Студенческий сайт КФУ - ex ТНУ » Учебный раздел » Учебные файлы »Экономика

Конкуренція в ринковій економіці

Тип: курсовая работа
Категория: Экономика
Скачать
Купить
Конкуренція як сутність ринкової економіки. Умови виникнення, існування та фактори розвитку конкуренції. Сучасний стан розвитку конкуренції в Україні. Політика держави щодо захисту конкуренції та розвитку конкурентного середовища в національній економіці.
Краткое сожержание материала:

Размещено на

Київський національний торговельно-економічний університет

Кафедра економічної теорії та конкурентної політики

КУРСОВА РОБОТА

З дисципліни «Економічна теорія»

(«Основи економічної теорії», «Мікроекономіка» та «Макроекономіка»)

Тема «Конкуренція в ринковій економіці»

Виконала: студентка 2 курсу 28 групи

денної форми навчання

факультету економіки менеджменту та права

Козяр Ольга Миколаївна

Науковий керівник

Доцент Квіцинська Н. В.

КИЇВ 2014

Вступ

Конкуренція - потужний інструмент ринкової економіки, рушійна сила, яка примушує товаровиробників підвищувати ефективність виробництва, знижувати виробничі затрати, підвищувати якість продукції(товарів, робіт, послуг), прискорювати впровадження новітніх досягнень науки і техніки, проводити організаційні та структурні зміни в ході підприємницької діяльності. Ступінь розвитку економічної конкуренції є одним із вирішальних критеріїв розвиненості й цивілізованості ринкових відносин, розвитку підприємств [2].

Конкуренція є економічним змаганням виробників однакової продукції на ринку, спрямованим на залучення якомога більшої кількості споживачів, завдяки цьому - одержання максимальної вигоди. Це важливий засіб контролю в ринковій економіці. Дія конкуренції виявляється на основі ринкового механізму пропозиції та попиту і доводить побажання споживачів до підприємств - виробників продукції, а через них - до постачальників ресурсів. Саме конкуренція змушує виробників і постачальників ресурсів задовольняти побажання споживачів. Кожне підприємство прагне збільшити виробництво продукції, здійснюючи цей процес на засадах розширення. Однак це можливо лише за зниження ціни на продукцію до рівня витрат виробництва. Щоб досягти такого результату, конкуренція змушує підприємства активізувати роботу, спрямовану на впровадження у виробництво науково-технічних досягнень, застосовувати продуктивнішу й економічну техніку, енергоощадні технології, новітні методи організації виробництва та праці. Конкуренція має як негативні, так і позитивні риси, зокрема:

Негативні риси конкуренції полягають у тому, що дрібні виробники витісняються великим капіталом: одні розоряються, інші збагачуються, посилюється соціальне і майнове розшарування населення, зростає безробіття, посилюється інфляція.

Позитивні риси конкуренції. Вона є рушійною силою ринкової економіки. В умовах конкуренції перемагає той, хто створює якісну продукцію при найменших витратах виробництва завдяки використанню науково-технічних досягнень, передової організації виробництва [13].

Економічної конкуренції нікому уникнути практично не вдається. Адже конкуренція є завжди і всюди, якщо справи доходять до розподілу економічних ресурсів. В умовах ринкової економіки зібрати всю необхідну й повну інформацію про конкурента неможливо, проте доцільно ретельно аналізувати поточний стан конкурента, його конкурентну позицію в галузі, потенціал та стратегію його використання, а також цілі конкурента на коротко - та довгостроковий період. Конкуренція є тим зовнішнім чинником, який спонукає кожного індивіда до максимального виявлення знань, навиків та вмінь щодо напрямів та способів застосування наявних в його розпорядженні факторів виробництва чи залучення їх зі сторони. Саме у цьому виявляється її особлива роль. Конкуренція стимулює науково-технічний прогрес і підвищення ефективності виробництва. Оскільки конкуренція служить «зрівнювачем» цін, то можна зробити висновок, що при ринковому суперництві перемагатиме той, хто має товари високої якості і максимально низькою собівартістю. Для цього необхідно постійно оновлювати умови виробництва, витрачати великі капіталовкладення на вдосконалення техніки. В даний час зустрічається багато винахідливих підприємців, які готові піти на ризик при виробництві товарів із застосуванням нової технології [11].

1. Конкуренція як сутність ринкової економіки

Сучасна ринкова економіка являє собою організм, що складається із величезної кількості різноманітних виробничих, комерційних, фінансових та інформаційних структур, що взаємодіють на тлі розгалуженої системи правових норм бізнесу і поєднуються єдиним поняттям - ринок. Ринок - це організована структура, де «зустрічаються» виробники і споживачі, де в результаті взаємодії попиту споживачів та пропозиції виробників встановлюються ціни товарів, та обсяги їх продажу».

Однією з важливих рушійних сил розвитку ринку є конкуренція, яка означає боротьбу між товаровиробниками за найвигідніші умови виробництва і збуту товарів та послуг, за привласнення найбільших прибутків. Конкуренція є головним регулюючим механізмом ринкової економіки. В основі конкуренції лежить особиста економічна свобода, а також властиве кожній людині прагнення до власної вигоди та суперництва. Ще Адам Сміт розглядав конкуренцію як поведінкову категорію, коли індивідуальні продавці і покупці борються на ринку за більш вигідні продажі і покупки відповідно. Конкуренція - «невидима рука» ринку, що координує діяльність його учасників [18].

Таблиця Визначення сутності конкуренції

Автор

Суть

Механізм реалізації

Мета (кінцевий результат)

Ассель Г.

Конкуренція виробників на ринку, яка включає в себе як внутрігалузеву, так і міжгалузеву форми конкуренції

Через суперництво виробників на світовому ринку

Перемога у конкурентній боротьбі на світовому ринку

Гончарук Т. І.

Економічна категорія, що виражає виробничі відносини між товаровиробниками в процесі обміну продуктами праці

Через товарно-грошовий обмін на світовому ринку

Забезпечення найбільш ефективного товарно-грошового обміну

Ламбен Ж.-Ж.

Політико-економічні відносини між державами стосовно отримання кращих умов на ринках збуту для себе та своїх виробників

Через формування конкурентної політики держави

Зайняття міцних позицій на ринку національних виробників

Петровська С.

Боротьба між фірмами різних країн за більш вигідні умови виробництва і збуту товарів на міжнародному ринку та отримання найбільшого прибутку

Через суперництво виробників на світовому ринку

Забезпечення найбільшого прибутку

Прайснер А.

Змагальність фірм, при якій самостійні дії ефективно обмежують можливості кожної із них односторонньо впливати на загальні умови обігу продукції на світовому ринку або на окремих національних чи регіональних ринках

Через суперництво виробників на світовому ринку

Забезпечення фірмі найкращих умова ведення бізнесу на світовому ринку

Печенкін А

Механізм регулювання пропорцій суспільного виробництва

Через відносини між виробниками та споживачами

Забезпечення найбільш ефективної структури світового ринку

Томпсон А.

Невід'ємна властивість ринку та одна з найбільш важливих характеристик зростаючої інтернаціоналізації господарської діяльності

Через процеси інтернаціоналізації та вихід національних виробників на світові ринки

Досягнення високого рівня міжнародної конкурентоспроможності товаровиробників

Кріппен-дорф К.

Особлива форма взаємодії і боротьби на світовому ринку між національними і транснаціональними виробниками з метою забезпечення кращих можливостей збуту своєї продукції й одержання найбільшого прибутку

Через взаємодію національних та транснаціональних компаній

Забезпечення кращих можливостей продажу своєї продукції та найбільшого прибутку

Книш М. І.

Боротьба за сектори «з більшою доданою вартістю». Реальний доход країни може рости тільки якщо її праця і капітал притікають у бізнес, що дає більш високу вартість у перерахуванні на зайнятого і країна утримуємо позиції в такому бізнесі краще, ніж її міжнародні конкуренти

Через механізми перерозподілу праці та капіталу між секторами у світовій економіці

Спрямування наявних у підприємства ресурсів в сектори з найбільшою доданою вартістю

Аналіз існуючих тлумачень показав, що головним чином більшість авторів під конкуренцією розглядає боротьбу (конкурентне суперництво)товаровиробників на національних та світових ринках, основною метою якої є забезпеченн...

Другие файлы:

Конкуренція, форми конкуренції, її місце та роль в ринковій економіці
Ринковий характер економічних стосунків. Форми конкуренції, її місце, роль в ринковій економіці та позитивний вплив на неї. Свобода вибору для покупця...

Фінансово-кредитні установи в ринковій економіці
Визначення значення економічної освіти школярів в їх соціальній адаптації і професійному орієнтуванні. Дослідження ефективних методів розробки уроків...

Дефекти ринку та механізми їх усунення
Переваги та позитивні сторони ринку. Сутність циклічності у ринковій економіці. Методи непрямого регулювання цін. Визначення дефектів у ринковій еконо...

Проблеми саморегулювання та державного регулювання у ринковій економіці
Теоретичне узагальнення, науково-методичне обґрунтування економічних інтересів господарчих суб'єктів для стимулювання економічного розвитку. Визначенн...

Підприємство і його роль в ринковій економіці
Основні риси і функції підприємств. Класифікація і організаційно-правові типи підприємств. Підприємство в ринковій економіці. Особливості ринкової еко...