Студенческий сайт КФУ - ex ТНУ » Учебный раздел » Учебные файлы »Психология

Особливості психологічного клімату в студентських групах першого року навчання

Тип: курсовая работа
Категория: Психология
Скачать
Купить
Міністерство освіти та науки УкраїниЛьвівський національний університет імені Івана ФранкаФакультет філософіїКафедра психологіїКурсова робота на тему:«Особливості психологічного клімату в студентських групах першого року навчання»Виконала студентка 3 курсупсихологічного відділенняфілософського факультетуКаліка Василина ВасилівнаНауковий керівник:асист. Михальчишин Галина ЄвгенівнаЛьвів – 2008ЗмістВступРозділ 1. Мікроклімат у колективі. Психологічний аспект1.1 Поняття про мікроклімат у колективі Розділ 2. Особливості психологічного клімату в студентських колективах першого року навчання2.1 Особливості адаптації студентів до навчального процесу2.2 Психологічні проблеми соціалізації студентів-першокурсників та конфліктні ситуації у їхньому колективіРозділ 3. Дослідження психологічного клімату у колективі студентів-першокурсників3.1 Опис процедури та методик дослідження 3.2 Інтерпретація результатів дослідження3.3 Статистичний аналіз результатів дослідженняВисновкиСписок використаної літературиВступАктуальність теми дослідження. Реформування системи освіти, котре нині відбувається в Україні, висунуло на порядок денний питання подальшої наукової розробки теоретичних і прикладних аспектів проблеми оптимізації соціально-психологічного клімату в колективі студентської молоді. Як свідчить життєва практика і наукові дослідження, далеко не кожен зі студентів-першокурсників спроможний швидко і без особливих психологічних травм адаптуватись до нової соціальної ситуації, свого нового статусу, а це, безумовно, позначається не лише на самопочутті студента-першокурсника, але й на я кості засвоєння ним знань, взаєминах з однолітками, батьками та педагогами, на його поведінці, вчинках та особистісному становленні загалом.Різні аспекти проблеми оптимізації соціально-психологічного клімату в колективі були предметом вивчення як вітчизняних, так і зарубіжних вчених (Ф. Олександр, Р. Бенедикт, Дж. Даллард, М. Мід, Н. Міллер, Р. Сірс, Т. Френч, та ін.) [25]. Досить неоднозначно визначаються критерії виміру рівнів оптимізації соціально-психологічного клімату в колективі, умови та психологічні механізми прискорення даного процесу на різних вікових етапах та у різних сферах життєдіяльності людини, недостатньо з’ясовані зовнішні та внутрішні чинники, а також питання про те, як впливають індивідуально-психологічні та особистісні характеристики суб’єкта на особливості оптимізації соціально-психологічного клімату в колективі. Ціла низка досліджень присвячена дослідженню клімату у колективі студентів-першокурсників (І. Варвара, М. Левченко, О. Мороз, Г. Панченко, В. Семиченко та ін.) [18]. Вчені наголошують на важливості дослідження даної проблеми, підкреслюючи при цьому, що прогрес оптимізації соціально-психологічного клімату в колективі неможливо виключити ні з процесів соціалізації і виховання, ні з життя взагалі, оскільки це «багатофакторний та багатовимірний процес входження особистості у нове соціальне оточення з метою спільної діяльності у напрямку прогресивної зміни як особистості, так і середовища» (О. Мороз).Об’єкт дослідженняпсихологічний клімат.Предмет дослідженняособливості клімату в студентських групах першого року навчання (спеціальність психологія).В основу дослідження була покладена такі гіпотези:- припускаємо, що психологічний клімат буде негативнішим у тій групі, де високі показники за шкалою нейротизму;- припускаємо, що у тій групі, де психологічний клімат більш позитивний, більше осіб, які мають високий рівень комунікабельності і екстравертованості.Завдання:
  • Зробити теоретичний аналіз проблеми, використовуючи науково-психологічну літературу.
  • Зробити дослідження, використовуючи такі методики:
  • Методика Q-сортування
  • Особистісний опитувальник Г.Ю. Айзенка;
  • Методика визначення психологічного клімату в колективі;
  • Зробити статистичний аналіз результатів.
  • Практичне значення дослідження. Наше дослідження дозволяє поглибити розуміння механізму оптимізації соціально-психологічного клімату в колективі. Ця проблема займає в психології одне з провідних місць, будучи багатогранним та інтегральним процесом, суттєво відбивається на ефективності діяльності і стані здоров’я особистості. Дослідження наявного рівня соціально-психологічного клімату в колективі студентів, як і дослідження їх адаптаційних ресурсів, будучи важливим психологічним і науковим завданням, дає можливість адекватно вирішити питання соціальної і психологічної профілактики формування дезадаптивних станів, попередження зриву оптимізації психологічного клімату в колективі в процесі навчальної діяльності, в умовах постійного психоемоційного перенапруження та інформаційного стресу.Такі дослідження можуть бути застосовані для діагности міжособистісних та міжгрупових взаємин з метою їх зміни, покращення і вдосконалення. Наприклад, куратор вивчивши результати такого дослідження може зробити висновок про свою групу і працювати у певному напрямку з метою корекції тих чи інших негативних моментів, які виявляються у дослідженні.Розділ 1. Поняття про мікроклімат у колективі. Психологічний аспект1.1 Поняття про мікроклімат у колективіМіжособистісні стосунки – це сукупність
    Другие файлы:

    Психологічний аналіз ділових стосунків в академічних групах
    Соціально-психологічні детермінанти розвитку ділових стосунків у студентських академічних групах. Програма психологічного супроводу та процедура її пр...

    Психологічні особливості соціально-психологічного клімату в студентському колективі
    Теоретичний аналіз та основні чинники творення соціально-психологічного клімату в студентському колективі, психологічні особливості регуляції взаємові...

    Інтерактивні технології навчання
    Створення психологічного клімату. Активні методи навчання. Парадоксальна розповідь. Бліц-інтерв`ю. Інтерактивні технології навчання: колективно-групов...

    Діагностика соціально-психологічного клімату в трудовому коллективі
    Поняття соціально-психологічного клімату. Засоби поліпшення мікроклімату в колективі. Засоби неформального зближення колективу. Проведення дослідження...

    Бар’єри соціальної адаптації у студентській групі
    Характеристика студентських груп та основні види адаптаційних бар’єрів. Вплив позитивного соціально-психологічного клімату на процес успішної адаптаці...