Студенческий сайт КФУ - ex ТНУ » Учебный раздел » Учебные файлы »Социология

Культура як соціальне явище

Тип: реферат
Категория: Социология
Скачать
Купить
Міністерство освіти та науки УкраїниСумський державний педагогічний університетім. А.С.МакаренкаРеферат по соціології на тему:"Культура як соціальне явище"ЗмістВступКультура як регулятор поведінки людейКультура – предмет солідарності та конфліктівЕлементи культуриМова"Культурні конфлікти"Список використаної літературиВступСлово "культура" походить від латинського слова colere, що означає культивувати, або обробляти грунт. В середні віки це слово стало позначати прогресивний метод обробітку зернових, таким чином виник термін agriculture або мистецтво землеробства. Але в XVIII і XIX вв. його стали вживати і по відношенню до людей, отже, якщо людина відрізнялася витонченістю манер і начитаністю, її вважали "культурною". Тоді цей термін застосовувався головним чином до аристократів, щоб відокремити їх від "некультурного" простого народу. Німецьке слово Kultur також означало високий рівень цивілізації. У нашому сьогоднішньому житті слово "культура" все ще асоціюється з оперним театром, прекрасною літературою, хорошим вихованням.Сучасне наукове визначення культури відкинуло аристократичні відтінки цього поняття. Воно символізує переконання, цінності і виразні засоби (вживані в літературі і мистецтві), які є загальними для якоїсь групи; вони служать для впорядкування досвіду і регулювання поведінки членів цієї групи. Вірування і погляди підгрупи часто називають субкультурою.
  • Культура як регулятор поведінки людей
  • Засвоєння культури здійснюється за допомогою навчання. Культура створюється, культурі навчаються. Оскільки вона не набувається біологічним шляхом, кожне покоління відтворює її і передає наступному поколінню. Цей процес є основою соціалізації. В результаті засвоєння цінностей, вірувань, норм, прав і ідеалів відбуваються формування особи дитини і регулювання його поведінки. Якби процес соціалізації припинився в масовому масштабі, це привело б до загибелі культури.Культура формує осіб членів суспільства, тим самим вона в значній мірі регулює їх поведінку.Про те, наскільки важлива культура для функціонування індивіда і суспільства, можна судити по поведінці людей, не охоплених соціалізацією. Неконтрольована, або інфантильна, поведінка так званих дітей джунглів, які виявилися повністю позбавленими спілкування з людьми, свідчить про те, що без соціалізації люди не здатні засвоїти впорядкований спосіб життя, опанувати мовою і навчитися здобувати кошти для існування. В результаті спостереження за декількома "істотами, що не виявляли ніякої цікавості до того, що відбувалося навколо, які ритмічно розгойдувалися назад і вперед, немов дикі звіри в зоопарку", шведський натураліст XVIII в. Карл Лінней зробив висновок, що вони є представниками особливого виду. Згодом вчені зрозуміли, що у цих диких дітей не відбулося розвитку особи, для якого необхідне спілкування з людьми. Це спілкування стимулювало б розвиток їх здібностей і становлення їх "людських" осіб.Якщо культура регулює поведінку людей, чи можемо ми зайти так далеко, щоб назвати її репресивною? Часто культура дійсно пригнічує спонуки людини, але вона не виключає їх повністю. Вона скоріше визначає умови, при яких вони задовольняються. Здатність культури управляти людською поведінкою обмежена з багатьох причин. Перш за все небезмежні біологічні можливості людського організму. Простих смертних не можна навчити перестрибувати через високі будівлі, навіть якщо суспільство високо цінує такі подвиги. Точно також існує межа знань, яку може засвоїти людський мозок.Чинники навколишнього середовища також обмежують дію культури. Наприклад, засуха або виверження вулкану можуть порушити спосіб землеробства, що склався. Чинники навколишнього середовища можуть перешкоджати формуванню деяких моделей культури. Згідно звичаям людей, що живуть в тропічних джунглях з вологим кліматом, не прийнято протягом тривалого часу обробляти певні ділянки землі, оскільки на них не можна довго отримувати високі урожаї зернових.Підтримка стійкого громадського порядку також обмежує вплив культури. Саме виживання суспільства диктує необхідність засудження таких вчинків, як вбивство, крадіжка і підпал. Якби ці вчинки набули широкого поширення, стала б неможливою співпраця між людьми, необхідна для збирання або виробництва продуктів харчування, забезпечення житлом і здійснення інших важливих видів діяльності.Інша важлива частина культури полягає в тому, що культурні цінності формуються на основі відбору певних видів поведінки і досвіду людей.Кожне суспільство здійснило свій відбір культурних форм. Кожне суспільство з погляду іншого нехтує головним і займається маловажними справами. У одній культурі матеріальні цінності ледве признаються, в іншій вони оказують вирішальний вплив на поведінку людей. У одному суспільстві до технології відносяться з неймовірною зневагою, навіть в сферах, необхідних для виживання людей; у іншому аналогічному суспільстві технологія, що постійно удосконалюється, відповідає вимогам часу. Але кожне суспільство створює величезну культурну надбудову, яка охоплює все життя людину, - і юність, і смерть, і пам'ять про нього після смерті.В результаті такого відбору минулі і нинішні культури абсолютно різні. У деяких суспільствах вважали війну найблагороднішою діяльністю людини. У інших її ненавиділи,а представники третіх не мали про неї уявлення. Відповідно до норм однієї культури жінка мала право виходити заміж за свого родича. Норми іншої культури це рішуче забороняють. У нашій культурі галюцинації вважаються симптомом психічного захворювання. Інші суспільства розцінюють "містичні бачення" як вищу форму свідомості. Коротше кажучи, існує велика кількість відмінності між культурами.Навіть збігле зіткнення з двома або декількома культурами переконує, що відмінностям між ними немає числа. Ми і Вони їздимо по різних сторонах, Вони говорять на іншій мові. У нас різні думки про те, яка поведінка божевільна, а яка нормальна, у нас різні поняття добродійного життя. Значно важче визначити загальні риси, властиві всім культурам, - культурні універсалії.Соціологи виділяють більше 60 культурних універсалей. До них відносяться спорт, прикраса тіла, сумісна праця, танці, освіта, похоронні ритуали, звичай дарувати подарунки, гостинність, заборони кровозмішення, жарти, мова, релігійні обряди, виготовлення знарядь праці і спроби впливати на погоду.Проте для різних культур можуть бути характерні різні види спорту, прикрас і т.д. Навколишнє середовище є одним з чинників, що викликає ці відмінності. Крім того, всі культурні особливості обусловлені історією певного суспільства і формується в результаті унікального розвитку подій. На основі різних видів культур виникли різні види спорту, заборони на кровні браки і мови, але головне - в тій або іншій формі вони є в кожній культурі.Чому існують культурні універсалії? Деякі антропологи вважають, що вони формуються на основі біологічних чинників. До них відносяться наявність двох половин; безпорадність немовлят; потреба в їжі і теплі; вікові відмінності між людьми; засвоєння різних навиків. У зв'язку з цим виникають проблеми, які треба вирішувати на основі даної культури. Певні цінності і образи мислення також є універсальними. У кожному суспільстві заборонено вбивство і засуджується брехня, ні в одному з них не схвалюється страждання. Всі культури повинні сприяти задоволенню певних фізіологічних, соціальних і психологічних потреб, хоча зокрема можливі різні варіанти.У суспільстві виникає тенденція судити про інші культури з позиції переваги своєї власної. Ця тенденція називається - ентоцентрізмом...
    Другие файлы:

    Політика як соціальне явище 2

    Наука як соціальне явище

    Людина як природне і соціальне явище

    Сучасна сутність права
    Право як спеціальне соціальне явище, його соціальна цінність та призначення. Соціальне регулювання суспільства. Поняття, ознаки та функції права. Прав...

    Основні права людини як загально-соціальне явище