Студенческий сайт КФУ - ex ТНУ » Учебный раздел » Учебные файлы »Финансы

Формування кредитної та авансової політики суб’єктів торгового бізнесу

Тип: научная работа
Категория: Финансы
Скачать
Купить
Загальна характеристика інструментів страхування ризиків комерційного кредиту. Формування стандартів оцінки покупців та постачальників. Місце кредитної та авансової політики суб’єкта торгового бізнесу в системі управління дебіторською заборгованістю.
Краткое сожержание материала:

Размещено на

Міністерство освіти і науки України

Київський національний торговельно-економічний університет

Кафедра міжнародної економіки

Наукова робота

на тему: "Формування кредитної та авансової політики суб'єктів торгового бізнесу"

Київ 2011

Формування кредитної та авансової політики суб'єктів торгового бізнесу. Управління дебіторською заборгованістю

В основу діяльності сучасних суб'єктів торгового бізнесу покладено також і формування оптимального співвідношення власного та позикового капіталу, особливо на короткостроковий термін. Важливим напрямком такої роботи є формування кредитної та авансової політики, оскільки кредитна політика впливає на обсяги продажу, а надання товарного кредиту - на величину попиту.

Формування кредитної та авансової політики підприємства по відношенню до інших суб'єктів торгового бізнесу в ринковій економіці вважається об'єктивним явищем в господарському процесі, якщо контрагенти підприємства-кредитора виконують свої фінансові зобов'язання згідно умов, визначених договірними відносинами. Але якщо зі сторони дебіторів починається уникання виконання своїх фінансових зобов'язань в повному обсязі та у встановлені терміни, це призводить до порушення розрахунково-платіжної дисципліни, сприяє уповільненню кругообігу грошових коштів, погіршенню фінансового стану підприємства-кредитора та неспроможності останнього відповідати за своїми фінансовими зобов'язаннями. Таким чином, кредитна політика суб'єкта торгового бізнесу, під якою прийнято розуміти розроблений та прийнятий керівництвом підприємства механізм формування дебіторської заборгованості, повинна бути спрямована на підвищення ефективності операційної та фінансової діяльності суб'єкта торгового бізнесу.

За економічним змістом кредитування покупців є перетворенням власної продукції на активи у формі короткострокових інвестицій на термін, що не перевищує тривалості комерційного циклу підприємства і утворенням при цьому дебіторської заборгованості покупця. Таким чином, договірні відносини підприємства з його різними господарськими контрагентами можуть передбачати певний проміжок часу між прийняттям на себе певних зобов'язань та їхніх фактичним виконанням.

Кредитна політика розробляється по відношенню до дебіторів-покупців продукції (товарів, послуг) підприємства і є одним із важливих факторів, що визначає попит на продукцію, товари та послуги суб'єкта торгового бізнесу.

Авансова політика розробляється по відношенню до дебітора-постачальника продукції. Авансова політика суб'єкта торгового бізнесу спрямована на мінімізацію обсягів авансової оплати і оплати за фактом постачання та максимізацію обсягів закупівлі на умовах відстрочки платежу. Вона включає регламентацію наступних параметрів:

- визначення періоду між авансовою оплатою та надходженням товару;

- стандарти кредитування постачальника;

- заходи щодо прискорення надходження товару.

Авансовий платіж за економічною сутністю є кредитування під майбутню поставку, тобто дебіторською заборгованістю постачальника, який залучає кошти клієнта у свій обіговий капітал. Застосування в розрахунках між підприємствами авансових платежів залежить від: - отримання покупцем додаткового прибутку від зниження ціни при наданні авансу; - фактично існуючих у кожній галузі стандартних умов оплати контрактів; - використання авансового платежу як гарантії повного розрахунку з контракту; - кредитної політики підприємства у взаємовідносинах з окремими постачальниками.

В основі формування кредитної та авансової політики не завжди є максимізація прибутку, це також оптимізація фінансових результатів та фінансово-майнового становища підприємства для забезпечення зростання ринкової вартості суб'єкта торгового бізнесу.

Формування кредитної та авансової політики повинно бути спрямовано на вирішення наступних основних задач:

1) мінімізація фінансових ризиків, пов'язаних з можливістю збитків від списання безнадійних боргів;

2) мінімізація втрат від можливого інфляційного знецінення суми заборгованості;

3) мінімізація недоотриманого доходу в зв'язку з неможливістю активного комерційного використання коштів, інвестованих в дебіторську заборгованість;

4) мінімізація фінансових ризиків, пов'язаних з можливим дефіцитом грошових коштів, що знаходяться в розпорядженні підприємства 1,с.125.

В той же час даний напрямок роботи дає можливість в перспективі покращити наступні результати діяльності:

сприяти зростанню обсягу продажу шляхом надання комерційного кредиту;

збільшити прибуток за рахунок збільшення обсягу продажу,

підвищити конкурентоздатність за допомогою відстрочки платежу;

визначити ступінь ризику неплатоспроможних покупців;

розрахувати прогнозований розміру резерву сумнівних боргів 11, с.7.

Формування кредитної та авансової політики залежить від галузевих особливостей підприємства, сезонного характеру реалізації та споживання продукції (товарів). В зв'язку з цим будь-які суб'єкти торгового бізнесу, що вступають у взаємовідносини з постачальниками чи покупцями, повинні приділяти увагу механізму формування кредитної та авансової політики, шляхом розробки кредитних стандартів та формуванню бази вихідних даних. Формування кредитної та авансової політики суб'єктів торгового бізнесу являє собою систему принципів та методів підготовки та реалізації управлінських рішень, щодо надання комерційного та товарного кредитів.

Крім цілей формування кредитної та авансової політики, необхідно виокремити структурні компоненти - напрями управлінських зусиль, що дозволить структурувати управлінський процес, шляхом побудови структурно-логічної моделі формування кредитної та авансової політики (рис.1).

Рис. 1 - Процес формування кредитної та авансової політики суб'єкта торгового бізнесу

Розглянемо сутність та інструментарій по кожному напряму роботи окремо.

Першим етапом є визначення стратегічної мети та розробка тактичних цілей суб'єкта торгового бізнесу, що дає можливість зорієнтуватися, на що повинні бути спрямовані кредитна та авансова політики. Стратегічні цілі, при будь-якій формі внутрішнього економічного механізму функціонування підприємства, формуються керівництвом або власниками підприємства. Це можуть бути різні варіанти стратегій: просування на ринок, захоплення певного сегменту ринку, збільшення рентабельності продажу, зростання обсягу продажу, збільшення ринкової вартості підприємства. Організація роботи структурних підрозділів по формуванню кредитної та авансової політик буде визначатися стратегічними цілями. Тактичні цілі визначають більш конкретні задачі.

На другому етапі проводиться аналіз та планування обсягу дебіторської заборгованості, що виникла внаслідок сформованої в попередніх періодах кредитної та авансової політик. Необхідно проаналізувати динаміку загального обсягу дебіторської заборгованості та її склад, що дає можливість визначити як змінився обсяг дебіторської заборгованості за період, що аналізується, в цілому та по окремих групах заборгованості, які зміни відбулися в її структурі. Аналізується дебіторська заборгованість по термінах її виникнення (віковий склад заборгованості) та в розрізі комерційного, товарного кредитів. Проводиться динамічний та порівняльний аналіз фінансових коефіцієнтів, що характеризують обсяги формування дебіторської заборгованості: оборотність дебіторської заборгованості, період погашення дебіторської заборгованості, коефіцієнт покриття заборгованості. Оцінюється рівень дебіторської заборгованості. Все це дозволяє оцінити загальні тенденції, що мають місце, виявити проблеми та недоліки, на розв'язання яких повинна бути націлена подальша робота.

На даному етапі також необхідно здійснювати планування утворення дебіторської заборгованості покупців та постачальників підприємства та перевірка фінансових можливостей підприємства щодо формування дебіторської заборгованості у визначеному обсязі. Проведений таким чином аналіз дебіторської заборгованості дозволяє підготувати необхідну інформаційну базу для прийняття рішень щодо формування дебіторською заборгованістю в плановому періоді.

На третьому етапі здійснюється формування параметрів кредитної та авансової політики суб'єкта торгового бізнесу.

Параметри кредитної та авансової політики являють собою систему характеристик (показників та методів), за допомогою яких здійснюється оцінка кредитоспроможності суб'єкта торгового бізнесу.

При формуванні параметрів кредитної та авансової політики необхідно вархувати специфіку діяльності підприємства та його стратегічні цілі.

Головним в організації процесу формування кредитної та авансової політики є дотримання таких принципів:

підпорядкованості стратегічним цілям, тобто розробка кожного виду політики повинна здійснюватися з певною метою;

послідовності- ранжування за ступенем важливості завдання та проблеми, що потребують вирішення;

своєчасності прийняття рішень;

маневреності, тобто швидке пристосування до змін у середовищі суб'єкта торгового бізнесу;

оцінка наслідків рішень, що приймаються;

контролю - передбачає здійснення постійн...

Другие файлы:

Принципи функціонування грошово-кредитної політики в транзитивній економіці
Формування грошово-кредитної політики України за нових економічних відносин. Інституціональний аспект аналізу грошово-кредитної політики. Досягнення і...

Попит та пропозиція грошей як об’єкти грошово-кредитної політики
Суть попиту на гроші, мотиви і чинники, що визначають його параметри. Механізм формування пропозиції грошей. Формування рівноваги на грошовому ринку....

Формування оптимальної кредитної політики комерційного банку
Створення аналітичної системи формування кредитної політики комерційного банку АКБ "Правекс-Банк". Форми і функцій кредиту. Форми забезпечення зворотн...

Грошово-кредитні інструменти як засіб економічного зростання
Місце і роль монетарної політики у загальнодержавній економічній політиці. Інструменти грошово-кредитної політики, які застосовує Національний банк Ук...

Інструменти грошово-кредитної політики НБУ
Основні характеристики та інструменти грошово-кредитної політики НБУ. Порядок визначення, формування та регулювання норм обов'язкових резервів. Операц...