуальні особливості уваги та їх урахування у навчальній та виховній роботіДля досягнення мети потрібно було вирішити наступні завдання:1) вивчити основні властивості уваги;2) розглянути функції, види і властивості уваги;3) проаналізувати розвиток уваги в процесі учбової і виховної діяльності;4)вивчити практичний аспект: план проведення заняття для учнів 1-3 класів з урахуванням індивідуальних особливостей уваги1. ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ УВАГИ ЯК СКЛАДОВА ПІЗНАВАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ1.1 Визначення уваги,функції, види і властивості увагиСучасні дослідження уваги ведуться в рамках когнітивної психології, яка власне і починалася з аналізу уваги і пам'яті. Спочатку когнітивна психологія знаходилася під сильним впливом гештальтпсихології, кібернетики і необіхевіоризма. Нам вже відомо, що в сферу дії когнітивної психології входять процеси збору, прийому, зберігання, відтворення і використання інформації.Когнітивна психологія намагається триматися строго наукового курсу у вивченні пізнавальної діяльності людини. Більшість психологів вважають, що знайти відповідь на питання про суть уваги, проводячи тільки експериментальні дослідження як було раніше, в даний час просто неможливо, тобто необхідне теоретичне обґрунтування цієї проблеми.Оскільки ми розглядаємо збір інформації людиною в світлі когнітивної психології, то відповідно можемо сказати, що увага це когнітивний процес, який дає можливість упорядкувати інформацію, що поступає, відповідно до першочерговості завдань, що стоять перед людиною[2].Відносно свідомої або виборчої уваги можна сказати, що увага це концентрація розумових зусиль на певному предметі або явищі. Але має місце і розсіяну або розділену увагу, коли людина сприймає інформацію, не обертаючи на це уваги.Увага як пізнавальний процесПоняття уваги, як і завжди, викликає живий інтерес у психологів, та і у інших фахівців, оскільки воно забезпечує пояснення абсолютно різних психологічних феноменів.Увага, очевидно, один з тих пізнавальних процесів людини, відносно суті і права, на самостійний розгляд яких серед психологів до цих пір як не було, так і немає згоди, хоча її дослідження ведуться вже багато століть. Одні учені стверджували, що як особливого, незалежного процесу уваги не існує, що воно виступає лише як сторона або момент будь-якого іншого психологічного процесу або діяльності людини.Інші вважали, що увагою є цілком незалежний психічний стан людини, специфічний внутрішній процес, що має свої особливості, що не зводяться до характеристик інших пізнавальних процесів.Як обґрунтування своєї точки зору прихильники останньої думки указували на те, що в мозку людини можна виявити і виділити особливого роду структури, що мають відношення до уваги, анатомічно і фізіологічно відносно...
Другие файлы:

Самооцінка учнів в виховній роботі
Неадекватна оцінка учнів своїх особистісних якостей як причина труднощів у виховній роботі. Необхідність усвідомлення своїх помилок. Планомірна робота...

Психолого-педагогічні особливості розвитку уваги у дітей молодшого шкільного віку
Тлумачення уваги в історії психологічної думки. Особливості розвитку уваги молодших школярів. Ясність і виразність змістів свідомості. Переключення та...

Людська пам'ять і процес навчання
Огляд теорій, видів і форм пам'яті в психології студентів, визначення місця пам'яті у процесі їх навчання. Запам'ятовування, відтворення та забування....

Психологічні умови розвитку уваги у молодших школярів
Теоретичний аналіз проблеми уваги в історії психології. Сутність та фізіологічні основи уваги у підходах зарубіжних та вітчизняних учених. Класифікаці...

Естетичне виховання школярів
Пізнавальна активність школярів спецшколи на уроках природознавства як умова ефективного засвоєння, особливості розгляду даної проблеми в навчальній р...