Студенческий сайт КФУ - ex ТНУ » Учебный раздел » Учебные файлы »Строительство

Архітектура Романського періоду

Тип: реферат
Категория: Строительство
Скачать
Купить
АРХІТЕКТУРА РОМАНСЬКОГО ПЕРІОДУРоманської називається архітектура західноєвропейських країн у період з XI по XIII століття. В основі її розвитку лежали традиції античного Рима, що продовжували розвиватися з урахуванням культури цих країн.Традиції романського стилю виникли не на порожнім місці. Їм передував період розвитку архітектури раннього Середньовіччя, що продовжувався протягом п'яти сторіч — з V по Х століття. Але виділяти його в окрему главу не має змісту, тому що цей час характеризувався застоєм у всіх напрямках громадського життя. Народи країн Західної Європи поступово забули правила будівництва римлян, різко знизилася загальна якість зведених будинків. Наприклад, при зведенні гробниці короля Теодориха в місті Равенне в 530 році будівельники не змогли правильно розрахувати і звести купол. Замість цього вони знайшли величезний камінь, видовбали його на зразок купола і використовували для перекриття. Чогось і говорити про те, що зовнішній вигляд такої будівлі залишав бажати кращого.Основними типами споруджень раннього Середньовіччя були храми, монастирські комплекси й укріплені житла феодалів, що одержали розвиток пізніше, у Середні століття. Серед храмів переважали баптистерії — круглі в плані будинку, що має перекриття у формі купола. Будувалися і васильки, що одержали таке широке поширення у Візантійській імперії. Першими зі споруджень подібного роду були храм Святого Петра, побудований у 330 році, і василька Святого Павла, IV-V століття (обидві в Римі). Пізніше почали будуватися храми не тільки в Римі, але й в інших містах (василька Святого Аполлінарія в Равенне, VI століття).Ці будинки були витягнутими в плані і мали від трьох до п'яти нефів, відділених від центрального простору рядами колон. Сонячне світло проникало в приміщення через вікна, що знаходяться у верхній частині стін.Опори, що підтримують перекриття, являли собою аркади з плоскими перекриттями. На місці розташування вівтаря влаштовувалася апсида і трансепт (поперечний неф) — додатковий простір, що призначався для священиків. Перед входом у храм досить часто влаштовувався атрій (двір, оточений галереями), у центрі якого знаходилася чаша, що використовується при проведенні обряду водохрещення.Згодом цей тип храму удосконалився: була збільшена площа трансепта, перед ним з'явився додатковий простір, назване нартексом. Воно призначалося для людей, що ще не прийняли християнства, — їх називали оголошеними.Вхід розташовувався в західній частині храму. По обидва боки від нього знаходилися вежі, що є не тільки декоративною прикрасою, але і зміцненням — багато храмів раннього Середньовіччя одночасно були самими захищеними будинками, тому при нападі на місто в них ховалися жінки, діти і старі.Наприкінці періоду раннього Середньовіччя над средокрестьем деяких храмів стали зводити чи куполи намети, що мають форму куполів.Такі храми будувалися в країнах Західної Європи протягом п'яти сторіч. Вони повторювали один одного по плануванню, оформление фасаду й інтер'єра також не особливо відрізнялося. У XI столітті почався розквіт зодчества, приведший до появи всіляких архітектурних шкіл, будівництву монастирських ансамблів і закладці нових міст.Особливо багато було побудовано монастирських ансамблів у період правління Карла Великого (768-814 роки). У центральній частині території монастиря знаходилася базиліка з ризницею (приміщенням для збереження риз і церковного начиння), поруч розташовувалася бібліотека зі скрипторием (майстерні, у якій створювалися рукописні книги).У Середні століття одним з найстрашніших нещасть були пожежі — вони случалися часто і цілком знищували дерев'яні будівлі. Поч цьому до початку XI століття (цей період у наслідку назвали початком розвитку романського стилю) зодчі відмовилися від дерева і знову стали использовать для зведення монументальних споруджень цегла і камінь,Перекриття будівель, на відміну від будинків періоду раннього Середньовіччя, сталі робити склепінними. Головний неф перекривали цилиндрическим зводом, бічні нефи — хрестовими. Іноді купол возводили на місці перетинання головного нефа і трансепта, причому в цьому випадку, як правило, установлювали додаткові опори, на який і спирався звід. Перехід від квадратної підстави до барабана здійснювався за традицією за допомогою чи тромпів вітрил.Через перехід до зводів циліндричної форми масив стін сильно збільшилися, тому зодчі прагнули змінити конструкції таким чином, щоб рівномірно розподілити тиск. Для цього споруджувалися хрестові зводи і подпружные арки. У стінах, у місцях найбільшої дії розпірних конструкцій установлювалися контрфорси.Пізніше, у XII столітті, сталі споруджуватися зводи, у яких гладка внутрішня поверхня сполучалася з гуртами — арками, що зміцнюють ребра зводу. Звичайно гурти продовжувалися уздовж несущих опор, утворюючи тонкі напівколони з базами і капітелями.Як будівельний матеріал застосовувалися гірські породи, що вдавалося добути в безпосередній близькості від самого будівництва, — найчастіше це був вапняк. У деяких районах Франції використовувалися породи вулканічного походження, в Італії — мармур, у Нормандії — граніт. Там, де не було родовищ яких-небудь порід (на півночі Франції, у Нідерландах, Німеччині), використовували обпалену цеглу.Перед початком кладки камінь обтесували з боків і лицьової сторони (внутрішня частина стіни залишалася неопрацьованої). Різьблення на камені також наносили заздалегідь.Незважаючи на те що романські зодчі багато в чому спиралися на традиції античного Рима, вони цілком відмовилися від кладки цегли насухо і від бетонної кладки шарами, що мають горизонтальну довжину. У Середні століття зводили стіни, що включають до трьох шарів чи каменю цегли, із забуткой з розчину і кам'яного баласту. Потім укладали зовнішній ряд, найчастіше з тесаных кам'яних блоків, скріплених розчином.Для виконання зводів використовувалися дерев'яні кружала і камені, яким штучно придавалась клинчатая форма. Для скріплення каменів застосовувався розчин. Камені могли бути неоднаковими по довжині і висоті, звичайно рівну висоту мали тільки камені одного рівня, а самі ряди могли мати різну висоту. Однак стіни не штукатурилися, тому сама кладка повинна була бути акуратної, декоративної. Іноді стіни декорувалися плитками різних відтінків.Застосовувалися й інші елементи, що додають зовнішнім стінам декоративність. Насамперед це були арки, що прикрашали дверні і віконні прорізи. Самі прорізи на ранніх етапах розвитку романського стилю мали напівциркульне, а пізніше — склепінне завершення. Масиви зовнішніх стін декорувалися аркатурами, що часто доповнювалися скульптурними фризами.Вхід у храм розташовувався в західній частині фасаду і являв собою один чи три портали, виконані у виді декількох рядів колон, перекритих напівциркульними чи стрілчастими архівольтами.Внутрішні приміщення намагалися прикрашати, але, у порівнянні з мами Візантійської імперії, ці прикраси були дуже скромні. Як правило, вони включали невеликі чи мозаїки фрески.Початок II тисячоріччя ознаменувалося тим, що в цей період у странах Західної Європи одночасно закінчилися війни, усілякі нещастя і природні катаклізми, що продовжувалися тут на протязі 150 років. Почався черговий період розквіту архітектури. У Франції, Німеччини й інших країн стали створюватися школи, причому усі вони, незважаючи на деякі розходження, розвивалися приблизно в одному напрямку.Завдяки Хрестовим походам і
Другие файлы:

Мистецтво Польщі романського періоду
Історичні передумови розвитку мистецтва Польщі романського періоду. Фігурні рельєфи порталів французького, лотарінгсько-мааського та італійського напр...

Особливості розвитку романської архітектури західнослов’янських країн
Iсторико-соцiальнi умови розвитку романської архiтектури в захiднослов'янських країнах перiоду середньовiччя. Процес розвитку романського стилю. Харак...

Архітектура Русі в 15-16 ст.
Особливості розвитку російської культури ІX-XVІІ ст.: мистецтво, писемність, архітектура. Відродження архітектури Русі після монголо-татарської навали...

Характерні риси культури Ренесансу в Європі та Україні
Аналіз особливостей Відродження або Ренесансу - цілої епохи в культурному розвиткові країн Європи, яка мала місце у XIV-XVI ст. Українська культура пе...

Рекреаційні комплекси Сіднея
Сучасні умови життєдіяльності людського суспільства. Архітектура середовища відпочинку. Розвиток рекреації й ефективне використання рекреаційних ресур...