Студенческий сайт КФУ - ex ТНУ » Учебный раздел » Учебные файлы »Финансы

Державний бюджет як інструмент державного регулювання економіки

Тип: курсовая работа
Категория: Финансы
Скачать
Купить
Основні функції державного бюджету, його доходи та витрати. Дефіцит державного бюджету та його вплив на економіку країни. Особливості формування державного бюджету в інших країнах світу. Місце державного бюджету в економічному житті суспільства.
Краткое сожержание материала:

Размещено на

ДЕРЖАВНИЙ ВИЩИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД

"ЗАПОРІЗЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ"

МІНІСТЕРСТВА ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНЕ ЗАВДАННЯ

з дисципліни "Державне регулювання економіки"

тема: Державний бюджет як інструмент державного регулювання економіки

Виконала ст. гр.3598-2 Іванова А.П.

Перевірила Перевєрзєва А.В.

Запоріжжя 2010

Зміст

  • Вступ
  • Розділ І. Державний бюджет: суть та функції
  • 1.1 Доходи державного бюджету
  • 1.2 Витрати державного бюджету
  • 1.3 Дефіцит державного бюджету та його вплів на економіку країни
  • Розділ ІІ. Особливості формування державного бюджету в інших країнах світу
  • 1.1 Формування державного бюджету США
  • 2.2 Формування державного бюджету Російської Федерації (РФ)
  • РОЗДІЛ ІІІ. Місце державного бюджету в економічному житті суспільства
  • 3.1 Суть та значення державного бюджету в ринкових умовах
  • 3.2 Проблеми та шляхи вдосконалення бюджетної політики
  • Висновок
  • Перелік посилань

Вступ

Провідне місце в системі регулювання економіки держави, створення сприятливого фінансового середовища для швидкого розвитку ринкових відносин, забезпечення макроекономічної рівноваги в економіці належить бюджету.

Державний бюджет представляє собою річний план державних видатків і джерел їх фінансового покриття. Він є невід'ємною частиною ринкових відносин і одночасно важливим інструментом реалізації державної політики. Бюджет як одна з ланок фінансової системи відображає виробничі відносини, відтворює відносини розподілу, опосередковує рух грошової маси.

Бюджетові належить важлива роль у фінансовій системі держави. Через бюджет здійснюється фінансування заходів економічного і соціального розвитку, що мають загальнодержавне значення, а також стосуються міждержавних відносин. За його допомогою перерозподіляється частина фінансових ресурсів між адміністративно-територіальними одиницями України з метою вдосконалення структури суспільного виробництва і забезпечення соціальних гарантій населенню. Бюджет є важливим інструментом держави, через який забезпечується контроль за станом виробництва в цілому.

Бюджетні відносини, що відображають зміст державного бюджету, функціонують у визначених формах - суспільних і організаційних. І саме завдяки організаційним формам стає важливим використання бюджету як інструменту управління економікою. Завдяки організаційним формам внутрішньобюджетних відносин стає можливим використання бюджету для забезпечення міжтериторіального розподілу суспільного продукту, регулювання народногосподарських пропорцій, управління економічними процесами на мікро- і макрорівнях.

державний бюджет економічний регулювання

Тому актуальним є дослідження як особливостей формування державного бюджету, так і шляхів його оптимізації [1, с.123].

Розділ І. Державний бюджет: суть та функції

1.1 Доходи державного бюджету

Доходи державного бюджету ? це частина централізованих фінансових ресурсів держави, які врегульовані відповідними нормативними актами і необхідні для виконання її функцій. Доходи бюджету відображають економічні відносини держави з підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами, які виникають у процесі стягнення бюджетних платежів.

Бюджетні доходи поділяються на звичайні та надзвичайні.

До звичайний бюджетних доходів відносяться податки; збори (на право торгівлі, акцизні, мито тощо); доходи від державної власності, державної торгівлі; внески в державні фонди соціального страхування.

До надзвичайних бюджетних доходів належать кошти від приватизації; кошти від продажу прав використання повітряного простору тощо.

Доходи державного бюджету України формуються за рахунок:

1. Податкових надходжень.

Податки ? один з основних інструментів, який забезпечує ефективне державне регулювання економіки, виконуючи фіскальну (формує бюджетні надходження) та економічну функції (впливає на відтворення, стимулює або стримує його розвиток, посилює або зменшує нагромадження капіталу, розширює чи звужує платоспроможність населення); це обов'язковий платіж, який надходить у державний бюджет у визначених законодавством розмірах та встановлені строки. Сукупність податків і податкових платежів, що сплачуються державі у визначеному законодавством країни порядку називається податковою системою.

До податкових надходжень належать: податок на доходи (прибутковий податок з громадян; податок на прибуток підприємств); платежі за використання природних ресурсів (лісових, водних, надр тощо); внутрішні податки на товари і послуги (податок на додану вартість (ПДВ); акцизний збір (з вітчизняних та імпортних товарів); ліцензії на діяльність); податки на міжнародну торгівлю та зовнішні операції (ввізне мито; інші податки).

2. Неподаткових надходжень. Вони включають доходи від власності та підприємницької діяльності (рента за нафту, природний газ; кошти від приватизації); адміністративні збори і платежі (державне мито; штрафи); інші неподаткові надходження (від реалізації надлишкового озброєння, військової та спеціальної техніки; від плати за транзит природного газу і нафти через територію України; амортизаційні надходження).

3. Інших надходжень. До них належать надходження від продажу основного капіталу (дорогоцінних металів та каміння, продажу державних запасів та ін.); офіційні трансферти; державні цільові фонди (соціальне страхування на випадок безробіття (фонд зайнятості); інноваційний фонд; транспортний збір).

Збалансування державного бюджету за доходами і видатками є найважливішим показником стану економіки [2, с.78-79].

Щодо структури державного бюджету України, варто зазначити, що найбільшу питому вагу в структурі доходів державного бюджету за досліджуваний період займають податкові надходження (65,2% -71,7%), а найменшу - інші надходження (1,1% -2,3%). Питома вага податку на прибуток і акцизного збору в структурі доходів державного бюджету України кожного року зменшується, а питома вага податку на додану вартість в структурі доходів державного бюджету України навпаки кожного року зростає.

З метою збільшення доходів державного бюджету України, доцільно, урядовим структурам розроблювати перелік заходів, сприяють зростанню названих доходів [3, с.16-17].

1.2 Витрати державного бюджету

Державні видатки ? це частина фінансових відносин, обумовлена використанням централізованих і децентралізованих доходів держави. Складаються державні видатки з прямих витрат держави, які здійснюються через систему бюджетних і позабюджетних фондів, і витрат державних підприємств, організацій, установ.

Отже, видатки державного бюджету ? це лише частина державних видатків. Видатки бюджету ? це економічні відносини, що виникають з приводу розподілу коштів бюджетного фонду держави.

Формою прояву цих відносин є конкретні види видатків, кожний з яких може бути охарактеризований з кількісної і якісної сторони. Якісна характеристика дає змогу установити економічну природу і суспільне призначення кожного виду бюджетних видатків, а кількісна ? їх величину.

Бюджетні асигнування направляються у вигляді субсидій, кредитів, державних гарантій і поручництв для фінансової підтримки фермерських господарств, малих підприємств, житлового господарства тощо. Бюджет відіграє також важливу роль у соціальному захисті громадян, розвитку невиробничої сфери. Частину бюджетних коштів держава направляє на оборону, утримання правоохоронних органів, апарату управління та ін.

З метою з'ясування ролі і значення бюджетних видатків в соціально-економічному житті держави фінансовою теорією і практикою розроблена класифікація бюджетних витрат. Однією із найважливіших ознак такої класифікації є функціональна, яка відображає напрями використання коштів бюджету на виконання конкретних функцій держави.

Функціональний поділ видатків дає змогу виявити пропорції в розподілі бюджетних коштів і, змінюючи їх, домагатися необхідних зрушень у галузевій структурі суспільного виробництва. Так, необхідність посилення соціальної спрямованості усього суспільного розвитку потребує більше коштів бюджету спрямовувати у соціальну сферу, забезпечуючи тим самим прискорені темпи її зростання.

Таблиця 1

Функціональний поділ видатків

Функції держави

Видатки бюджету

Управлінська

державне управління; судова влада і прокуратура; правоохоронні органи і служба безпеки; фінансові і митні органи; міжнародні відносини.

Оборонна

національна оборона (фінансування витрат Міністерства оборони, Національної гвардії, Прикордонних військ, Штабу цивільної оборони, навчальних організацій Товариства спр...

Другие файлы:

Державне регулювання процесів ціноутворення
Ціна як основний інструмент економіки. Аналіз теорій, що визначають цінність товару. Державне регулювання ціноутворення в Україні. Повноваження органі...

Державний бюджет як фінансова основа регулювання ринкової економіки
Сутність та призначення Державного бюджету, його роль у регулюванні процесів сучасної ринкової економіки. Планування й виконання дохідної та видатково...

Державне регулювання економіки
Описание:У навчальному посібнику викладено питання економічної природи державно-го регулювання економіки та світового досвіду, набутого у цьому напрям...

Державне регулювання ринкової економіки
Об’єктивна необхідність державного регулювання економіки. Структура механізму й методи державного регулювання. Державне регулювання в Україні. Економі...

Державне регулювання економіки
Комплексні методи державного регулювання економіки. Головні принципи економічного та соціального прогнозування. Фінансово-кредитне регулювання економі...